sluta med nappar

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Idag fyller Signe 3 år och vi har sedan länge förberett henne på att när man är 3 år så får man inte längre ha napp ens när man sover.
Mina barn har haft napp från spädbarnstiden och har fått ha den enbart när de sover från ca 1 års ålder. Och jag tycker vi låter bli diskussion om nappanvändandets vara eller inte vara i den här tråden! Starta en ny om du vill debattera det!!

I morse packade vi ihop de sista napparna och i eftermiddags åkte iväg till "tigerfisken", där Signe fick ge sina sista nappar till hennes åttamånaders son (som för övrigt är ganska ointresserad av nappar), precis så som vi planerat att göra. Och OJ vad bra det gick! :love: Signe var iofs lite uppspelt i kväll, men hon lyckades somna utan att ens nämna nappen!
Och mamma är sååå stolt över sin stora flicka! :D :love:
 
Sv: sluta med nappar

Vad skönt att det gick bra :) Det kan ju fortfarande komma bakslag, men jag tror nog ni fixar det. Jag förstår att du är stolt ;)
 
Sv: sluta med nappar

Jag är helt övertygad om att vi kommer fixa det, det är ju första natten som är värst...
Storasyster var inte riktigt lika väl förberedd (vi hade pratat en del om det, men inte riktigt lika konkret), så hon hade en tiominuters sorgestund när hon insåg att vi hade "glömt nappen hos farmor" och inte hade någon extra. Efter den sorgestunden gick hon och lade sig igen och har sen dess inte funderat på napp...
 
Sv: sluta med nappar

Många sätt är bra! Hoppas att det går vägen natten igenom, det är ju som du säger, en stor början! :)
 
Sv: sluta med nappar

Barn är underliga ibland, man tror att de ska göra världens kamp om något och så går det bara jättebra!

Brorsans yngsta son, två i höstas, han slutade med napp för några veckor sedan för de tröttnade på att köpa nya då nya lilla valpen åt upp dem hela tiden, så en kväll sa de helt enkelt att det finns ingen napp för Sintra åt precis upp den sista, jaha, sa lilla Tim och la sig och sov :D .

Kul att det gått bra bra för Signe!
 
Sv: sluta med nappar

Duktig tjej! Men jag tror inte att det är så stora problem bara man har förberett dem! Elin var visserligen 3,5 år när hon slutade, men det var till jul. Egentligen hade vi pratat om julafton och ge dem till tomten men vi glömde bort just då. Kvällen efter kom hon på det själv och var jätteledsen för att hon hade glömt att ge napparna till tomten... Så vi la napparna i en korg och ställde ute på trappen på kvällen och hon somnade utan några bekymmer och dagen efter så var napparna borta och det låg en extra julklapp i i korgen istället.. :angel: Sen har hon aldrig frågat efter dem, trots att det har legat nappar framme till Freddan, som han dock har tvärvägrat... :crazy:
 
Sv: sluta med nappar

Alde fick också sluta med nattnapp när hon fyllde tre. Barnet som skulle få hennes nappar bor långt härifrån, så hon packade in alla nappar i ett paket. När det sedan var dags att sova sade hon att hon kunde inte sova utan napp, fast att hon var tre år. Vi kontrade med att säga att om hon inte hade somnat före klockan tio, skulle jag komma in med en napp. Nöjd låg hon och väntade på att det skulle komma en napp så småningom, och somnade naturligtvis. Två kvällar fick vi köra den taktiken, sedan var nappen bortglömd.
 
Sv: sluta med nappar

Det är väldigt uppenbart att hon är totalt mentalt medveten om vad det skulle innebära att ge bort sina nappar, för hon har inte frågat efter dem en enda gång!
Hon vaknade till i natt och hade jättesvårt att somna om. I såna lägen brukar hon be om nappen, men icke ett ljud om det! Och inte heller i kväll, när hon hade svårt för att somna. Man får ju bara ha lite extra tålamod med henne ett tag. :D
 
Sv: sluta med nappar

Å Tjabo han blev sååå lycklig för sina nya nappar som han fick av Signe :D Fast han var mer intresserad av att käka upp storsysters plastpärlor, han måste ha falkögon den ungen för finns det en lite sketen pryl nånstans så kan man ju ge sig på att han hittar den... Jag behöver ju inte bekymra mig så mycket för nappavvänjningen då mina ingen ville ha. Tinja kan få för sig nu att hon ska leka bebis (4,5) och Charlie kan ta den ibland typ en gång varannan vecka i en minut, annars ligger som mest och skräpar. Men vissa (jag själv) börjar med napp när dom är sex... (bästa kompisen hade fortfarande och jag skulle ju vara likdan) Det var ett trauma utan dess like när mamma en dag slängde dom, var nog sju åtta år då. Minns fortfarande hur dom smakade och hur det lät när ringen klickade mot skölden när man vickade på den.
 
Sv: sluta med nappar

Vi har bekymmer med att de större barnen (2+4 år) gärna smyghämtar napp från minstingen och sen suger på.
Blir ett herrans liv emellanåt. Tyvärr är det så att det är minsting som är kräsen och bara gillar en viss sorts nappar medan de två äldre tar vad som hittas typ.....

*s* Nåväl jag har inte hört talas om några tonåringar som använder napp... :D Men vore ju himla bra om vi kunde lägga ner det här med tutte innan skolstart.
Annars försöker vi köra med att napp får man bara ha i sin säng när man ska sova....

Gira :banana:
 
Sv: sluta med nappar

Skönt att det gick så bra!
Vilken duktig tjej!

Min syster slutade med napp på ett ganska lustigt sätt. När hon var liten (också runt 2,5-3 år skulle jag tro) slog hon i sina framtänder så illa att de lossnade litegrann. Då blev det tvärstopp med nappen eftersom de annars kunde växa fast fel. Två veckors totalt nappstopp blev det. Min syster hade ett j-la humör på den tiden, och enda sättet för mamma att orka med det hela var att lova syrran att hon skulle få tillbaks nappen efter de där två veckorna. :rofl:

Syrran längtade och längtade och när kvällen väl var inne fick hon lite motvilligt tillbaks napparna. Hon stoppade förväntansfullt favoriten i munnen - och så såg man hur minen förändrades från "överlycklig" till "konfunderad" och sedan vidare till "besviken".
Det var ju inte gott längre!! :rofl:

Hon blev så arg att hon tog alla napparna, gick raka vägen till sopkorgen och kastade i dem där med eftertryck. Sen var det slut med napp. :D
 
Sv: sluta med nappar

JAg tror det var er nogranna förberedelse som banat väg för detta. Det låter jättebra, heja Signe!

Läste om en metod för "nappknarkande" barn: En fyraåring som ville ha nappen dygnets alla 24 timmar fick sina nappar fastknutna med snöre i ett dörrhandtag. När barnet ville ha nappen fick hen gå dit och stå och tutta. Historien förtäljer att intresset för nappen avtog mycket snabbt. :idea:
 
Sv: sluta med nappar

När vi fick reda på att en liten kusin var på väg så bestämde vi att då kunde ju h*n få napparna när h*n kom ut. Med ca 6 månaders mental förberedelse var det inge som helst problem när kusinen tittade ut. Dottern frågade aldrig efter dom mer. Hon var ca 3½ år då. Sen vet jag att hennes faster sparat napparna för att ge tillbaka dom vid studenten:D . fast det vet så klart inte dottern om. Kul grej tycker jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
64 480
Senast: Voeux
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 473
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 172
Senast: Meggan
·
Småbarn Min dotter som blir 3 år nu i oktober skall sluta med napp helt nu har vi bestämt. Hon var hos tandläkaren i dag och dom ville inte...
2
Svar
35
· Visningar
5 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp