sluta fuska

E

Essepesse

Jag är hopplös på att fuska med vägarna när jag rider!! gena i hörn m.m så har ni nå tips på hur man kan lära bort det???

Sv: sluta fuska

Ställ ut koner eller hinkar så att du måste rida utanför dem i hörnen. Du kan säkert komma på andra ställen, t ex vid X där du kan sätta koner för att bli mer exakt.

Ha med dig någon som kan stå och skrika på dig om att göra om till det sitter. Använd gärnA koner/punkter också =)

Enda boten är att verkligen tänka hårt på det när man kommer till hörnpasseringen eller vad det är.

Mina vägar blir dåliga när jag glömmer bort dem :p

Koner röstar jag också för!
För hörnpasseringarna ställer man ut en kon i "mitten" av hörnet med bara max en meters marginal på sidan att rida runt. Och så tänker man på att göra en tydlig halvhalt eller gärna sakta ner också första gångerna och att hästen ska runda sig runt konen ordentligt. Man kan förstärka det genom att rida en liten volt runt konen efter att man kommit runt hörnet, men så små volter (6m?) är det nog inte många hästar som klarar att böja sig runt.
För att lära HÄSTEN av med ovana att gena kan man istället rida rakt fram ända mot väggen, göra halt, och därefter en halv bakdelsvändning för att hamna i rätt riktning.

Jag brukar inte rida dåliga vägar i bemärkelsen att jag inte rider ut ordentligt i hörnen, rider ovala volter osv, däremot brukar jag vara himla lat med att variera vägarna (och ställen att rida på i ridhuset/på ridbanan, kan hålla mig så gott som ett helt pass på en och samma volt), och även så brukar jag vara alldeles för "snäll" med att låta hästen bestämma riktningen själv när han tycker ett läge blir jobbigt (har lätt att börja snedda om antingen vikten hamnar fel eller han försöker avlasta svaga bakbenet).
Därför har jag övat mycket med koner, framförallt för det där att JAG ska bestämma vägen - har man koner kan han ju t ex inte plötsligt snedda inåt, då står konerna ivägen!

Håll blicken rak, titta exakt dit du ska, hitta inte en punkt i marken utan försök hitta en i väggen, stakatet eller något annat. Håll ut med skänklarna och bestäm dig för att rida dit du ska! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 142
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård