sluta / diagonalsluta och skillnaden

Sv: sluta / diagonalsluta och skillnaden

Varför då rida öppna innan om du sen ska växla mellan rak häst o böjd:confused:

rider du sluta på långsidan rakriktar du som kryddan skrev- baken tillbaka på spåret.

Att man rider sluta på diagonalen o sen avbryter genom att rida rakt fram( bryter linjen) o istället rider öppna- med böjningen kvar. Det blir grav överkurs att i DET läget flytta framdelen- vilket man gör annars.

I början har iallafall jag ridit en en mindre tvärning. kanske in vid A - en lång diagonal.

håller oxå med Kryddan om att den i första hand är gymnasticerande. Därflör får inte tempot eller stegen bli kortare.

Att öka lite är väldigt bra. Det är inner bak man vill komma åt- för att det ska ta för sig i böjningen. då måste ytterbak hänga med;) Sidförande skänkel påverkar ju per automatik ytterbak samt halvhalter.

Senast ändrad:

Det du skriver förstår jag som att du skiljer på hur du rider sluta på diagonalen och sluta på långsidan. Det gör jag med! Men på övningen jag fick verkar det vara samma sak, bara på annan linje, den diagonala. Kanske är så att den känns annorlunda just för att den är parallell med långsidan? Att man förhåller sig till ridbanans fyrkant, och därför tycker den känns annorlunda. Dock tycker jag det känns som att diagonalslutan tvärar mer än sluta på långsidan.

Beskriv för mig hur du startar en vanlig sluta/travers på en rak linje, inte ifrån volt eller ett hörn, utan kanske från B eller nåt. Om man inte tar in bakdelen så byter ju bogen linje.
Sen övningen jag beskrev som är på diagonalen:
Beskriv det som händer vid X i när du gör en diagonalsluta/halfpass M till K, innan X rätar ut så att du är rak mot K, sen direkt går in i den innan du är klar vid K. :)
Alltså rätandet och omtaget av slutan eller vad jag skall kalla det.

Jag förstår fortfarande inte vad du pratar om.. börjar man slutan vid B och går långsidan ner mot F eller M beroende på i vilket varv du befinner dig så måste man ta in bakdelen eftersom frambenen går rakt fram.

Om du ska göra en sluta från M mot K och byta om sluta vid X innebär det att du gör en högersluta och sen går du över till en vänstersluta.. bara det att när man gör det på diagonalen så byter du även håll, man rider ju inte en vänstersluta på en högerdiagonal utan vid X byter man om sluta och rider mot F . Det kan man göra på långsidorna byta mellan sluta och förvänd sluta och då rakriktar man emellan.

Den övningen du beskriver ser jag ingen nytta med överhuvudtaget mer än att du gör det väldigt svårt för både dig och din häst. Jag skulle isåfall vid X rida slutan rakt ner mot A

Senast ändrad:

Kanske är så att den känns annorlunda just för att den är parallell med långsidan? Att man förhåller sig till ridbanans fyrkant, och därför tycker den känns annorlunda. Dock tycker jag det känns som att diagonalslutan tvärar mer än sluta på långsidan.

.

Ja den ÄR annorlunda.. kolla på min film däruppe så ser du att den aldrig skulle kunna ridas så längs med långsidan.. längs med långsidan rider man inte slutan sidvärters utan man rider den rakt fram dvs ingen tvärning fram

Jag fyller på här för tiden gick ut..

Den övningen du beskriver ser jag ingen nytta med överhuvudtaget mer än att du gör det väldigt svårt för både dig och din häst. Jag skulle isåfall vid X rida slutan rakt ner mot A och om jag där ville byta från höger sluta till vänster sluta .. komma in ett par steg före X rakställa och sen ställa om till vänstersluta och rida en vänstersluta som jag rider den på långsidan.

HMMM.

Den slutan som K. beskriver.. utan avbrotten då. är den som man kan rida på unga hästar. Fick rida så på min 5-åring för Tinne.
I vanlig diagonalsluta är inte bogen riktad dit man ska- den tvärar även fram som nu fio beskriver.

Jag skulle aldrig i livet växla mellan höger och vänster sluta på samma diagonal utan att byta riktning/varv.. på rakt spår javisst men bakvänd förvänd sluta på diagonalen , dessutom på en 5 åring Nej tack!

Vi varken växlade riktning eller red en korrekt sluta. Lite som tagen bakdel på diagonalen bara.

att båda byta sida i böjnign o riktning är ngt som bara andra inriktningar har.

Vänt här nu. det fanns ett program förr med öppna som övergick till förvänd sluta- då är baken kvar, men det var inte på en diagonal.

Senast ändrad:

Undrar om inte kokoburra menar att man vänder in som man ska rida på diagonalen alltså med rak häst rakt mot K och sen flyttar man in bakdelen åt säg höger och vid X ska man byta håll på slutan till vänster.. ?? Det blir dock som att man rider en långsidesluta eftersom linjen är rak och inte diagonal..

Senast ändrad:

Vi varken växlade riktning eller red en korrekt sluta. Lite som tagen bakdel på diagonalen bara.

att båda byta sida i böjnign o riktning är ngt som bara andra inriktningar har.

Öööh nä det är en zig zag sluta.. kommer från Prix St George och uppåt om du hört talas om de programmen :rofl:

Jag orkar inte prata om detta längre för det blir bara mer förvirrande för varje inlägg som skrivs :D

Undrar om jag är den enda som har ridit övningen som TS beskriver? För mig är det inga konstigheter - men skilj på syftet med övningen!

Att rida en sluta (på diagonalen, som om man har en vägg bredvid sig) är naturligtvis ingen diagonal sluta, men ett sätt att öva upp koordinationen. Vanligt är att lägga ut bommar i linje på diagonalen, följa dem som en vägg och sedan rida framdelen rak, precis som i en "vanlig sluta". Då är övningen inte alls konstig, dvs att rakrikta diagonalen några gånger. (och för mig behöver då inte bakdelen bli att leda i en sån sluta??) Detta tränar upp ryttarens precision och ska inte kopplas ihop med den samlande/lösgörande effekten på hästen (av skolan). Har använt den övningen många gånger för att mera psykologiskt få ryttaren att känna hur en "långsideskola" verkligen känns utan "hjälp av väggen". Sen att det inte är en tävlingsskola är en helt annan sak.. Jag tycker det är en jättebra övning för att kontrollera ryttarens behärskning av framdelen - för övningen är inte helt enkel - vid rakriktandet är det oerhört lätt att bogarna smiter från linjen. (Och tvärtom - i långsidesluta rider man ur slutan genom att vända från väggen utan att "tappa" ytter bog - två sidor av samma mynt)

En sån här övning kan alltså inte ridas utan att "helt normalt" först vända in hela hästen på diagonalen och sedan skapa slutan (Ofta med mycket liten böjning, trespårig eller mindre). Förvirringen TS kände kanske beror på att "hen" började i diagonal sluta från bokstaven??

Den korrekta diagonala slutan är något helt annat och tränas helt för sig! Min erfarenhet är dock att man bör behärska vanliga slutor (även på diagonalen!) innan man "vrider vinkeln rätt" :laugh: för en diagonal sluta..

En annan precisionsövning som jag gillar (som heller inte har nåt med tävlingsslutor att göra) är att på medellinjen, med frambenen på linjen, växla mellan höger och vänster sluta där fokus är att behålla frambenens placering på linjen. Detta är också en övning för ryttaren - inte så mycket för hästen...
Mellan slutorna ska hästen för ett stund vara helt rak i bålen och rakställd. Tränar verkligen upp ryttarens känslighet att inte "överrida" slutorna och verkligen ha kontroll på alla fyra benens placering i alla ögonblick. Inget vingel på linjen där framdelen åker till höger och vänster.. ;) Kanske helst i skritt men för den modige även i trav...

Man kan slutligen konstatera att många tränare "glömmer" att motivera sina övningar. Här hade det kanske varit på sin plats att påpeka att övningen främst tränar ryttarens precision och att det inte var diagonala slutor som efterlystes..

Ja, varför krånglar du till allt! :D
Nä, vet ni! Jag ÄR trög när jag väl lärt mig en sak, så sitter det ganska hårt och man får bonka lite, men jag är tacksam för att ni vill och orkar försöka hjälpa mig reda ut saker på ett trevligt sätt! :bow:

Citat:
Nej Du skulle dessutom få underbetyg om du gjorde så på tävling, jag flyttar inte direkt tillbaka bakdelen utan jag flyttar bara fram ytterskänkeln till normalläge och rider upp hästen lite mer på ytterhjälperna innan vändningen i hörnet
Ja, jag tävlar ju inte, så det är ju alltid bra att veta.
okej, ni är två nu plus tränaren, som låter bakdelen komma tillbaka bakom framdelen. ni alltså bara slutar rida sluta, flyttar tillbaka ryttarkroppen till normalläge, hästen rättar själv in bakdelen och fortsätter rakt fram i bogarnas spår. Man alltså "använder" inte samlingen vid fortsättning framåt, utan övar samlingen i själva slutan, sen "släpper" den o går vidare?

Söker man på travers på nätet så får man fram denna avslutningen
travers4.jpg

http://www.classicaldressage.net/members/lesson_pages/half_pass.html

Snabbläste steinbrecht och hitta inget om utgången av övningen där utan han pratar om övningen som sådan. Svårt att hitta generellt i litteraturen ang utgången av övningen, bläddrat igenom några böcker nu, men alla pratar om själva övningen. Alla säger även att det är skillnad på travers och halfpass. Kottas bok beskriver halfpassövning precis så jag övar diagonalsluta, man rätar alltså där inte hästen rak mot K utan mot rak mot A mellan omtagningarna av halfpass. Traver o Renver (som han fö skriver går jättebra att rida på volt med fördel att lösgöra) skriver han inget om hur man avslutar övningen, och de är på långsidorna, inte diagonalen. Men det är väl som att avsluta en vanlig volt att avsluta en sluta, om jag tänker logiskt. Varför krångla till det :D:angel:

Kanske man använder olika utgång beroende på vad man vill ha fram? Att rätta framdelen kanske är lite mer krävande än att bara fortsätta framåt efter bogarnas linje? Det blir lite som att skifta mellan slut o öppna? Kanske jag behöver lätta lite på mina krav att alltid framdelen skall rättas på bakdelen?

Jag skall fråga min "stortränare" nästa gång jag träffar honom oxå ang detta. Han kommer antagligen bara säg "nononono" o skaka på huvudet åt mig och förklara mycket enkelt :D

Undrar om jag är den enda som har ridit övningen som TS beskriver?

En sån här övning kan alltså inte ridas utan att "helt normalt" först vända in hela hästen på diagonalen och sedan skapa slutan (Ofta med mycket liten böjning, trespårig eller mindre). Förvirringen TS kände kanske beror på att "hen" började i diagonal sluta från bokstaven??

Nej du var den enda som fattade vad TS menade.. :D jag kom på det nu i slutet och när jag nu såg att du skrivit samma sak förstår jag precis vad kommunikationen gick fel

Jag skrev

Undrar om inte kokoburra menar att man vänder in som man ska rida på diagonalen alltså med rak häst rakt mot K och sen flyttar man in bakdelen åt säg höger och vid X ska man byta håll på slutan till vänster.. ?? Det blir dock som att man rider en långsidesluta eftersom linjen är rak och inte diagonal..

Vilket är precis samma som du skriver och det är ju en helt annan sak än att komma in som i en diagonalsluta och om TS gjorde det förstår jag verkligen att hon inte fick till den linjen

Nja hon skrev att hon går in från öppna från hörnet.
Risken med det är ju att baken går före, men samtidigt vill hon ha bogen mot bokstaven:confused: Det blir då en extremböjning i mina tankar.

Nej sax i trav rider jag aldrig:p

Cha. Den övning som du beskriver är nog nyttig. jag tyckte dock att öppna på medellinjen var jobbig:o

Jag förstår fortfarande inte vad du pratar om.. börjar man slutan vid B och går långsidan ner mot F eller M beroende på i vilket varv du befinner dig så måste man ta in bakdelen eftersom frambenen går rakt fram.
Okej, tack för förtydligandet!
Om du ska göra en sluta från M mot K och byta om sluta vid X innebär det att du gör en högersluta och sen går du över till en vänstersluta.. bara det att när man gör det på diagonalen så byter du även håll, man rider ju inte en vänstersluta på en högerdiagonal utan vid X byter man om sluta och rider mot F . Det kan man göra på långsidorna byta mellan sluta och förvänd sluta och då rakriktar man emellan.
Nä, inte saxa, bara räta ut o ta om samma sidas sluta.

Den övningen du beskriver ser jag ingen nytta med överhuvudtaget mer än att du gör det väldigt svårt för både dig och din häst. Jag skulle isåfall vid X rida slutan rakt ner mot A
precis, jag med :)

På tävling får du absolut inte lämna linjen då får du 4-5:a.. jag sätter mig i normalläge och rider upp hästen på ytterhjälperna innan hörnpasseringen, kan absolut inte påstå att jag tappar varken takt eller balans och därmed ej heller den samling jag skapat.

TACK!!! Du förstår vad jag menar! Vilken lättnad!
Och tack för förklaringen vart jag gjorde fel och blev förvirrad.

Ja, det var nog fel av mig att starta med halfpass, men jag fattade inte att han menade nåt annat när han sa sluta diagonalen :o

Supertack för din utredning! :bow:

Ja så hela det där blurret som du skrivit var enkelt sammanfattat räta ut och ta om samma sidas sluta :confused:

Och det genom att rida en diagonalsluta räta ut hästen genom att flytta bakdelen så att hästen blir rak mot K och sen sätta tillbaka bakdelen igen i samma position??

DÅ förstår jag att du tappar samlingen och allt för sådär skulle jag inte göra och det kan inte heller vara meningen.. då måste det vara så som Cha9 skriver och som jag trodde mig komma på.. att man vänder in hela hästen först på diagonallinjen precis så som man gör när man vänder upp och är rak på långsidan.

Okej. Tack för att ni orkar!
Kan ju fråga sig då varför det är det kunskap som lärs ut i klassisk dressyrs namn. Att räta ut en sluta genom att flytta in framdelen. Vart kommer det ifrån från början? För jag har ju hört detta från fler håll än på sidan på nätet. Klassisk dressyr i ett nötskal, som vanligt då, fast jag har lixom börjat vänja mig. :D

Ja så hela det där blurret som du skrivit var enkelt sammanfattat räta ut och ta om samma sidas sluta
Nu när det är uträttat så är det väl så enkelt, ja. Men innan jag förstod vad jag gjorde fel, var det inte så enkelt, iaf inte för mig :)

Och det genom att rida en diagonalsluta räta ut hästen genom att flytta bakdelen så att hästen blir rak mot K och sen sätta tillbaka bakdelen igen i samma position??

DÅ förstår jag att du tappar samlingen och allt för sådär skulle jag inte göra och det kan inte heller vara meningen.. då måste det vara så som Cha9 skriver och som jag trodde mig komma på.. att man vänder in hela hästen först på diagonallinjen precis så som man gör när man vänder upp och är rak på långsidan.
Ja, det är nog så övningen är tänkt. Jag skall inte starta i en halfpass, utan vända upp vanligt på diagonalen. Dumt att det heter diagonalsluta o inte halfpass. För alla här tyckte ju att sluta på diagonalen är samma som diagonalsluta.

Senast ändrad:

TACK!!! Du förstår vad jag menar! Vilken lättnad!
Och tack för förklaringen vart jag gjorde fel och blev förvirrad.

Ja, det var nog fel av mig att starta med halfpass, men jag fattade inte att han menade nåt annat när han sa sluta diagonalen :o

Supertack för din utredning! :bow:

Haha tur någon har huvudet med sig.. tror jag måste gå och lägga mig nu har jobbat hela natten och inte sovit på 26 timmar, kanske märks :angel:

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar