Sluta väva

Sv: Sluta väva

En häst som din ska helst aldrig gå själv, han behöver tryggheten och stimulans av en kompis mer än ngn annan häst.

min häst stod också i ett stressigt stall innan och var alltid stressad och nervös, (har jag hört) i våras så gick hon ensam och vandrade konstant fram och tillbaka hela tiden, men nu så går hon i en hage med en ponny och är betydligt mycket lugnare även om hon vandrar ibland när det blåser.
hon vill gärna hålla koll på allting och tittar alltid ut genom fönstrerna i boxen. men då jag bara har henne och 2 ponnyer och det är lugnt i stallet så har "vävandet" mellan fönstrerna avtagit och hon har blivit mycket lugn och mer harmionisk.
din häst lugnar sig nog också och slutar väva bara han får ro och kommer in i rutinerna.

Varför skulle jag det vara bättre att flytta honom till en dålig lösdrift? Förstår verkligen inte vitsen med det. Visst vill jag att han ska få det bästa, men måste nog säga att jag är för egoistisk för att sälja honom pga det, innan jag provat alla andra möjligheter.

Jag nämde aldrig något om någon lösdrift...förstår inte riktigt vad du menar nu:confused:

Nej förlåt, just det var inte riktat till dig :o:p

Till Roofy: Ja, det är nog möjligt.. Så att han är mörkrädd är helt uteslutet? Ja, han kommer antagligen att gå med sin bästa kompis i vinter, inte ensam i alla fall.
Står i hörnbox och rids ute 4 dagar i veckan, endast två i paddock :) Fast om jag rider honom riktigt hårt en dag, hjälper det inte bara den dan, kanske en till, och sen blir det som vanligt igen?
Han rids ganska hårt just nu ändå... :p

Svaret var nog riktat till mig?
Varför skulle jag det vara bättre att flytta honom till en dålig lösdrift? Förstår verkligen inte vitsen med det. Visst vill jag att han ska få det bästa, men måste nog säga att jag är för egoistisk för att sälja honom pga det, innan jag provat alla andra möjligheter.
Inte till en dålig lösdrift, men kanske till en mindre bra. Beroende på vad du menar med mindre bra.

Varför en lösdrift vore det bästa för hästen, är väl ganska uppenbart?
Din egoism går före hästens mentala välbefinnande, är det så man ska förstå din inställning?

LIA

Svaret var nog riktat till mig?
Inte till en dålig lösdrift, men kanske till en mindre bra. Beroende på vad du menar med mindre bra.

Varför en lösdrift vore det bästa för hästen, är väl ganska uppenbart?
Din egoism går före hästens mentala välbefinnande, är det så man ska förstå din inställning?

LIA

Jag kan inte förstå ditt resonemang och inte heller din attityd. Man är absolut inte egoistisk om man försöker hitta lösningar som passar både häst och människa. OM nu Ts skulle sälja hästen, vad är det som säger att han får det bättre? Vad är det som säger att han kommer förbli hos den nya ägaren och alltid gå på lösdrift?

Jag kan ju bara säga att en enl dig - sk mindre bra lösdrift inte är ett alternativ till stall i mina ögon. En lösdrift ska vara BRA andra alternativ som mindre bra finns inte om man ska se till hästars välmående.

Till Ts: Hoppas det löser sig. Jag har ingen erfarenhet utav vävare utan ville bara kommentera egoism inlägget :devil:

Jag kan inte förstå ditt resonemang och inte heller din attityd. Man är absolut inte egoistisk om man försöker hitta lösningar som passar både häst och människa. OM nu Ts skulle sälja hästen, vad är det som säger att han får det bättre? Vad är det som säger att han kommer förbli hos den nya ägaren och alltid gå på lösdrift?

Jag kan ju bara säga att en enl dig - sk mindre bra lösdrift inte är ett alternativ till stall i mina ögon. En lösdrift ska vara BRA andra alternativ som mindre bra finns inte om man ska se till hästars välmående.

Till Ts: Hoppas det löser sig. Jag har ingen erfarenhet utav vävare utan ville bara kommentera egoism inlägget
Eftersom du säger dig inte förstå mitt svar, så ska jag förklara för dig.

Vad gäller det egoistiska i sammanhanget, så var det TS själv som sade sig vara det och anförde det som argument för att inte välja en eventuellt bättre lösning för sin häst. Alltså inte min värdering!

Om TS säljer sin häst, så kan hon välja en köpare som använder sig av lösdrift. Vilket tydligen är vad hästen behöver mentalt. Framtiden därutöver kan ingen av oss sia om.

För hästens del (och för all del även min generella uppfattning) så är lösdrift bättre än instängning i stall. Bättre kan även en mindre bra lösdrift vara, beroende på vad som läggs i orden mindre bra ! Vilken fråga jag alltså ställde till TS.

Härmed hoppas jag att jag förklarat mitt resonemang så du förstår det. Om du inte instämmer i sakfrågan, kan vi alltid diskutera vidare. Vad gäller min attityd, får du förklara närmare vad det är du hänger upp dig på.

LIA

Som sagt vill jag prova alla andra metoder innan jag säljer min ponny pga det. Även om ägaren säger att hästen ska stå på lösdrift finns det ändå inget som ger mig makten att påverka det.. och i slutänden KAN det ändå bli att han står i stall.
Så ja, på ett sätt går min egoism före hästens mentala välbefinnande. Men å andra sidan tror jag att vi alla haft problem med våra hästar någon gång och att hela tiden sälja och köpa hästar så fort man stöter på problem utan att försöka lösa det kommer ju knappast funka.
Lösdrift är ingen möjlighet, hade det varit det hade jag ju inte behövt fråga om hjälp här :idea:

Mindre bra betyder att de är sämre än att stå "instängd" i ett stall 8 timmar på natten...

Men mer konkret, vad innebär "mindre bra" i detta fall? Vad är det för brister i dom tillgängliga lösdrifterna?

LIA

Ett litet tips som jag hittat någonstans :P

Står hästen i box/spilta kan du måla en lodrät linje på väggen. När hästen börjar väva blir det yr och slutar. Tveksamt om det fungerar dock, låter lite osäkert ^^

Dåliga rutiner, ligghallar som är förskräckliga, själva lösdriften alltså dålig mark... det är olika hos olika lösdrifter.
Eller så är det helt enkelt så att de inte har plats.

Ur hästens synvinkel, vilket är värst...
Att vara instängd i stall och lida av mental stress/plåga?
Eller vara ute och ha tillgång till förskräcklig ligghall (som kanske ändå aldrig används)? Eller "utsättas" för dåliga rutiner, vad dom kan innebära (rutinerna borde väl f ö hästägaren själv stå för?).

LIA

just eftersom att hästen är vävare och har haft kolik tror jag inte att dåliga rutiner hjälper speciellt mycket. Och nej, jag kan inte åka ut och stödfodra honom titt som tätt (behöver nämligen det) då jag går i skolan.
Vill inte heller utsätta min häst för den dåliga luften/halmen som fanns i ligghallen.
Tyvärr, det är så det är. Vad du än skriver kommer jag inte flytta honom till något av ovanstående, vilket jag nog skrev redan i första inlägget..
Vilken väl fungerande människa som helst förstår ju att hästen mår bäst av att vara en häst. Tyvärr kan han inte vara det 8-9 timmar på natten/morgonen. That's it.

Som sagt väver han inte längre nu än när han står inne pga. någo speciellt; åka på tävling/träning på morgonen.
Är bara rädd att han ska börja med det i vinter, därför mottages fortfarande andra tips varmt :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka