SM Hermanstorp!

Sv: SM Hermanstorp!

Hur gör vi för att få detta att funka? Det är inte roligt nr det är så här.
Snart är det LagSM och även iår terrängen sist. Hur kul nu detta är..

Det kanske måste till någon form av certifiering eller kvalitetskontroll för de som ska agera hinderdomare? Någon form av utbildning, kanske i form av något interaktivt där du klickar dig fram och får se filmklipp/bilder och med kontrollfrågor som måste besvaras rätt innan du kommer vidare? När du genomgått utbildningen får du ett "certifikat" som gäller en begränsad tid. Ridsportförbundet tar fram utbildningsmaterialet och sen får klubbar/arrangörer ta del av materialet och ansvaret att utbilda sina hindervakter ligger på klubben?

Mycket ambitiöst o genomtänkt, Hunter men titta på verkligheten...hur ofta är det inte så att det fattas hindervakter dagen innan o någons kusins fasters bästa kompis morsa snällt ställer upp o lovar att komma...Näe, en rejäl genomgång hinder för hinder med vakterna 1 timma innan start där frågor kan ställas måste vara det bästa. Så ingen går ut till sitt hinder o funderar över hur det ska hoppas/dömas.

Sen får controllern ta en sista runda runt o prata med alla när de väl sitter vid sina hinder för att kolla så att allt är ok.

Och naturligtvis rutinerade hinderdomare vid svårdömda hinder, typ vatten och smalhinder.

Mycket ambitiöst o genomtänkt, Hunter

Ha ha det var inte speciellt genomtänkt bara något som jag slängde ur mig :p
inte så lätt att vara smart i den här hettan, AC på kontoret fungerar inte och hade ca 33 grader här igår...

Din idé är bra men då ska genomgången med hindervakterna vara tvingande och ett protokoll eller checklista med alla vakternas namn (för signering av vakterna att de fått genomgången till sig och förstått) samt en "bock" för signering av TD/ÖD.

Jag är mycket för dokumentation jag som jobbar med kvalitetskontroll :p
säg nu inget elakt om vilken bra kontroll vi måste ha här på V*tt*nf*ll...

Attans! Jag som hade en tvättäkta Lassie på gång.

"Jag känner en på buke vars hästs flughuva tagit SM-guld"

Grattis till guldet :)

Jag är mycket för dokumentation jag som jobbar med kvalitetskontroll :p
säg nu inget elakt om vilken bra kontroll vi måste ha här på V*tt*nf*ll...

V**tt*nf*ll är väl i särklass mycket känt för sin ICKE kvalitet....:D:devil:

Så det är väl tur att de fått dit dig nu....:angel:

/Nova som jobbat med ISO-certifiering halva livet....

V**tt*nf*ll är väl i särklass mycket känt för sin ICKE kvalitet....:D:devil:

Så det är väl tur att de fått dit dig nu....:angel:

/Nova som jobbat med ISO-certifiering halva livet....

hi hi ja dom säger det här på bolaget att det är SÅ bra att jag börjat här och att det känns tryggt för jag har så bra koll :angel:

mmm ISO-certifiering mmm

:rofl:

28316201.jpg
;)

Haha, bilden är så skön!
GRATTIS ALLA SOM DET GICK SÅ BRA FÖR:bow::bump:

Känner också att jag vill försvara klubben lite!:o
Det var genomgång med chans till att fråga ca. 1 timme innan terrängen + att det har varit hindervaktskurser.
Det som kanske saknades var att controllern inte åkte runt och såg till att alla verkligen förstod sitt eget hinder.

I övrigt tycker jag att tävlingen flöt på rätt bra, trots lite missöden på vägen. Man lär sig av allt!:)

Schysst! :bump:
Listan nära nog komplett nu:

• OS - stallägaren har ett kandar som tagit brons med förre ägaren
  • VM - blankt :cry:
  • EM - känner någon som har/har haft en sadel vars förre ägare startat EM. Ska bara komma ihåg vem och i vilken gren sadeln startade
  • SM - känner en på buke vars hästs flughuva tagit SM-guld i FT

KL
Lite trist att läsa att det inte var så mycket pompa och ståt. Det var ju ändå ett SM.

I övrigt tycker jag att tävlingen flöt på rätt bra, trots lite missöden på vägen. Man lär sig av allt!:)

En följdfråga:
Säger du det hel tur din egen synvinkel eller ur klubbens?

Jag är nyfiken då jag inte ens under "lagSM" förra året fick så mycket sms/mail/telefonsamtal när jag var hemma. Fast jag då tyckte att det var mycket.:grin: (Rekommenderar inte att stanna hemma. Man blir både TR-läsare/tydare/supporter/stöd/sopstation.. förutom då att man får ångest för man vill ju veta HUR det går :o)

Sen en kommentar till din sista kommentar:
När det var lagSM hos er, var banan inte klar vid off banvisning. Det var den enl uppgift inte i år heller. = Man lär sej uppenbarligen inte av allt... :devil:

och ett SM är ett SM.. något att minnas

Det var genomgång med chans till att fråga ca. 1 timme innan terrängen + att det har varit hindervaktskurser.
Det som kanske saknades var att controllern inte åkte runt och såg till att alla verkligen förstod sitt eget hinder.

Det ÄR svårt. Ang funktionärer så vet jag hur svårt det kan vara, och nybörjare är inte svårast :angel: De frågar :idea:
Är man nybörjare kan det vara svårt att fråga på ett möte innan, man vet ju inte vad som ska komma upp.

Vi måste acceptera att vi har olika kunskap på hindervakter etc men det är klart på ett SM måste allt klaffa. Det är Controllens uppgift:idea:

A och O för en hindervakt:
titta noga vad som sker, döm, rita och beskriv på protokollet så du kan förklara ditt domslut senare. Detta ska alltid ske även om du är säker.
Lyssna inte på publiken. Använda com-radion och kalla på hjälp istället.

Av TR framgår tydligt att det är Överdomarens ansvar att terrängprovet blir korrekt bedömt.
Controllerns enda uppgift under terrängen är att hantera säkerheten.

Eftersom jag ägnade helgen åt dressyr i Falkenberg, vore det kul o veta vad som blev fel :confused:

Av TR framgår tydligt att det är Överdomarens ansvar att terrängprovet blir korrekt bedömt.
Controllerns enda uppgift under terrängen är att hantera säkerheten.

Självklart.. :laugh: Får skylla på värmen...
Var inne på detta med bilarna som var i vägen.. det är C:s uppgift... :)

En följdfråga:
Säger du det hel tur din egen synvinkel eller ur klubbens?

Sen en kommentar till din sista kommentar:
När det var lagSM hos er, var banan inte klar vid off banvisning. Det var den enl uppgift inte i år heller. = Man lär sej uppenbarligen inte av allt... :devil:

och ett SM är ett SM.. något att minnas

Jag säger det från min egen synvinkel, "i övrigt tycker jag att...":)
Jag har inte varit medveten om att det varit mycket klagomål från ryttarna, utan jag har mest hört ryttare som varit nöjda. Vad klubben tycker har jag ingen aning om.

Nej, banan var inte klar men det var inte mycket kvar och gick att ha banvisning. Men detta är en av de saker jag tycker var dålig, banan ska vara klar!:crazy:

Jag stod vid hindret som "H" missade. Det var före bilen...

Ett tämligen enkelt rättuppstående med två stockar före vägövergången som leder ner till vattnet där bilen stod. Bilen har absolut inget med uteslutningen att göra. Däremot är det ju oförlåtligt att det stod en bil ivägen...

Ett tämligen enkelt rättuppstående med två stockar före vägövergången som leder ner till vattnet där bilen stod. Bilen har absolut inget med uteslutningen att göra. Däremot är det ju oförlåtligt att det stod en bil ivägen...

Fast det kan ju inte stämma för det hindret var ju tredje sista från slutet och definitivt efter bil incidenten. Hindret innan vägövergången ner till vattnet var ju en häck med vitmålad underdel. Medans "ditt" hinder visserligen var innan vägövergången fast på väg emot mål.

Fast det kan ju inte stämma för det hindret var ju tredje sista från slutet och definitivt efter bil incidenten. Hindret innan vägövergången ner till vattnet var ju en häck med vitmålad underdel. Medans "ditt" hinder visserligen var innan vägövergången fast på väg emot mål.

Pratas det om samma bilar?

Min kontakt rapporterade att det var O som missat hinder men det var ju fel. Enl henne så sa man O först... Lite rörigt var det nog... eller hon har helt fel? Lite yr kanske av solen :idea:

Hmm vaddå samma bilar? Det fanns ju bara en incident med bilar inblandade :D

O var ju stoppad ute på banan, men med tanke på hans fenomenala tid (läs det gick verkligen inte fort) så ligger det ju nära till hands att han missade både ett eller två hinder :rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 425
Senast: sorbifolia
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 493
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka