F

Fitness

Är sluta som en skänkelvikning fast med hästen felställd???

Vilka är hjälperna för sluta??

Rider en häst som kan sluta men själv kan jag inte riktigt hjälperna.

Hur vet man om hästen går i en korrekt sluta?

Sv: Sluta???

I skänkelvikning trampar bakbenen över/förbi tyngdpunkten, hästen är rak och korsar benen och i sluta trampar bakbenet till tyngdpunkten, är böjd i kroppen och hästen går rakt fram utan att korsa, så det är helt olika.

Senast ändrad:

Tvärningen i en sluta uppkommer genom böjningen i sidan, så hjälperna är att du formar hästen i sidan med innerskänkeln och ytterskänkeln lite bak för att hålla bakdelen på plats. Hästen ska vara ställd i rörelseriktningen.

Tvärningen i en öppna uppkommer också av böjningen, så det har du rätt i. Men i en öppna är hästen ställd och formad ifrån rörelseriktningen.

Tänk att du ska rida en volt men i stället fortsätter framåt dock med den böjningen i kroppen på hästen, framdeln innanför, hästen ställd från rörelseriktningen- öppna.
Tänk att när du rider ur volten rida in framdeln på spåret pannan rakt mot kortsidan - ställd i rörelseriktningen, behåll böjningen runt innerskänkeln och låta bakdelen gå innanför - sluta. Fy, vad svårt att skriva förklarande.. ett försök iaf.

Det finns två olika typer av sluta också, den ena går längs långsidan och den andr på diagonalen. De fungerar egentligen som två olika övningar och är inte så lika varandra även om de heter samma sak. Skänkelvikning är lösgörande medan sluta samlande.

I slutan längs spåret ska rumpan gå innanför framdelen, I diagonal sluta är framdel och bakdel på samma linje men framdelen ska visa vägen.

Har inte 100 % koll på benförflyttningen.. Men i slutan längs spåret går båda benparen rakt fram. ytter fram i ett spår, ytter bak, inner fram i ett och inner bak i ett.

Medans i den diagonala korsas dom och ytter benpar träder förbi inner benpar.. Hoppas att någon med mer koll rättar mig om jag har fel..

Ja, alltså på diagonalen korsar hästen benen och tvärar som i skänkelvikning, medan det inte är något tvärning på långsidan (är för trött för att skriva något vettigt och vet inte om du förstår ;) )

Sshameless skrev:
I skänkelvikning trampar bakbenen över/förbi tyngdpunkten, hästen är rak och korsar benen och i sluta trampar bakbenet till tyngdpunkten, är böjd i kroppen och hästen går rakt fram utan att korsa, så det är helt olika.
Litet tillägg; i sluta/öppna går desutom hästen på 3 spår.

Sshameless skrev:

I Sluta går framdelen rakt fram o bakdelen tvärar/ korsar som ett resultat av böjningen.
I Öppna tvärtom. Bakdelen rakt fram och tvärar fram.

Innan du går in i diagonalsluta, rider man öppna först på rakt spår.
Då har du hästen färdig när du rider in på diagonalen.

Tänk dig att du har en vägg på diagonalen och använder dig av denna och rider Sluta. Alltså fram delen på det spåret och formad i bålen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
850
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 087
Senast: Fiorano
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 332
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024