Sluta markera inne

Tahari

Trådstartare
Jag har två hundar ( 3 och 5 år), båda är kastrerade hanhundar. Problemet är att den yngre hela tiden markerar inomhus. Främst markerar han sovplatser (sängar och soffor) och då gärna husses plats. Men han kan också få för sig att kissa i vilken hörna som helst. Att det beror på att han vill visa vem som bor här det förstår jag, men vad ska jag göra åt det ? Att han är kastrat beror i första hand på det här, vi trodde dock att det skulle slut men inte då.
Han är i övrigt en underbar hund alltid glad och busig. Han är dock inte den starkaste individen utan är väldigt "fjäskig" mot människor och rätt skrajsen när det kommer andra hundar.
Har någon tips på vad vi ska göra åt kissandet. Han vet att det är fel för han skäms väldigt då det upptäcks.
Just nu löser vi det genom att alltid ha alla dörrar stängda men det känns inte riktigt rätt att ha begränsad rörelsefrihet varken för honom eller den andra hunden.
Han kissar bara när han inte har mänskligt sällskap. Tex. om man går in på toa då passar han på att markera huvudkudden.
Hjälp snälla ! Att göra sig av med hunden är inget alternativ.

Sv: Sluta markera inne

Han vet att det är fel för han skäms väldigt då det upptäcks.

Nej det gör han inte!!!!!

Han reagerer enbart på eran reaktion, han har inte en blekfet om varför ni är arga.
Det finns fy-sprayer man kan köpa och spraya på ställen där hunden brukar markera, det löser i och för sig inte problemet, det döljer bara symptomen.

Hur aktiveras hunden i övrigt, är den helt rumsren? Du skriver att det är en osäker hund, hur jobbar ni med hunden för att stärka honom?

En osäker hund behöver stort ledarstöd, något att luta sig mot när det blåser. Att hunden aldrig behöver ta några egna beslut, utan det gör ni oavsett vad det gäller. Tex vid hundmöten, möten med mäniskor när den ska äta. Dygnet runt så är det ni som bestämmer så hunden aldrig behöver ta egena beslut och skapa sig egna uppgifter.

Att hunden vet att han gör "fel" tror jag inte en sekund på!

Mina tips blir:
* Skaffa ett sk skvätt-skydd som hunden ALLTID har på sej inomhus. Med det på kan han inte kissa på era möbler.
* Öka träningen - hjälp hunden att komma i balans via mycket lydnadsträning där du ställer krav på att han måste lyssna och tänka på vad han gör. Dvs. INGEN muta-med-godis-träning UTAN perstation=belönings träning!
Detta hjläper knappast mot själva pinkandet, men ger dej en möjlighet att utvärdera hundens styrkor och svagheter och hunden får bättra på sitt självförtroende och "samla ihop sej".
* Skaffa någon form av rengöringsmedel som tar bort själva urin-dofterna och byt i den mån det går ut saker där hunden vanligtvis kissar - ex Pissoff. Allt detta för att minska doftretningarna.

/Ulga

Att sätta "skvätt-skydd" på hunden är en akut symptom-åtgärd för att slippa få möbler och annat förstört, men det hjälper knappast hunden att lära sig vad som är rätt beteende.

Som redan skrivits.. hundar skäms inte.
Och jag tror egentligen inte att de "behöver visa var de bor" inomhus heller, för då skulle jag nästan inga hundar vara rumsrena. Stress och nervositet har nog större inverkan skulle jag gissa.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket och på vilket sätt ni aktiverar hundarna. Troligen finns det en del pusselbitar att titta närmare på där, t ex vad det gäller
relationer (mellan de båda hundarna, och mellan den kissande hunden och människorna),
stressnivån (över-, understimulering m.m.)
hundens självförtroende
träningsmetoder (belönings-/bestraffningsmetoder etc)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 369
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 873
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 062
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 887
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka