SM i helgen!!

Sv: SM i helgen!!

Ja, jag håller nog inte med. Jocke låg faktiskt stort på hindret, och Alex började inte rida förrän ett galoppsprång innan. Jag tyckte det var riktigt tydligt att han skulle få jobba direkt efter första hindret i den linjen, men inget hände. Det var en ryttartavla.
Man kan inte begära att hästen ska hoppa varje gång som ryttaren lägger den fel eller inte ser sitt avstånd. Juniorerna kan tydligen, för det var som sagt många som red för jävla dåligt. Det är, som någon sa, inget nytt, men när man har hört det ett par gånger, så börjar man titta mer kritiskt. Och då ser man hur de egentligen rider.

Tycker ändå att Alex är otroligt skicklig på hästryggen i övrigt, men just här (denna linjen!) var han verkligen inte det, och uppförde sig oproffsigt.

Alex är absolut inte en av de juniorer som rider dåligt!

Förresten; att en häst hoppar av så långt ifrån = snabbaste vägen till akuten. Det pepprar alltid min tränar med när någon rider av hästen så. Det var ju dessutom en seniorryttare vars häst hoppade av för tidigt, den vurpan var väl inte att leka med?

Ja, han låg stort (som jag skrivit i ngt av mina tidigare inlägg) men han kunde ställt upp och försökt.

Och de som sitter på läktaren vet alltid bäst....

Ne,verkligen inte. Har jag sagt att jag vet bäst? Men man måste väl få säga vad man tycker? Och jag tycker att det var en ryttartavla. Tvingar ingen annan att tycka så, alla har inte samma uppfattning om hur man ska rida/hur en bra hopphäst ska vara.

Såg inte detta inlägget förrän jag svarat på det andra. Ur den vinklen jag såg det såg det iaf ut som att han skulle kunnat klara det felfritt om han bara ansträngde sig lite.
Det var väl en 3-4 stycken som kom så stort och klarade det....

Mmm, och ur den vinkeln jag såg det ifrån (iofs på läktaren), så tyckte jag att det var tydligt. Möjligt att det inte var det.
Pratade med en av mina tränare om det, och hon tyckte likadant. Vet att många låg stort, men jag tyckte också att de hade en annan galopp.

Bästa sättet att reda ut det på är nog att höra vad Royne tycker. Han brukar ha rätt.

Mm, han sa ngt om att Alex tänkte rätt, hade det varit Isac hade det gått.

;)

Möjligt att dom hade, jag såg det snett bakifrån. Du vet ingen som fotade ngt? Hade varit kul att ha bilder från finalen..

Isåfall; I rest my case. Har Royne sagt det, så tror jag på det. Men gillar fortfarande inte rycket i munnen.

Var där inte nån fotograf? Har för mig det...
Filmer på ritterna fanns ju iallafall, och tror det fanns en fotograf också.

Du hoppade finalen eller hur? Har för mig att jag såg dig. Hur upplevde DU den linjen?

Nej, det såg inte så trevligt ut såklart.

Jag red junior finalen, detta va ju ur, den linjen var med då också men det var inte så långt då. Rev själv det hindret, skulle ridit lite mer fram direkt så jag kommit lite intill och fått ett rundare språng, blev lite flack där.

*KL*

Enligt mig så är det lite dålig stil att diskutera/kritisera Alexanders ridning här utan att han har ngn chans att försvara det.

Jag har inte kritiserat hans ridning, (har aldrig gjort och lär nog inte göra heller). Det i inlägget ovan var varför JAG rev det hindret. Jag har bara skrivit att jag tycker att hästen kunde hoppat.

Jag får väl erkänna att jag har kritiserat det han gjorde på den linjen. men å andra sidan, så har jag också skrivit att han är mycket skicklig i övrigt, och verkligen inte en av juniorerna som rider dåligt.

Såg dig rida! Det såg jättetrevligt ut! Både lördag-söndag. Jättefint ridet :bow: Såg pollan också tror jag, och ponnyryttaren

Senast ändrad av en moderator:

Tack! :). Blir lätt väldigt orytmiskt på den hästen eftersom hon är ganska het och det viktigaste på dom banorna var att hålla takten. På söndagen var hon supertrött stackarn. Men d gick ju bra iaf ;). Svåra banor men jag tyckte ändå att dom var supertrevliga! :).

Ja, det tycker jag med. Jag sa ju aldrig något om att hästen inte hoppade;) Det hade den säkert kunnat göra, men man rycker ändå inte hästen i munnen.

Så tycker jag också... min häst hade också inte gjort ngt (typ hoppat ngn 120) till skillnad från de andra hästarna som går svår hoppning med ryttare efter ryttare.

Jag tyckde att det såg ut såhär: Oxern var stor och då vill man gärna komma lite utefrån, (för att inte reskera att få med bakbommen på den breda paralelloxern)
Av vad jag såg så tog han lite i hästen första galoppsprången och red därefter framåt (för att komma perfekt) men då stannade hästen till (fick väl antagligen syn på vattnet ) men han tryckte till den och bad den hoppa men det ville den inte.... Iof tycker jag inte heller om rycket men jag kan ju iaf säja att hästen inte direkt led av det :smirk: Han tänkte väl inte på vad han gjorde i just det läget och var ju VÄLDIGT besviken....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På söndagen utsågs ett helt gäng svenska mästare då Runsten Equestrian stod värd för Folksam inomhus-SM i hoppning för juniorer, young...
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
80
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen ska svenska mästare i hoppning för juniorer, Young Riders och seniorer koras hos Henriksdals RF i Sjöbo. Finaler på söndag. Så...
Svar
0
· Visningar
123
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drygt 200 av Sveriges bästa ryttare och ponnyer gör i helgen upp om åtråvärda medaljer när Ponny och children SM i hoppning avgörs på...
Svar
3
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka