Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

Mina hundars behov är inte att vara inomhus bara för att jag är det mesta delen av tiden. De har varandra, grannens 5 hundar och 30 000 kvm att springa på. För att tillfredställa mina behov hade de gärna fått ligga framför brasan hela dagarna ;) Det är hundar inte människor och jag har bättre ssaker för mig än att passa så att de inte blir nypta av mitt barn 24/7.

Om hunden har behov av att vara kloss på sin ägare 24/7 så är där något väldigt galet med hunden..

En hund klarar gott och väl att vara i ex.vis hallen en stund med en grind emellan om man som förälder inte har möjlighet att ha koll på barn och hund i resten av boendet.

Eller menar du att man ska prioritera hundens "behov" av att vara med sin ägare 24/7 (om man nu har en så pass ängslig och osäker hund) före barnens säkerhet och då ha hunden hos sig och stänga ute barnet den stund man inte kan ha koll på båda samtidigt :confused:

Gnis, vars barn och hundar fått sina behov tillgodosedda, även om inte jag haft någotdera kloss på mig 24/7 :cool:

Vindvissla skrev "Jag har löst det så att hundarna är ute/i ett annat rum mesta delen av tiden".
Men jag feltolkade väl det då...

Ja, det är hundar och inte människor, just därför. När mamma "stängde ut" ut oss när vi var små när hon skulle städa förstod vi varför. Mina hundar förstår inte varför de är utestängda när vi städar utan vet bara att de har blivit tvångs-separerade.

Calazirya: Jag vet att jag uttrycker mig dumt med det är ju så det är. Du har ju hund själv, vems intressen prioriterar du? Knappast hundens, eller hur?

Nej, givetivs behöver de inte vara kloss an på sin ägare hela tiden. Mina hundar är ute själva ibland oxå. Men det är en jäkla skillnad på en stund då och då och det "mesta av tiden". Men jag förstår ju inte varför man har hund heller om man har dom i hundgård hela tiden så jag är väl knäpp.

Min bebis kryper inte ännu, men kompisens barn har varit en plåga stundtals. den yngsta har alltid varit snäll mot djur, men den äldre var en riktig terrorist.
Jag har en dumsnäll hund, så jag får helt enkelt rädda henne undan små barn som är för nyfikna/hårdhänta. Hunden har fått lära sig att gå undan, de barn som inte respekterar det får hållas borta från hunden. Kan jag inte ha koll, då skulle välja att stänga in hunden hellre än att en unge drar henne i morrhåren.

Vindvissla skrev "Jag har löst det så att hundarna är ute/i ett annat rum mesta delen av tiden".
Men jag feltolkade väl det då...

Ja, det är hundar och inte människor, just därför. När mamma "stängde ut" ut oss när vi var små när hon skulle städa förstod vi varför. Mina hundar förstår inte varför de är utestängda när vi städar utan vet bara att de har blivit tvångs-separerade.

...

Nej, givetivs behöver de inte vara kloss an på sin ägare hela tiden. Mina hundar är ute själva ibland oxå. Men det är en jäkla skillnad på en stund då och då och det "mesta av tiden". Men jag förstår ju inte varför man har hund heller om man har dom i hundgård hela tiden så jag är väl knäpp.

De är och har alltid varit ute från morgon till kväll, kommer in när det blir mörkt. De är med mig när jag är ute och ibland går vi promenader i bergen. De är absolut inte i en hundgård utan rör sig fritt ute, så som de flesta irländska hundar.

Tror du verkligen att hunden känner sig tvångsseparerad när du städar? Är det inte bättre om de tänker "min matte har sagt att jag ska ligga här, då måste det vara tryggt och ok". Hundar ska inte bli stressade eller deprimerande för att du inte är där. Hur gör du när du jobbar?

Jag upplever att min hund stressar av när hon fått ett kommando. stressad blir hon av att vanka runt.

De är och har alltid varit ute från morgon till kväll, kommer in när det blir mörkt. De är med mig när jag är ute och ibland går vi promenader i bergen. De är absolut inte i en hundgård utan rör sig fritt ute, så som de flesta irländska hundar.

Tror du verkligen att hunden känner sig tvångsseparerad när du städar? Är det inte bättre om de tänker "min matte har sagt att jag ska ligga här, då måste det vara tryggt och ok". Hundar ska inte bli stressade eller deprimerande för att du inte är där. Hur gör du när du jobbar?

När mina hundar sitter och glor i altandörren vill de komma in så när de sitter och stirrar in i dörren eller ligger utanför i två timmar så tolkar jag det som att de vill komma in.
När jag jobbar är hundarna hos mina föräldrar eftersom jag får så dåligt samvete av att lämna dom ensamma 9+ timmar.
Sen är olika hundar vana vid olika saker, en hund som aldrig varit en del av familjen saknar ju inte det på samma sätt som en som helt plötsligt blir utestängd.

Jag reagerar bara starkt för att jag som sagt har sett det så många gånger och stör mig något fruktansvärt på det. Men jag är väl antagligen daltig med mina hundar medans andra är daltiga med sina barn.

Jag reagerar bara starkt för att jag som sagt har sett det så många gånger och stör mig något fruktansvärt på det. Men jag är väl antagligen daltig med mina hundar medans andra är daltiga med sina barn.

Vad är det? Min hund ligger i sin koja utanför dörren när hon inte jagar kaniner, leker med sin kompis eller ligger och solar.

Om du kommer dalta hälften så mycket med ditt framtida oönskade barn kommer du säkert bli en jättebra mamma.

Bara för att vara säker, när du skriver att ett barn kan förstå att det blir instängt i ett annat rum men det kan inte hunden, betyder det att du tycker att barnet ska stängas in om det inte kan låta bli hunden?

Det är helt enkelt ditt ansvar som förälder att se till att barnet inte plågar hundarna!
Du löser det med punktmarkering och de gånger du inte kan punktmarkera så skiljer du barn och hund åt med ex.vis en grind.

Calazirya: Jag vet att jag uttrycker mig dumt med det är ju så det är. Du har ju hund själv, vems intressen prioriterar du? Knappast hundens, eller hur?

Men jesus, är du alltid så här svart/vit i ditt tänkande ?

Du har inte funderat på att det går att prioritera så att alla i familjen mår bra eller :confused::crazy:

Håller med, man får bara tänka till lite innan.

minna86:Vi har jobbat mycket med att hitta på nya saker att göra, men det mesta funkar som innan.
Jag lever nämligen med min hund, inte för min hund.

Vad är det? Min hund ligger i sin koja utanför dörren när hon inte jagar kaniner, leker med sin kompis eller ligger och solar.

Om du kommer dalta hälften så mycket med ditt framtida oönskade barn kommer du säkert bli en jättebra mamma.

Bara för att vara säker, när du skriver att ett barn kan förstå att det blir instängt i ett annat rum men det kan inte hunden, betyder det att du tycker att barnet ska stängas in om det inte kan låta bli hunden?

Det är när djuren i familjen helt plötsligt blir oviktiga bara för att det kommer in ett barn i familjen. Men om dina hundar alltid varit ute ensamma så är ju inte det fallet i er familj. Men en hund som alltid fått vara med tycker inte det är roligt att helt plötsligt inte få vara med.

När ett barn är såpass stort att det klarar att vara ute/i ett rum själva så hoppas jag att de förstår att när man slåss så gör det ont.

Men jesus, är du alltid så här svart/vit i ditt tänkande ?

Du har inte funderat på att det går att prioritera så att alla i familjen mår bra eller :confused::crazy:

Givetivs försöker man prioritera så att alla mår bra men det kan komma situationer när man måste välja och då tror jag få väljer hunden och de som väljer hunden anses då vara dåliga föräldrar.

Och ja, jag är alltid svart/vit, det är lixom lättare så.

Det är ju sjukt mycket svårare att vara flexibel om man tänker svart/vitt.

Beroende på vad det handlar om så måste ju barnet komma först och så är det bara, men inte sagt att man inte prioriterar hunden alls bara därför.

Det är jättesvårt att diskutera med någon som bara kan se svart/vitt :)

Efter det som hände mig igår så säger jag bestämt NEJ, hunden skall inte säga ifrån.

Dock så skall ju inte barnet få chans att gå på hunden så som han gör och det är ditt ansvar.

Jag skulle separera och säga till direkt.

Jag kommer att göra helt annorlunda här hemma efter igår och kommer INTE att lita på någon hund, inte ens vår egen som aldrig visat något alls mot någon. Kommer aldrig någonsin att våga chansa igen på att det "bara" stannar vid att säga ifrån

. Men en hund som alltid fått vara med tycker inte det är roligt att helt plötsligt inte få vara med.

hmm.... har hundar ens förmågan att "ha kul" eller "tycka det är tråkigt"?
handlar det inte i grund ch botten om flockens uppbyggnad och samanhållning?
såklart att inget tycker det är kul att bli neerpetad ett hack i rangordningen och såklart kommer det djuret att försöka ta sig upp igen. då är det vår plikt som flockledare att se till att ordningen följs.
en hund som är ensamt med ett barn KMMER förr eller senare, hur snäll den än är, att på något sätt försöka peta ner barnet till en lägre plats i flocken.
antingen genom att butta bort, sätta sig på, bita till eller på någt annat sätt dominera.
problemet blir ju att barnet själv inte kan hvda sin plats, utan förlikas helt på sina föräldrar och ingen hund är dummare är att den förstår detta.

nej, barn får inte nypa, jaga, slå hunden och nej, hunden får inte säga ifrån.
hade det inte varit för risken att de går liiiiite för långt och att liiiiite för långt, när det är ett barn inblandat ALLTID är allderles för långt, så skulle det inte vara nån fara!
men ett litet nyp, eler för den delen, morrning med blottande tänder, som på en vuxen knappt gör ngon skada alls, kan vara totalt förödande för barnet.

vad hunden ska och bör göra är att gå iväg, förslagsvis till "sin" plats, där den vet att den får vara ifred för gåstlar och andra tortyrredskap.

blir det för illa, ha hunden ute eller sätt upp en grind.

sen undrar jag om Minna86 själv har barn?

hmm.... har hundar ens förmågan att "ha kul" eller "tycka det är tråkigt"?
handlar det inte i grund ch botten om flockens uppbyggnad och samanhållning?
såklart att inget tycker det är kul att bli neerpetad ett hack i rangordningen och såklart kommer det djuret att försöka ta sig upp igen. då är det vår plikt som flockledare att se till att ordningen följs.
en hund som är ensamt med ett barn KMMER förr eller senare, hur snäll den än är, att på något sätt försöka peta ner barnet till en lägre plats i flocken.
antingen genom att butta bort, sätta sig på, bita till eller på någt annat sätt dominera.
problemet blir ju att barnet själv inte kan hvda sin plats, utan förlikas helt på sina föräldrar och ingen hund är dummare är att den förstår detta.

nej, barn får inte nypa, jaga, slå hunden och nej, hunden får inte säga ifrån.
hade det inte varit för risken att de går liiiiite för långt och att liiiiite för långt, när det är ett barn inblandat ALLTID är allderles för långt, så skulle det inte vara nån fara!
men ett litet nyp, eler för den delen, morrning med blottande tänder, som på en vuxen knappt gör ngon skada alls, kan vara totalt förödande för barnet.

vad hunden ska och bör göra är att gå iväg, förslagsvis till "sin" plats, där den vet att den får vara ifred för gåstlar och andra tortyrredskap.

blir det för illa, ha hunden ute eller sätt upp en grind.

sen undrar jag om Minna86 själv har barn?

Ja, jag tror hundar kan ha roligt och ha tråkigt.
Men det jag menade när jag skrev roligt är givetivs flockens sammanhålling. Alla flockdjur vill vara del av en flock och inte vara isolerade. Sen kan de vänja sig vid att t ex stå i hundgård, vara ensamma hemma osv men det är ingenting de föds med och lämnar du en hund ensam hemma som aldrig har varit det så blir det antagligen någon slags reaktion.
Min unghund är lite jobbig just nu och kan få för sig att tiken inte ska ligga på samma matta mitt i gemenskapen som han gör. Då får han gå och lägga sig i sovrummet = försöker du frysa ut så blir du utfrusen.

Visst ska man dela av men jag förstår inte varför inte ungen kan stängas ut i hallen med en grind isf (eftersom man tydligen prioriterar sin hund så högt)? Ett barn förstår ju "låter du inte hunden vara så får du leka ute i hallen" (pratar inte om bebisar nu).

Du vet att jag inte har några barn Cilla för då hade vi inte haft denna disskusionen för då hade jag stängt ut min hund och jag hade inte sett något problem med det.

Angående små barn och hund öht.

Skulle nåt av mina djur medvetet göra illa Elias skulle det bli tack o hej - utan tvekan. Försvara sig eller inte, det är min uppgift att djuren får vara ifred. Å som sagt, skulle det bli nåt utfall så skulle dom avlivas.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 061
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V