sluta / diagonalsluta och skillnaden

Sv: sluta / diagonalsluta och skillnaden

För mig är hästen så pass utbildad o redan förberedd innan man ger sig på detta.
Det kräver att man vet helheten. Halvhalter på ytter, men inget direkt stöd. Du har ju ramen o aktiviteten gör att den håller ihop.
Allt handlar ju om böjning i innersidan att få hästen att ta för sig med innerbak. Om man då inte driver ur den ur samlingen efter halvhalten så är saken biff. Den har då per automatik ytterbak under sig. Man bör oxå tänka energi för att bibehålla aktiviteten bak.

Jag tänker öka men uppåt.
Du har ju ytterskänkeln med iom sidförande o den kan det nog slarvas med i vanlig sluta, som jag tror att Kyra påpekade. Nej det var i öppnan .

Senast ändrad:

Kl
Tänkte bara dela med mig. "Höjdaren" säger att själva rörelsen i hästens kropp är samma vare sig den är på diagonalen eller längs en långsida. En diagonalsluta är som en sluta på fyra spår, men går diagonalt över ridbanan. Man går ur slutan genom att följa framdelens spår om man avslutar t ex en sluta på långsidan vid P. Men man kan även avsluta en sluta genom att följa ett hörn o komma ut i en öppna varpå framdelen kommer in, men jag förstod det som att framdelen kommer in bara efter att bakdelen har passat in på framdelen. Alltså typ voltavslut. Framför allt ytter sk o ytter tygel som flyttar hästen åt sidan. Kan vara bra att fånga upp en bra böjning innan ingång via ett hörn eller volt, men även via öppna.

För mig är det så här:

Diagonal sluta är det första "sammansatta" övningen. I sluta vill man få hästen att bära mer med ytter bak. I öppna tvärtom.
Den diagonala slutan är för mig mer en smamansättning av att vilja få in de båda bakbenen och en övning som sker då ekipage klarar öppna och sluta. Då sätter man ihop dem för att få hästen att samla sig och få båda bakbenen mer inunder bärpunkten. Dvs rider man både lite öppna och sluta-tänk i en diagonal sluta.
Detta just för att efter den diagonala slutan kommer vad? Jo, piruetter! Och vad är piruetter? Diagonal sluta på böjt spår!
Man börjar det lite stort i arbetspiruett. Riktigt centrerat blir det piruett.

Så tänker jag. Alla rörelser sitter ihop, har sin plats och är tänkta så av en anledning.
När jag funderar över hur man gör en övning funderar jag kring varför den tillkom i första början.

Dessutom är ju alla dessa övningar gjorda för att ridas enhändigt. Då blir hjälpgivningen också rätt tydlig. Man fattar hur man skulle gjort med tyglarna om man red enhändigt. Tygel mot ytter hals och ev leda med inner om det skiter sig. Men då måste ytter skänkel ligga på plats och parera att bakdelen kommer tappa och pivotera ut. Så bäst att låta bli det ledande iom att samlingen förtas.

Det är skillnad på diagonal sluta då hela hästen ska förflytta sig i sidled- tvära även med fram. Rider du en diagonalsluta med bogen mot bokstaven som jag tror att du tänker är det ingen diagonalsluta. Där har man pannan mot bokstaven endast
I öppna längs långsidan leder man tillbaka framdelen, men oftast avbryter man genom att gå in på en volt. I sluta slutar man att ta in bakdelen o baken hamnar rakt.

Thua.

Fortfarande så är inte öppnan för att på något sätt samla inner bak, utan hela bakdelen varav den upplevs som svårare än slutan. Du vill få böjningen i bålen o att den lyfter sig lite.

Piruetter är fortfarande inte en slutarörelse då bak aldrig får korsa. Piruettträning är ngt helt annat. Mer för att behålla böjningen o stärka en sida i tagt. Sluta för att stärka den innan den ska bära med hela baken. galopppiruetten blir ju en annan då hästen ska galoppera runt men fortfarande får ej det yttre bakbenet träda över det inre- bara runt det centrerade inre benet. Big no no.

Därav öppnatänk innan man går in i en regelrätt piruett.

TR bestämmer hur mkt man ska tvära i sluta på tävling. Men på träning kan man rida mindre sluta. Sen kan man rida mer eller mindre öppna. Och beroende på hur mkt öppna och sluta man slår ihop får man olika resultat.

Klart öppna och sluta inte endast är för ett bakben. De är samlande övningar. Men inte samlade. Båda bakben är först i piaff. Även om öppnan förbättrar trav och piaff.

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar