Sluta rida pga av sammandragningar?

Sv: Sluta rida pga av sammandragningar?

Alltså på många kvinnor gör foglossningen jätteont. Och då vill man inte gärna motionera. Dessutom blir det ofta värre efter man har ansträngt sig...

Mina foglossningar gjorde så ont att jag till slut inte ens fixade övningarna hos sjukgymnasten!

Men om du får sammandragningar av att rida så varför inte sluta med det och motionera på annat sätt? Har du dessutom en pigg häst och rider barbacka så är risken för ev. avfallningar rätt stor.

Det är för mig helt obegripligt att man skiter i att kroppen säger ifrån när det gäller ett barn i magen bara för att man är ridsugen?!
Du har säkert ridit en massa innan din graviditet och kommer säkert att rida en massa efter din graviditet. Om nu din kropp säger ifrån kanske du skulle kunna tänka dig en kort periods avhållsamhet med sporter som din kropp inte riktigt fixar?

Mina foglossningar gjorde så ont att jag till slut inte ens fixade övningarna hos sjukgymnasten!

Men då vet ju du också att i allmänhet är det just sjukgymnastik man rekommenderar mot foglossningar, eller hur? Remiss till sjukgymnast, och sen särskilda övningar för att stärka musklerna runt bäckenet.

Eller så har vi en annan mödravård här i Stockholm, för jag har inte hört någon som fått rådet "total overksamhet, sluta genast med all form av motion" mot foglossningar av vare sig barnmorska eller sjukgymnast här. Min sjukgymnast tyckte tvärtom att det var bra att jag red, och tyckte jag skulle fortsätta så länge jag kunde, just för foglossningarnas skull. Stiga upp från pall och undvika att ramla av, i övrigt skulle jag fortsätta så länge jag ville.

Tvärtom menade hon att anledningen till att man får kvarstående besvär från foglossning är just att man blir så rädd för att röra sig så att man inte rör sig alls, all muskulatur försvinner, och sen får man följdproblem pga det. Så träning och motion, men på ett förnuftigt och anpassat sätt. Det mår kroppen bäst av. Och bebisen blir ju inte lyckligare för att mamman drar på sig ryggsmärtor, ledproblem och annat, eller hur?

Men om du får sammandragningar av att rida så varför inte sluta med det och motionera på annat sätt? Har du dessutom en pigg häst och rider barbacka så är risken för ev. avfallningar rätt stor.

Det är för mig helt obegripligt att man skiter i att kroppen säger ifrån när det gäller ett barn i magen bara för att man är ridsugen?!
Du har säkert ridit en massa innan din graviditet och kommer säkert att rida en massa efter din graviditet. Om nu din kropp säger ifrån kanske du skulle kunna tänka dig en kort periods avhållsamhet med sporter som din kropp inte riktigt fixar?

Fast det finns ju alternativet att anpassa träningen också. Min kropp fixar definitivt inte tuffa dressyrpass med mycket nedsittning längre, jag får sakta av till skritt och pusta med jämna mellanrum, annars får jag kramp i magen som inte orkar med. Men min rygg och resten av kroppen mår mycket bättre av att rida, och det är värt det att slippa de smärtorna.

Graviditet är ju en stor påfrestning för kroppen, och som jag ser det behöver min kropp all hjälp i form av träning som jag kan ge den just nu, annars orkar den inte, och jag får ont. Annars kan man slarva lite och ligga på sofflocket, men just nu kräver kroppen lite hjälp i form av träning och pyssel om den ska orka.

men du kanske skulle hoppat upp och motionerat ett par hästar då? ;)

Nä den tabben gjorde jag ju när jag vänta Rasmus, det är ju som du skrev efteråt smärtan kommer. Det går bra att rida och sen sätter man sig i soffan och så kan man inte röra sig.
Jag tror också det var en ganska bidragande orsak till att jag hade sånna problem nu med Tilde. Att jag inte tog det lugnt med Rasmus och aldrig vart bra mellan graviditeterna.

Men jag envisades ju den här gången också, gick väl inge vidare för vi fick åka in till förlossningen sen!

Foglossningar är ju inget man kan ro för, det är ju hormonellt, men som du säger träning och framför allt RÄTT träning för bäckenet stärker muskelaturen och det hjälper många. Sen kan man använda bälte för att hålla bäckenet stabilt. Man ska röra på sig men inte gå med långa steg, inte sitta med benen i kors, sitta rak i ryggen.

Ridning tycker inte jag min MVC vart emot, eller i alla fall inte min barnmorska men hon är ju uppvuxen med hästar och tycker ridning så länge man lyssnar på sin kropp och inte sitter upp på okända/stutsiga hästar är bra att hålla igång med hela graviditeten.

Fast jag har fått rådet av BM att vila så mycket som möjligt, både på grund av foglossningar och sammandragningar. Och det är två barnmorskor vid två olika landsting som sagt det. Nu ska sägas att jag har tio hästar och har rört mig ganska mycket ändå eftersom de fortfarande måste skötas, men på kvällen har jag varit så förstörd att jag inte kunnat röra mig, på morgonen efteråt har jag legat och grinat för jag inte tagit mig ur sängen... Men från vecka 37 har jag varit sängliggande, på bm´s anstiftan.

Jag tycker ts ska rådfråga sin BM, men jag ahde nog lagt av. Själv har jag inte ridit på hela graviditeten, jag har haft så mycket illamående och foglossningar att det inte känts aktuellt. Har dock en kompis som fick i vecka 28, hon hoppade mycket med sin häst, och en annan kompis som fick missfall och som de trodde härledde till för mycket aktivitet, så jag skulle inte våga. (det är ju för övrigt ingen som kan svara på om det berodde på ridningen eller något annat att de fick för tidigt och missfall, men VARFÖR chansa????)

Tänk på att smärta är kroppens sätt att tala om att något är fel.... Spelar liksom ingen roll om det är smärta i samband med en graviditet eller smärta i samband med överansträngning under träning eller något annat...

Men måste det vara allt eller inget? Antingen sköta och rida tio hästar, leka flyttgubbe och ta i tills man ser i kors av smärta - eller totalvila på sofflocket?

Jag rider eller tränar inte lika mycket som innan jag var gravid, jag hoppar inte lika högt, jag går inga långpromenader och undviker vissa övningar på gymmet som gör ont, jag åker inte snowboard som jag brukar - men för den skull ligger jag inte orörlig hemma hela tiden heller. Det finns väl mellanting?

Och när det gäller foglossning är det lite av en avvägning, för mig iaf - fogarna mår bäst av att inte röra sig alls, men ryggen mår bättre av att röra sig. Alltså får man kompromissa lite, röra sig till fogarna säger ifrån alltför mycket, och sen vila till ryggen säger ifrån. Kroppen består ju inte enbart av ett enda stort bäcken, och alla delar måste ju fungera hjälpligt.

Vad foglossningssmärta beror på vet man ju, men den är inte farlig, vare sig för mamma eller bebis. Bara obehaglig. Har aldrig någonsin hört talas om att foglossningssmärta skulle leda till missfall, då är det nog nåt annat som är fel. Det är absolut kroppens sätt att tala om att något är fel - nämligen att man är gravid. Det med avstånd bästa botemedlet mot foglossning är abort, men när man nu inte vill ta till det så får man ju anpassa sig och ignorera, fast kroppen skriker att aj, aj, ledbanden i bäckenet är uttänjda!

Hon skriver ju att hon får sammandragningar p.g.a. ridningen. Alltså är det inte en motionsform som passar henne just nu. Varför är det så viktigt för dig att just ridningen som motionsform ska vara lösningen på både foglossningssmärtor och sammandragningar?

Receptet mot sammandragningar brukar just vara vila. Man kan till och med bli sjukskriven just för att säkerställa att man verkligen vilar.

Fast det finns ju alternativet att anpassa träningen också. Min kropp fixar definitivt inte tuffa dressyrpass med mycket nedsittning längre, jag får sakta av till skritt och pusta med jämna mellanrum, annars får jag kramp i magen som inte orkar med. Men min rygg och resten av kroppen mår mycket bättre av att rida, och det är värt det att slippa de smärtorna.

Graviditet är ju en stor påfrestning för kroppen, och som jag ser det behöver min kropp all hjälp i form av träning som jag kan ge den just nu, annars orkar den inte, och jag får ont. Annars kan man slarva lite och ligga på sofflocket, men just nu kräver kroppen lite hjälp i form av träning och pyssel om den ska orka.

Jag kan ju bara prata för mej själv. Jag hade foglossningssmärtor som satt i framfogen, svanskotan, båda bäckenlederna och ett par kotor i bröstryggen. Att rida var för mej helt uteslutet just pga framfogen. Den tar rätt så mycket stryk av att sära på benen plus att den lätt kan få sej en stöt då och då.

Jag kan hålla med om att det är bra att hålla igång kroppen och att det motverkar muskelsmärtor. Däremot är det inte möjligt att genom att hålla igång minska smärtor som sitter i fogarna. Fogarna mår bäst av att ligga stilla i soffan medans musklerna gärna skulle vara igång som vanligt.

Personligen hade jag gärna hållit igång hela min graviditet men kroppen ville annorlunda. Du säger att det inte är en mätsticka på att man kan göra nånting om man inte kan gå. Men om man inte kan gå så är det rätt så svårt att ta sig till någon annan träningsform. Även om man åker bil ända fram till aktiviteten så är det ändå en massa gåande.
Jag åt maxdos av Citodon under de sista 3,5 månaderna av min graviditet och kom fram och tillbaka till toaletten. Resten av tiden låg jag i soffan. Sambon hjälpte mig upp på cykeln nästan varje dag och "gick" på promenad men det var mest för att jag skulle få frisk luft. Han puttade på ganska mycket eftersom jag inte kunde ta i någonting samt att jag fick sammandragningar ofta.

Jag blir lite lessen när du antyder att man inte gör vad man kan, att man gärna lägger sig på rygg när det gör ont. Men ibland finns det liksom inget val. Jag höll igång bra innan graviditeten och var ganska vältränad (kickboxning 7 timmar i veckan och red 3 dagar i veckan) men drabbades ändå hårt av foglossningen.

Mitt råd är nog ändå att lyssna på kroppen och slå av på takten. Svälj stoltheten, kämpaglöden, alla andras tyckande. Lyssna lite på både Brandgul och Jerseyko. Besvär som man drar på sig under graviditeten kan ta lång tid att reparera eller i värsta fall leda til konsekvenser för bebisen.
Själv ska jag på röntgen nästa vecka för kvartstående foglossning i bäckenleden.

Mvh Miks

Naturligtvis kan man inte träna bort SD, det är ryggont och foglossningar som blir bättre om man tränar. Det är ju helt olika saker.

Några foglossningar kände jag aldrig av med första barnet. Sjukgymnaste lyckades pressa fram lite smärta, men det var aldrig något jag kände av vad jag än gjorde.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur