Sluta väva

M

ModestyBlace

Precis som rubriken lyder så behöver jag tips på hur man ska få sin häst att sluta väva. Och för att det inte ska bli allt för mycket missförstånd och tvister kommer även lite bakgrundsinfo:
Hästen, eller ponnyn, har en okänd bakgrund då han är importerad till Sverige endast för att sedan säljas vidare. Så därför kan jag inte säga om han har vävt tidigare.
Men, första gången jag märkte det stod han i ett stort stressigt stall med ganska lite utevistelse då han under en kort, alltså inte mer än en vecka, period hade boxvila så anledningen är ganska självklar. Att flytta från stallet var dock inte det lättaste men till slut kom vi till ett väldigt bra stall. Endast fem hästar i stallet varav en häst som han är väldigt fäst vid och är hans hagkompis. Han gick ute dygnet runt fram till nyligen och det var när vi tog in honom i stallet som han började väva igen.
Lösdrift är inte möjligt då det helt enkelt inte finns någon bra i närrheten, åker redan 40 min för att komma till stallet.
Annars går han ute från 06.00 till 21.00 i en stor gräshage, dvs väldigt länge.
Han rids aktivt varje dag (eller nästan, har en vilodag i veckan) har två fönster, får mat på regelbundna tider och det är inte någon stress i stallet men nästan alltid någon där, alltså inte helt dött.

Oj det här blev långt. Men tillbaka till frågan, hur ska jag få honom att sluta väva?

Sv: Sluta väva

Vävning är oftast ett stressymtom där hästen inte får utlopp för naturligt beteende. Om den inte väver i hagen så har den uppenbarligen problem när den kommer in i stallet.

Du kan prova att byta box, byta boxgranne, ställa hästen i box utan fönster, ge fri tillgång på grovfoder. Det bästa är att låta den gå ute dygnet runt men det är inte alltid man har den möjligheten tyvärr.

Vi har haft en vävare i stallet, han blev lugnast när han fick stå längst in i stallet i en box med öppen front där han såg ut i stallgången och hade stängda väggar in i boxen. Troligen kände han sig trygg när det inte var saker som hände utanför fönstret. För att inte stressa hästen så fick han alltid gå ut först och in sist i stallet. I hagen fungerade han perfekt och lugnade sig med vävandet även i stallet efter ett tag.

Har haft en "passiv" vävare i många år. Det finns ingen universallösning för att få en vävare att sluta väva. Min häst kunde väva för att han ville ut, för att han ville komma in (i hagen alltså) eller för att han stod i enlig honom "fel" box. Han ville alltid stå nära dörren, annars kände han sig "för långt bort".

Vävande hästar är enligt min erfarenhet mkt känsliga hästar. Min krävde mkt fasta rutiner varje dag, så att han alltid visste vad som skulle hända och när. Det går att få bukt med det, men att bara låta dem vara ute är inte alltid lösningen. Min häst vävde när han var orolig.

Studera din häst och försök att komma på vad det är som gör att han börjar väva och fösök att hitta en lösning som passar just din häst. Det kan vara att han står i fel box, att han inte gillar fönster (det gillade inte min, då var han tvungen att ha koll genom fönstret) eller att han står för långt från kompisen.
Det går att få bukt med det, men du måste hitta anledningen till att just din häst väver och anpassa efter honom..

Vet att det är ett stress symptom och det var delvis därför vi bytte från det andra stallet. Men har läst att sådana beteenden kan stanna kvar även efter han har btt stall.
Det med att byta boxar har hjälpt, lite. Tidigare stod han i en box med endast ett fönster, och sedan bytte vi till hörnboxen med två fönster. Då vävde han något mindre. Att prova en box utan fönster går inte då det inte finns några i stallet..

Jag ska prova det med fri tillgång till grovfoder och vi försöker hitta ett smart sätt att öppna boxen så att han kan titta ut i stallgången men än så länge verkar det omöjligt då boxdörrnarna är lite speciella.

Han väver inte ute, utan bara på nattten vilket kan göra studerandet lite svårt. Anledningen till att jag vet det är att stallägaren kan se hästarna från fönstret. Så, jag antar att det beror på att han är uttråkad/understimulerad.
Han rids ju som sagt varje dag och jag har börjat med trickträning så smått. Men finns det någon bra leksak som man kan prova eller något i den stilen?

Tack för svaren förresten!:D

vi försöker hitta ett smart sätt att öppna boxen så att han kan titta ut i stallgången men än så länge verkar det omöjligt då boxdörrnarna är lite speciella.
Detta kan mycket väl vara en bidragande orsak, att han vill titta ut. Min "vävare" trivdes bäst i stall där han hade social kontakt utan galler med grannhästen, de stod o lekte och pussades på nätterna. Kanske ngt att prova?
Då slipper de bli uttråkade.

Han väver inte ute, utan bara på nattten vilket kan göra studerandet lite svårt. Så, jag antar att det beror på att han är uttråkad/understimulerad.

Om det är ett matvrak du har så är det ju lite lättare om detta är problemet, en finmaskigt hönät eller halm.

Ja, det tror jag också..
Det med hönät ska jag prova:idea:han har ju en tendens att bli VÄLDIGT bukig, men med hönät tar det ju längre tid så behöver han inte lika mycket som utan. provar imorgon:)

sätt boxgardin över fönstret så att han inte kan kolla ut!

om han stressar vid maten så kan du testa att ge honom först så han inte hinner stressa upp sig. vet också en som hängde in koner i tacket i boxen så att hästen kunde leka med dem när den blev utråkad. (de hängde i huvudhöjd)
en annan hade en kanin som sälskap i boxen och på tävlingar.

kommer hästen från tyskland?? de har nämligen hästarna inne hela vintern och tränar/går med dem varje dag. sen så går dom i mycket stora sommarbetes hagar hela sommaren. typ som våra kor blir behandlade. den kanske bara behöver vänja sig vid att bli in och utsläppt varje dag.

Senast ändrad:

Han kommer från Holland och har bott i Sverige i nästan 4 år nu :p
Väver inte i samband med fodring (än så länge) då det som sagt bara är fem hästar och två fodrare, så det går vääldigt kvickt.

Ska som sagt prova med hönät idag och se om det hjälper, annars kanske boxgardinerna kan funka...
Är det inte lite farligt med en kanin? Tänkte mest på kaninen :p

Koner? Okej, var det många eller bara ett par st?

Just det där med kanin är någonting det råder en viss tvetydighet om... Många tycker att hästarna blir mycket lugnare och gladare med en kaninkompis i boxen, men det slutar i 9 fall av 10 att man hittar kaninen mosad eller sparkad (av misstag) en dag.

Min kompis hade en häst som vävde en hel del.
- Rätt foder, tex blev hon mycket värre av betfor även om det var i små mängder.

- Mycket grovfoder, gärna i hönät som redan har diskuterats.

- Gärna halm som strö alternativt att man lägger in en kaka halm då och då.

- Alltid vara först: först ut, fodrad först osv. Även om hästen i nuläget inte väver vid utfodring så kan det vara bra för att förebygga.

- Hitta rätt stall/plats i stallet. När Snoran kom till en fodervärd som hade ett litet stall för bara två hästar slutade hon helt att väva så troligen hade det varit för mycket "liv" i vårt stall trots att det var ett relativt lugnt privatstall.

- Kompisar. Står bästa kompisen i boxen bredvid? Kan de "umgås"?

- Hagvistelse så mycket som möjligt (förutsatt att hästen inte väver i hagen, Snoran kunde väva även ute).

- Stimulans, försök att variera er ridning osv.

- Berikning i boxen; häng upp grankvistar som han kan pyssla med, eventuellt borstar att stå och pula med. En fotboll att putta runt osv. En del hästar leker med sådana saker, andra struntar i dem men det kan ju vara värt att pröva.

Det finns diverse mer eller mindre snälla sätt, som tex att sätta upp käppar som hänger ner från taket så att hästen slår i dessa när den väver osv. Tycker INTE att det är bra metoder, möjligen slutar hästen väva (fast det tror jag inte, Snoran var så inne i sitt vävande så hon hade kunnat slå sig gul och blå utan att sluta) men stressen finns ju kvar.

Kanske prova att tex trickträna eller ngt annat så han blir mentalt stimulerad? (utöver de vanliga tipsen om mkt grovfoder, utevistelse, hagkompisar han trivs med i bra hage osv).

Släpp ut hästen!
Ja, jag såg att det inte finns någon bra lösdrift i närheten, men så välj en minfre bra om det finn någon sådan. Nästan vad som helst är bättre än att tvinga hästkraken att stå instängd.

Alternativt överlåt hästen till någon som kan erbjuda lösdrift.

LIA

det var en 5-6 stycken, men som Lona så så kan du hänga upp gran kvistar och slänga in en fotboll till honom också, om ni beskär träd i närheten så kan du slänga in en mindre gren, mina hästar älskar att gnaga på barken och mumsa i sig löven.

Enl lag får hästar gå ute utan vindskydd under betessäsongen = den period då betet växer = April -nov .
Kan inte hästan åtminstonde få gå helt ute den perioden ?
O sen släppas in mkt sen som vi har gjort , in kl 24 o ut senast kl 06.00.
Mera timmar än så anser inta jag att nån häst ska stå på box.

Jag har en fundering?
Står hästen mellan 2 andra hästar i stallet?? Det kan vara väldigt stressframkallande på vissa hästar. Om det går så försök ställa honom i ett hörn eller helst utan boxgranne. Vi har en häst i stallet som väver otroligt mycket när han blir stressand, vi har provat allt möjligt med honom, men inget hjälpte förren nu när vi ställde honom i en box alldeles för sig själv, Han ser dom andra hästarna men har ingen granne. Det hjälper kanske inte alla hästar men på honom hjälpte det.
Din häst kanske är svagare än grannen och känner sig trängd av att ha en häst bredvid sig.

Hoppas du hittar en lösning till hästen, vet hur hemskt det känns att stalla in en häst som bara väver inne..

LYCKA TILL ..

Jag tycker det låter som om du gör "allt du kan" för din häst - vissa hästar är rastlösa individer - precis som vi människor är olika.
det behöver INTE betyda att han mår dåligt och lider, kanske bara att han vill ha koll på allt runtomkring...

Jag skulle förmodligen vara en vävare om jag var häst;)

Ett tips jag fick av en hästhandlare för "100 år sedan" - måla ett 10 cm brett streck ca 1 meter upp på väggen runt om i boxen- helst i en färg som starkt bryter från grundfärgen.

Låter simpeln och dumt kanske, men jag har sett att det dämpat vävare mer än en gång.
Förmodligen blir det lite obehag när de väver och linjen "rör sig" , lite typ som när det gungar på sjön...

Lycka till

Enligt min erfarenhet så är en hörnbox det bästa, långt in i stallet där det är minst spring, men den ska kunna se andra hästar i stallet, och grannen ska vara ngn den känner och trivs med, gärna en hag kompis. Inte en box precis vid ingången eller imellan 2 hästar.

Sen är det viktigt med mkt stråfoder och väldigt försiktigt med kraft foder, helst ingen betfor alls.

Och tänk på att rida hästen riktigt trött regelbundet, 1 ggr vecka eller så- det är den bästa medicinen...:D

Rid ut mkt i skog och mark, så att hästen blir mentalt stimulerad och utmanad och får bralla lite..

Varför skulle jag det vara bättre att flytta honom till en dålig lösdrift? Förstår verkligen inte vitsen med det. Visst vill jag att han ska få det bästa, men måste nog säga att jag är för egoistisk för att sälja honom pga det, innan jag provat alla andra möjligheter.

Tack för svar allihopa! Han väver inte längre just nu, men jag är orolig för hur det kommer bli i vinter. Han blir liksom rastlös i hagen och börjar väva så fort det blir mörkt, så jag undrar om hästar kan bli mörkrädda?
Detta gör han vare sig han går med sin bästa kompis, själv, har grenar i hagen att tugga på.
Ska ju prova med fri tillgång till grovfoder denna vintern, och vi får hoppas att det hjälper.
Vill ju inte ta in honom så fort det blir mörkt, vilket är vid 5-6 kanske, istället för att låta honom gå ute så mycket det går.

Att han börjar väva när det mörknar, skulle jag tro mer är för att han lärt sig att man brukar få komma in till stallet då, alltså ngt brukar "hända" vid den tiden. Så det är liksom förväntans stress..

Har han ngn kompis i hagen?

Annars kommer detta att försvinna när han kommer till ro och börjar trivas bättre.

Litegrann kommer han nog alltid att väva, särskilt när det ska hända ngt, fodringar,insläpp osv men det brukar minska om dom trivs och känner sig trygga. Det blir som en drog för dom, hästen "tröstar" sig liksom med vävandet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka