Sv: sluta fuska
Koner röstar jag också för!
För hörnpasseringarna ställer man ut en kon i "mitten" av hörnet med bara max en meters marginal på sidan att rida runt. Och så tänker man på att göra en tydlig halvhalt eller gärna sakta ner också första gångerna och att hästen ska runda sig runt konen ordentligt. Man kan förstärka det genom att rida en liten volt runt konen efter att man kommit runt hörnet, men så små volter (6m?) är det nog inte många hästar som klarar att böja sig runt.
För att lära HÄSTEN av med ovana att gena kan man istället rida rakt fram ända mot väggen, göra halt, och därefter en halv bakdelsvändning för att hamna i rätt riktning.
Jag brukar inte rida dåliga vägar i bemärkelsen att jag inte rider ut ordentligt i hörnen, rider ovala volter osv, däremot brukar jag vara himla lat med att variera vägarna (och ställen att rida på i ridhuset/på ridbanan, kan hålla mig så gott som ett helt pass på en och samma volt), och även så brukar jag vara alldeles för "snäll" med att låta hästen bestämma riktningen själv när han tycker ett läge blir jobbigt (har lätt att börja snedda om antingen vikten hamnar fel eller han försöker avlasta svaga bakbenet).
Därför har jag övat mycket med koner, framförallt för det där att JAG ska bestämma vägen - har man koner kan han ju t ex inte plötsligt snedda inåt, då står konerna ivägen!