Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

Visst ska man dela av men jag förstår inte varför inte ungen kan stängas ut i hallen med en grind isf (eftersom man tydligen prioriterar sin hund så högt)? Ett barn förstår ju "låter du inte hunden vara så får du leka ute i hallen" (pratar inte om bebisar nu).

Du vet att jag inte har några barn Cilla för då hade vi inte haft denna disskusionen för då hade jag stängt ut min hund och jag hade inte sett något problem med det.

Förlåt, men det här blev ju bara för hysteriskt kul. :rofl:

Du klankar ner på de som sätter barnen för hunden men erkänner i nästa mening att du kommer att göra samma sak själv när du får barn?

Naturligtvis är det inget problem att sätta sin hund bakom en grind när man inte har uppsikt över den. Menar du på allvar att det är skonsammare mot hunden att få ligga kvar och bli nypt, få fingrar i ögonen, överkörd och slagen?

I TS fall hade jag direkt tagit bort möjligheten för barnet att nå hunden på egen hand, genom de förslag Calazirya skrev förut. Ge hunden en lugn och trygg plats att vila på där den hör/ser vad som händer och sluta tro att man uppfostrar ett så litet barn genom "vettiga diskussioner".

Efter det som hände mig igår så säger jag bestämt NEJ, hunden skall inte säga ifrån.

Dock så skall ju inte barnet få chans att gå på hunden så som han gör och det är ditt ansvar.

Jag skulle separera och säga till direkt.

Jag kommer att göra helt annorlunda här hemma efter igår och kommer INTE att lita på någon hund, inte ens vår egen som aldrig visat något alls mot någon. Kommer aldrig någonsin att våga chansa igen på att det "bara" stannar vid att säga ifrån

Usch, det låter som du blivit rejält skrämd, hoppas att allt gick bra?

Visst ska man dela av men jag förstår inte varför inte ungen kan stängas ut i hallen med en grind isf (eftersom man tydligen prioriterar sin hund så högt)? Ett barn förstår ju "låter du inte hunden vara så får du leka ute i hallen" (pratar inte om bebisar nu).

Du vet att jag inte har några barn Cilla för då hade vi inte haft denna disskusionen för då hade jag stängt ut min hund och jag hade inte sett något problem med det.

Men varför diskuterar du då ens saken?
Det blir ju helt meningslöst och du tappar trovärdighet i ett rasande tempo.

*popcorn*

Ja, jag tror hundar kan ha roligt och ha tråkigt.
Men det jag menade när jag skrev roligt är givetivs flockens sammanhålling. Alla flockdjur vill vara del av en flock och inte vara isolerade. Sen kan de vänja sig vid att t ex stå i hundgård, vara ensamma hemma osv men det är ingenting de föds med och lämnar du en hund ensam hemma som aldrig har varit det så blir det antagligen någon slags reaktion.
Min unghund är lite jobbig just nu och kan få för sig att tiken inte ska ligga på samma matta mitt i gemenskapen som han gör. Då får han gå och lägga sig i sovrummet = försöker du frysa ut så blir du utfrusen.

bra, då talar vi samma språk

Visst ska man dela av men jag förstår inte varför inte ungen kan stängas ut i hallen med en grind isf (eftersom man tydligen prioriterar sin hund så högt)? Ett barn förstår ju "låter du inte hunden vara så får du leka ute i hallen" (pratar inte om bebisar nu)..

ärligt talat, skämtar du nu? kan du verkligen inte se skillnaden mellan dessa två? att se på barn som samma sätt som man ser på hund kan man inte göra. mnniskan är vida överlägsen hunden och uppfostras till att bli självständiga och ledare.
hunder uppfostas till att foga sig.
ett barn har ett enomrt stort behov av nähet, bekräftelse, kärlek, medans hunden behöver bli styrd och ledd.
man kan inte blanda ihop äpplen och päron och tro att de ska tillagas på samma sätt.
och jag pratar inte om att stänga ut hunden i syfte att straffa den och avskärma den från flocken, utan för att ge den lugn och ro och minimera skaderisken.

men vad diskuterar du då?
jag förstår inte alls om ja ska vara ärlig.
ena meningen säger du att man lika gärna ska stänga ut barnet, för att inte hunden ska tycka det är tråkigt (dvs bli utesluten från flocken) medans du i nästa skriver att du skulle göra exakt det....

*kl*

Jag tror att Minna86 är ironisk i sin sista mening... i alla fall tolkar jag det så.

Gällande tråden så anser jag som de flesta här, att hunden måste få ha en fredad plats där den inte blir nådd av så små barn, alls, om det lilla barnet inte är välbevakad. För hundens skull. Jag hade varit orolig över att hunden dessutom skulle bli fysisk skadad av att bli överkörd av en gåstol, men vi har ingen sådan så det kanske inte är så farligt som det låter.

I övrigt måste jag säga att dina hundar ser väldigt fina ut TS :love: Jag är väldigt förtjust i Rottisar.

Senast ändrad:

Embe tolkade mig rätt, jag var en smula ironisk... Jag hoppas inte jag kommer göra det när jag får barn men samtidigt blir ju tjejjer annorlunda när de blir mammor så även om jag kommer göra mitt bästa så finns det ju risk att även jag blir det.

Nej, det är inte skonsammast för en hund att ligga kvar och bli slagen. Jag tycker man ska passa sina ungar! Man passar ju ungarna så de själv inte ska göra sig illa så då kan man väl passa dom så de inte skadar sin omgivning oxå. Jag förstår att man inte kan ha full koll när man t ex lagar mat. Men om man för det mesta har så dålig koll att man måste stänga ute hunden så kanske man borde tänka efter lite.

Jo, jag kan se skillnaden på hundar och barn men antagligen inte samma skillnad som du eftersom du är mamma. Precis som du skriver är människan överlägsen hunden och förstår saker som en hund aldrig kan förstå. Jag kan prata och förklara saker för en människa som jag inte kan till en hund.

"och jag pratar inte om att stänga ut hunden i syfte att straffa den och avskärma den från flocken, utan för att ge den lugn och ro och minimera skaderisken."
Nej men hur förklarar du det för en hund???
Min ena hund tycker barn är läskiga men när vi har kalas hemma vill hon ändå vara med även om hon håller sig väldigt nära mig. Det bästa för henne är ju egentligen då att vara ute kan man tycka men får hon välja själv så väljer hon inte att vara ute. Varför, jo för att hon är en hund och kan inte förstå sitt eget bästa alla gånger.

dom hundar jag känner som delar hem med små barn uppskattar sina platser väldigt mycket och spenderar större delen av sin tid å sin plats. där är den trygg och riskerar inte att bli påkörd eller slagen.

du kommer nog tycka annorlunda den dagen du själv får barn, om den dagen kommer.

Jag kan prata och förklara saker för en människa som jag inte kan till en hund.

så om jag tolkar dig rätt så kommer du att kunna stänga ute ditt barn och förklara att den inte frå vara med dig för att den var dum mot hunden?

du kommer nog tycka annorlunda den dagen du själv får barn, om den dagen kommer.

Om den dagen kommer hoppas jag att jag passar mitt barn det mesta av tiden...hoppas ni har säkrat bostaden ordentligt om ungen röjer runt obevakad det mesta av tiden...

Barn röjer inte runt obevakad större delen av tiden förräns dm är gamla ng att förstå vad som är rätt och fel.
fram till då vill dom bara vara med dig, precis som din hund. och det r där konflikten uppstår och hunden får flytta på sig, eftersom den är lägst i flocken.

enkelt, eller hur?

Barn röjer inte runt obevakad större delen av tiden förräns dm är gamla ng att förstå vad som är rätt och fel.
fram till då vill dom bara vara med dig, precis som din hund. och det r där konflikten uppstår och hunden får flytta på sig, eftersom den är lägst i flocken.

enkelt, eller hur?

Men det jag reagerade på var ju att hundarna var ute mesta av tiden (ursäkta att jag upprepar mig men det verkar inte gå fram) samtidigt som vissa säger att det är en lösning när man inte har koll. Om hunden är ute 90% av tiden för att man inte har koll så betyder ju det att man inte har koll 90% av tiden, eller? Är hunden ute 30% av tiden så betyder det att man inte har koll 30% av tiden, ganska enkelt tycker jag.
Min kompis unge får man passa hela tiden nu när hon kryper omkring eftersom hon lyckas göra sig illa hela tiden, så om jag kan hindra henne från att t ex klämma sig i en dörr kan jag väl hindra henne från att klättra på hunden?

Bara så att det framgår: Jag har alltså ingenting emot att man stänger undan hunden DÅ OCH DÅ när det behövs. Men jag tycker det är konstigt att ha så dålig uppsikt över sitt barn att hunden behöver vara utestängd DET MESTA AV TIDEN.

Men jag tycker det är konstigt att ha så dålig uppsikt över sitt barn att hunden behöver vara utestängd DET MESTA AV TIDEN.

Att hundarna är ute stor del av tiden har väl ändå inget med just det att göra som jag fattat det..

Jag har stora barn nu och hundarna är ändå ute x antal timmar/dag för att de vill och behöver vara ute och röja runt med hundflocken, gnaga enorma märgben osv.

Mina hundar skulle bli galet uttråkade av att vara inomhus hela tiden och bara få komma ut på koppelprommisar, träning osv. De behöver utöver detta även få flänga runt och bara vara hundar också..

Personligen hade inte mina barn fått bete sig så mot hundarna och det är heller inget som förekommit när barnen var små..

Visst mina hundar är både tåliga, toleranta och snälla men bara för att de är det ska de inte behöva utstå att bli behandlade hårdhänt av barn!

Jag tycker du ska sätta tydliga gränser för barnet i fråga om hundarna. Det är inte ok att låta honom "banka" på en hund som ligger i sin korg och det är inte ok att låta honom "jaga" hundarna i gåstolen, eller köra på dem osv.

Man behöver inte föra "vettiga samtal" med små barn för att lära dem vara snäll med djur!

Och ja, jag har barn. 3 stycken närmare bestämt, som alla lärt sig från början att man ska vara snäll med djur och andra barn utan problem, trots att vi inte kunnat föra ett "vettigt samtal" :cool:
Håller helt med.

Det är så hemskt när vissa föräldrar säger "Ja men "Ludde" är så snäll så det gör inget om de drar och sliter lite i honom" :crazy:

Angående små barn och hund öht.

Skulle nåt av mina djur medvetet göra illa Elias skulle det bli tack o hej - utan tvekan. Försvara sig eller inte, det är min uppgift att djuren får vara ifred. Å som sagt, skulle det bli nåt utfall så skulle dom avlivas.
Det där är ju sjukt. Jag förstår mycket väl hundar som hugger till slut efter att ha blivit slagna, nypta, trampade och sparkade på en längre tid.

Fy fan för föräldrar som låter det gå till så!

Det kan man lugnt säga :(

Så här hemskt kan det se ut av ett "litet" övertramp från hundens sida, det är dessutom en väldigt liten hund och detta är inte bett utan riv endast.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13218141&postcount=1299
Vad var det som hände?

----*----

Jag är själv uppvuxen med hundar och har ALDRIG vart elak mot dem, inte ens som riktigt liten. Jag fick lära mig direkt att djuren är en del av familjen och att man ska vara snäll mot dom.

Som sagt jag har skrivit ett antal gånger att vi säger åt honom. Mer kan jag inte göra.

Jo, du kan se till att hund och barn aldrig är ensamma tillsammans, och att ta bort barnet så fort det gör en ansats att plåga hunden. Eftersom barnet tydligt har visat att det inte kan hantera hundarna utan att göra dem illa, skulle jag inte låta barnet ta i hundarna förrän det mognat och förstår att man inte får göra dem illa.

Jag tycker faktiskt synd om dina hundar. Små barn har inget vett och förstår inte vad de gör, men du som matte borde ha lite mer förstånd att skydda dina hundar mot ditt barn.

Sen blir jag lite fundersam när du skriver att sonen plågar sin hund. Betraktar du på allvar en niomånaders bebis som ägare till en hund? Ett så litet barn kan inte vara ansvarig för en gräshoppa, än mindre en hund.

Jag håller med dig! Aldrig att barn ska få hålla på så mot djuren. Det är absolut inte tillåtet! Lär ungen att inte hålla på med hunden. :mad:

Hade mina djur anfallit hade dom rykt. Så är det bara. Nästa gång är det nån annans barn som blir påhoppat.

GIVETVIS får inget barn vara elakt (göra illa/irritera) mot nåt djur som gör att det blir argt. Men ett bett eller liknande som kommer oprovocerat - nä inget sånt djur nära mitt eller nån annans barn.

Edit: Att man ens lämnar djur och små barn tillsammans utan uppsikt är idiotiskt - för bådas skull.

Senast ändrad:

*kl*

De där filmerna gör mig illamående. Barnet är kanske för litet för att förstå att man inte beter sig på det där, men föräldrarna är ansvariga för att barnet beter sig rätt. Om hundarna skulle reagera vore det inte det minsta konstigt - han står ju och petar på hunden med en sopskyffel - i hundens korg! :confused: Sånt ser man helt enkelt till att det inte sker. Och om det betyder att du måste stänga ute hunden så gör det då! Det mår den mycket bättre av än det där. Fy 17 så stressande för hundarna att ha den där lille killen efter sig hela tiden!

Hjälp dina hundar och din son att få en fungerande relation genom att separera dem tills barnet är tillräckligt gammalt att förstå att sådant beteende INTE är ok! Kom igen nu, ta ditt ansvar!

*kl*

De där filmerna gör mig illamående. Barnet är kanske för litet för att förstå att man inte beter sig på det där, men föräldrarna är ansvariga för att barnet beter sig rätt. Om hundarna skulle reagera vore det inte det minsta konstigt - han står ju och petar på hunden med en sopskyffel - i hundens korg! :confused: Sånt ser man helt enkelt till att det inte sker. Och om det betyder att du måste stänga ute hunden så gör det då! Det mår den mycket bättre av än det där. Fy 17 så stressande för hundarna att ha den där lille killen efter sig hela tiden!

Hjälp dina hundar och din son att få en fungerande relation genom att separera dem tills barnet är tillräckligt gammalt att förstå att sådant beteende INTE är ok! Kom igen nu, ta ditt ansvar!

HAr du läst igenom hela tråden? Där jag skrivit flera gånger att han INTE får göra det! Att han inte får göra det är en självklarhet. Men min fråga till andra var: Hur reagerar ni på detta? För vet många som tycker att barn ska få göra vad de vill. Och att så fort en hund morrar så åker den ut!

Ni som skriver i tråden snälla läs innan ni skriver! Har redan talat om att sonen INTE får vara elak mot hundarna. Och att han sägs till. Vill inte behöva skriva det en gång till. Vissa av er målar ut det som om jag är värsta monstret som låter sonen hålla på. Ni kan inte fundera över att kolla datum på filmerna eller höra er för om han fortfarande gör så? Syftet med tråden var inte att diskutera sonen utan att diskutera hurvida ni tycker det är ok med morrande hundar eller ej. Och jag tycker vi alla tänker och tycker likadant! Skönt!

Många inlägg hade jag att svara på:D

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 061
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur