sluttande kors

Sv: sluttande kors

Här kommer en till islandsryttare:angel:
Själv så har jag faktiskt inte hört något negativt alls om sluttande kors, utan bara positivt.
Ett stupande kors gör att hästen lättare kan komma under sig med längre med bakbenen, och "sätta sig". Alltså så brukar ett sluttande kors vara bra, eftersom hästen ofta har lättare för samling. Hästen trampar under si med ett mer markant steg, och får en stark rumpa vilket också är bra för snabba starter. Det är nog därför man ofta 5-gångs hästar med mycket stupande kors.
vet ej riktigt varför "islandshästfolk" är mer insatta i ämnet...
Kanske är så att vi är mer noga med samling och rumpan "neråt", pga att vi annars inte skulle ha tölten. Nu menar jag inte att "Alla som inte rider gångare bryr sig inte om samling"..För så är det verkligen inte, men tölten, kan jämföras med en piaff i högre skolan. Så det är kanske därför islandshästar har fåt ett mer stupande kors under århundradena. bara en tanke, men här får du ett svar från mig med då:D

ps. mycket fin häst!

CarolaLind skrev:
Gillar inte alls för sluttande kors, dessutom har din häst för raka hasor i min smak vilket resulterar i en låst länd och stark underlinje= Underhals och svår att få att slappna av, länga överlinjen och bygga magmuskler för att kunna slappna av i länden och aktivera hasorna.

Hästar som ser ut så här jobbar sällan i en konstruktiv form utan går o ljuger sig igenom sitt liv som ridhäst då ägaren/tränaren/ryttaren tror sig se en bra form och rätt arbetande häst.

Vad du kan göra är att för det första väcka liv i bakbenen på hästen, gärna med tömkörning! se till att den ärligt slappnar av i länden och vinklar sitt bäcken istället för att bara få långa bakben som trampar in mot centrum utan att bäckenet aktiveras.

Det är mkt jobb med en sådan häst!

Utveckla gärna mer!
Jag tänkte på när du säger att han ljuger i sin form. Och även de raka haserna (jag förstår inte var det är för rakt och hur det bör se ut, frågar man inget får man ingenting veta;) ). På bilden har vi precis fått honom från travträning så han saknar en del muskler som vi vill ha och har en liten (obefintlig jämfört med andra vi tittat på...) underhals. Underhalsen finns inte kvar och han jobbas alltid i en avslappnad form, eller på väg dit. Hans bakben är naturligt väldigt aktiva. Han tömkörs mycket och tränas regelbundet för tränare i körning, tömkörning och ridning.

Tack för ditt utförliga svar!
Intressant att höra. Han är ju körhäst så det var ju positivt för det! Hoppa gillar han också och gör det med en jäkla kraft. Sen är det ju knappast bara på grund av korset en häst har vissa egenskaper. Men det är kul att reda ut ett begrepp man inte förstår.

Vi har aldrig ställt ut honom, vet inte om någon har gjort det alls, om man ens gör det med denna ras?? Kan man säkert... Men när vi letat häst så har vi kollat igenom exteriör (det lilla vi kan) och även fått hjälp av andra och då har begreppet "sluttande kors" dukit upp men jag uppfattade inte riktigt om det var positivt eller negativt. Själv tycker jag ur utseendesynpunkt att det är lite väl sluttande men jag visste inget om själva användbarheten..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 646
Senast: MiniLi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV