Sluta med bältesstol ?

micke

Trådstartare
När slutade era barn med framåtvänd bältesstol? Min 10 åring har precis bytt över till bältes kudde.

Jag slutade med bältesstol när jag var 7-8 år och ca. 135 cm/30 kg tung. Slutade sedan med bälteskudde när jag var 9 år och runt 155 cm/45 kg.

När slutade era barn med framåtvänd bältesstol? Min 10 åring har precis bytt över till bältes kudde.
Det beror väl på hur långt barnet är och hur bilens bälten sitter i höjdled. Våra barn slutade med bältesstol när huvudet nådde stolens överkant. Bälteskudden tog vi bort när de var ca 8-9 år, de är alla långväxta. Tror det finns en regel på att barn under 135 cm, bör ha kudde. Men när säkerhetsbältet går att lägga över bröstet och axeln, dvs inte ligger över halsen, då är det säkrare utan kudde.

Det sägs att bältesstol och bälteskudde ger samma effekt, bältesstol kan tom vara farligare när barnen blir lite äldre, en kudde kan räcka från den åldern dom ska skippa bilbarnstolar.

Det viktiga är att bältet sitter rätt under byglarna, så som jag förstod så rekommenderar dom kudde fram tills barnet är hela 14 år, pga deras bäcken eller nu vad det var. Byglarna på kudden ser till så det inte tar samma skada.

Det som kan vara sämre med en stol än en kudde är att barnen gärna lutar sig fram för att se ut ordentligt, och iom det så sitter inte barnet där det ska vid ev krock, dvs,så nära stöd för rygg och nacke som möjligt.

Jag kommer nog bara sätta in en kudde när sonen växt ur sin bilbarnstol.

Som Fibusen nämner är det ungefär samma sak att ha framåtvänd bältesstol och kudde. Jag läste en artikel för några år sedan där de påtalade just det där om att barnet gärna lutar sig fram i bältesstolen för att se ut och därför kan ibland kudde vara bättre. Både vår 8åring och vår 4,5-åring åker med bälteskudde sen i somras. Vi köpte en kudde från Brio som har en rem undertill som man kan sätta fast på själva bältet så att det hamnar i rätt höjd på axeln på 4,5-åringen.

En sådan här: http://lekmer.se/mediaarchive/1044385/36845-36845379379-copy.jpg

Fungerar alldeles ypperligt (och betydligt enklare att flytta kudde istället för stol när/om man ska byta bil).

Fast en bältesstol maste väl ända skydda mer vid en sidokrock tänker jag?
Mina "stora" (5 och snart 7) aker i bälesstol jag jag hade nog tänkt att dom ska göra det ngr ar till.

Vi har ocksa en san kudde med bältesledare för smidiga resor med andra.

Det maste väl ocksa vara olika beroende pa barn? Om barnet sitter ordentligt i stolen (som mina gör) borde väl nachstödet skydda mer än skada.

Ropar pa @MaRomer

Det maste väl ocksa vara olika beroende pa barn? Om barnet sitter ordentligt i stolen (som mina gör) borde väl nachstödet skydda mer än skada.

Ropar pa @MaRomer
I den artikeln jag läste för flera år sedan så minns jag det som att jo, du har rätt; sitter barnen ordentligt i stolen (och inte lutar sig fram för att t ex se ut genom fönstret) så är nackstödet ingen nackdel.

Men om de istället gärna sitter lite framåtlutade ofta (våra gjorde gärna det, för att se ut eller prata med varandra eller oss) så blir det en större risk för barnet, just för att de inte sitter med ryggen o huvudet så långt bak som man ska. Vilket ju är farligt även om de sitter framåtlutade om de har kudde eller är stora nog att åka på vanligt sätt.

Därför valde vi kudde.

Utifrån det som står i länken härovan så är de i stort sett likvärdiga, dock bättre med stolen om man saknar nackskydd på sätet.

Nu har jag inga barn själv men slutade med allt när ja va ca sju. Tror jag gick över till kudde ganska snart från bilbarnstolen för kan inte minnss något annat! Va/är dock väldigt lång. Tror jag var ca 150 cm vid 9-10!

Vår äldsta bytte när han var ganska nyss fyllda fem, vill jag minnas. Bilen har inbyggda bälteskuddar, så det är ju väldigt smidigt. Lillebror som var knappa tre mådde så illa av sin bakåtvända bilstol (kräktes efter c:a tio minuters bilfärd) att den inte funkade längre, så då fick han storebrors bilbarnsstol och storebror bytte till kudde. Bältesstol har vi inte ens funderat på, visste inte att det fanns en gång ska jag erkänna.

Senast ändrad:
B
Vår äldsta bytte när han var ganska nyss fyllda fem, vill jag minnas. Bilen har inbyggda bälteskuddar, så det är ju väldigt smidigt. Lillebror som var knappa tre mådde så illa av sin bakåtvända bilstol (kräktes efter c:a tio minuters bilfärd) att den inte funkade längre, så då fick han storebrors bilbarnsstol och storebror bytte till kudde. Bältesstol har vi inte ens funderat på, visste inte att det fanns en gång ska jag erkänna.
Bältesstol = framåtvänd bilbarnstol där barnet sitter fast med bilens bälten. Även i vändbara stolar (som kan användas både framåt och bakåt) ska barnet sitta fast med bilens egna bälte om det sitter framåtvänt, inte med stolens sele :-)

B

Bältesstol = framåtvänd bilbarnstol där barnet sitter fast med bilens bälten. Även i vändbara stolar (som kan användas både framåt och bakåt) ska barnet sitta fast med bilens egna bälte om det sitter framåtvänt, inte med stolens sele :-)

Men hur ska det gå till i en bilbarnstol, bältet används ju för att sätta fast stolen i bilen (åtminstone på vår modell)? Ställer du bara in stolen löst då, utan att sätta fast den på något sätt? Och spänner bilbältet tvärs över stol och barn och allt, med förhoppning om att det ska sitta kvar?

Jag vet vad bältesstolar är (de nämndes ju tidigare i tråden), men nån sån har vi alltså inte haft till barnen. Utan bilbarnstol till femårsåldern, sen kudde.

Men hur ska det gå till i en bilbarnstol, bältet används ju för att sätta fast stolen i bilen (åtminstone på vår modell)? Ställer du bara in stolen löst då, utan att sätta fast den på något sätt? Och spänner bilbältet tvärs över stol och barn och allt, med förhoppning om att det ska sitta kvar?

Jag vet vad bältesstolar är (de nämndes ju tidigare i tråden), men nån sån har vi alltså inte haft till barnen. Utan bilbarnstol till femårsåldern, sen kudde.
Ja det är så de rekommenderar att man ska göra om man använder en sådan framåtvänd. Jag har dock från många håll hört o läst (orkar inte leta källor nu) att det är bättre/ säkrare med bältesstol än att använda kombistol framåtvänd eftersom den är så tung i sig.
Bältesstolar är dessutom mkt smidigare att hantera på alla sätt.
Bakåtvänd stol till uppåt 5 o sen kudde är ju toppen. Framåtvänd bältesstol har väl mest poäng som huvudstöd om barnet somnar egentligen.

Spana in i bilar du ser, bältesstolar är jättevanliga :-)

Ja det är så de rekommenderar att man ska göra om man använder en sådan framåtvänd. Jag har dock från många håll hört o läst (orkar inte leta källor nu) att det är bättre/ säkrare med bältesstol än att använda kombistol framåtvänd eftersom den är så tung i sig.
Bältesstolar är dessutom mkt smidigare att hantera på alla sätt.
Bakåtvänd stol till uppåt 5 o sen kudde är ju toppen. Framåtvänd bältesstol har väl mest poäng som huvudstöd om barnet somnar egentligen.

Spana in i bilar du ser, bältesstolar är jättevanliga :-)

Vi har aldrig haft en kombistol framåtvänd, men det stämmer säkert. Och det är säkert bra med bakåtvänd stol till fem år också, men vi har inte haft det heller.

Men rimligtvis är det säkraste att använda stolen så som den är avsedd att användas. Jag tvivlar lite på att det är säkrare att istället för att, som det är tänkt, spänna fast stolen med bilbältet och barnet med selen i stolen, försöka dra bilbältet över barn och allt även om stolen inte är gjord för det.

Där står det ju också: om stolen är godkänd för det, använd bilbältet för att sätta fast barnet. Inte: oavsett hur stolen är konstruerad, så är det alltid säkrast att spänna fast barnet med bilbältet.

Det beror ju på barnet också. Vår treåring är mellan varven en sprattelgubbe i bilen när han på treåringars vis tjurar ur. Sitter man då på motorvägen och kan inte stanna är man tacksam över bilbarnsstolens sele som man sitter fast i, istället för ett bilbälte man enkelt kan ta sig ur. Helt utan bälte är ju rimligen det allra osäkraste.

@ako och @Mabuse Men pratar ni inte om olika stolar nu. Jag tror ni snurrat till det :)

I en bilstol (bakåtvänd eller kombistol som kan vändas framåt) är det meningen att man spänner fast barnet med internbälte (alltså stolen eget bälte) när stolen är monterad för baklänges åkande. Stolen monteras då med bilens bilbälte eller annan för stolens avsedd fästanordning.

Vid framlänges åkande, oavsett om det är en kombistol, bältesstol eller bilkudde bör bilens eget bälte fästa barnet. I vissa fall blir då även stolen fäst med samma bälte. Kombistolar kan vara tunga och är egentligen inte avsedda att åka framåt i. När man fäster både barn och stol kommer stolens tyngd i barnets rygg vid en eventuell krock. Barnet kan då krossas mellan bilens bälte och stolens tyngd.

Att fästa en kombistol med bilens bälte och sedan använda stolens internbälte vid framlänges åkande innebär att barnets nacke med största sannolikhet kommer skadas allvarligt. Detta för att internbältet inte gör någon eftergift vid en krock som bilens bälte gör.

Att fästa en stol som är avsedd för baklänges åkande framåt är dödligt :(

Mvh Miks

@ako och @Mabuse Men pratar ni inte om olika stolar nu. Jag tror ni snurrat till det :)

I en bilstol (bakåtvänd eller kombistol som kan vändas framåt) är det meningen att man spänner fast barnet med internbälte (alltså stolen eget bälte) när stolen är monterad för baklänges åkande. Stolen monteras då med bilens bilbälte eller annan för stolens avsedd fästanordning.

Vid framlänges åkande, oavsett om det är en kombistol, bältesstol eller bilkudde bör bilens eget bälte fästa barnet. I vissa fall blir då även stolen fäst med samma bälte. Kombistolar kan vara tunga och är egentligen inte avsedda att åka framåt i. När man fäster både barn och stol kommer stolens tyngd i barnets rygg vid en eventuell krock. Barnet kan då krossas mellan bilens bälte och stolens tyngd.

Att fästa en kombistol med bilens bälte och sedan använda stolens internbälte vid framlänges åkande innebär att barnets nacke med största sannolikhet kommer skadas allvarligt. Detta för att internbältet inte gör någon eftergift vid en krock som bilens bälte gör.

Att fästa en stol som är avsedd för baklänges åkande framåt är dödligt :(

Mvh Miks
Det är precis så jag tolkat det också! Om jag inte missuppfattar helt anser dock @Mabuse att barnet ska sättas fast med internbältet i stolen om man använder en vanlig bilbarnstol (kombi) framåtvänt.

Vi har aldrig haft en kombistol framåtvänd, men det stämmer säkert. Och det är säkert bra med bakåtvänd stol till fem år också, men vi har inte haft det heller.

Men nu hänger jag inte med alls; vad är det för stol det yngre barnet har om det inte är en kudde, inte en bältesstol och inte en kombistol som ni vänt framåt? Jag måste ha missat något ;-)!?

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 522
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 280
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 494
Senast: Derivata
·
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama