sluta / diagonalsluta och skillnaden

Sv: sluta / diagonalsluta och skillnaden

På tävling får du absolut inte lämna linjen då får du 4-5:a.. jag sätter mig i normalläge och rider upp hästen på ytterhjälperna innan hörnpasseringen, kan absolut inte påstå att jag tappar varken takt eller balans och därmed ej heller den samling jag skapat.

Hmm såg att jag redan hade skrivit delar av detta tidigare.. det kom jag inte ens ihåg :rofl:

Okej. Tack för att ni orkar!
Kan ju fråga sig då varför det är det kunskap som lärs ut i klassisk dressyrs namn. Att räta ut en sluta genom att flytta in framdelen. Vart kommer det ifrån från början? För jag har ju hört detta från fler håll än på sidan på nätet. Klassisk dressyr i ett nötskal, som vanligt då, fast jag har lixom börjat vänja mig. :D

Ingen aning om detta.. jag har dock aldrig hört någon klassisk tränare lära ut detta.

Ja, det är nog så övningen är tänkt. Jag skall inte starta i en halfpass, utan vända upp vanligt på diagonalen. Dumt att det heter diagonalsluta o inte halfpass. För alla här tyckte ju att sluta på diagonalen är samma som diagonalsluta.

sluta på diagonallinjen kanske? så skulle jag hellre säga.. som tex medellinjen och kvartslinjen

Haha! Läste nu mitt första inlägg! Där är jag ju tydlig som korvspad! :rofl:

Ja, jag tävlar ju inte, så det är ju alltid bra att veta.
okej, ni är två nu plus tränaren, som låter bakdelen komma tillbaka bakom framdelen. ni alltså bara slutar rida sluta, flyttar tillbaka ryttarkroppen till normalläge, hästen rättar själv in bakdelen och fortsätter rakt fram i bogarnas spår. Man alltså "använder" inte samlingen vid fortsättning framåt, utan övar samlingen i själva slutan, sen "släpper" den o går vidare?

Alltså man hinner inte så många steg innan hörnpasseringen efter man avslutat slutan.. när jag avslutar är hästen uppe på ytterhjälperna och man tar ju hand om det i själva hörnpasseringen så jag kan inte säga att man släpper bort något alls faktiskt. På tävling har du 6 meter från bokstaven till själva hörnet varav du inte rider in helt i hörnet.. så om du skulle ta in framdelen istället skulle du kapa flera flera meter av den plats på kortsidan som du har.

Senast ändrad:

Haha! Läste nu mitt första inlägg! Där är jag ju tydlig som korvspad! :rofl:

Haha eller hur.. fast nu fattar jag det.. särskilt det här "svaja bakdelen fram och tillbaka på snett igenom linjen".. Ja det är fan kristallklart jämfört med hur det har snurrat till sig genom trådens gång. :rofl:

Alltså man hinner inte så många steg innan hörnpasseringen efter man avslutat slutan.. när jag avslutar är hästen uppe på ytterhjälperna och man tar ju hand om det i själva hörnpasseringen så jag kan inte säga att man släpper bort något alls faktiskt.
AaaaaaHh! Vi måste nog sluta säga sluta :rofl: o säga travers o halfpass istället för det blir bara mer förvirrande tror jag.

Men om du avslutar vid t ex B har du inget hörn att ta hjälp av?

Då gissar jag att man får tänka att man avslutar travers genom att gå som om man avslutar en volt.

Varför ska jag avsluta vid B .. det gör man aldrig på tävling :D Isåfall skulle det komma en volt eller halvvolt om det inte kommer ett hörne eller en vändning..

Ja, just det... Glömde :D

Då är det alltså alltid voltavslut som gäller?

Åh, vilken dressyrhäst, den pållen :D

KL

Kookaburra: Jag håller med cha9 att tränaren borde motiverat det ni gjorde,
efter att ha läst allt hundra gånger så tror jag också att du menade den övningen som mera är gymnastik och ryttarens koordination och precision, och inte har så mycket med diagonalsluta att göra.

DET känner jag igen. Det är en övning som man lätt känner sej helt rörig i huvudet av och det är ju också syftet:). Inte samling, utan gymnastik för hästen och din hjärna och att du ska ha kontroll över vad du själv gör. Om det är samma tanke som när jag har fått rida liknande övningar.

Svårigheten är hålla reda på inner och yttersida och hinna med att byta och inte bara svaja som man ju gör när man inte har koll på sidorna :o... I den övningen så rätar du ut i tid innan du når bokstaven, inte som om du rider en riktig diagonalsluta. Eller sa tränaren annat?

Senast ändrad:

Jag tror han försökte förklara, men jag fick inte halfpassen ur hjärnan där på diagonalen, och det är ju dödssynd att gå ur en halfpass genom att räta ut innan K så att det blir ett "snettigenomavslut" på den. Så jag fatta ingenting. Men nu förstår jag övningen :)

Ja, just det... Glömde :D

Då är det alltså alltid voltavslut som gäller?

Nä i dom fall man rider sluta på långsidan så rider man först öppna gör en volt eller halvvolt och så avslutar man alltid med sluta och sen hörnpassering eller vändning. Sen är det diagonalslutor som gäller..

Alltså i ett program.

Senast ändrad:

Åh, vilken dressyrhäst, den pållen :D

Knappast.. han var/är ju en riktig fälttävlanshäst ut i hovspetsarna :cool:

Men han rör ju sig lika spänstigt nu som för 8 år sedan när filmen är tagen och DET är häftigt!!

Senast ändrad:

Nä i dom fall man rider sluta på långsidan så rider man först öppna gör en volt eller halvvolt och så avslutar man alltid med sluta och sen hörnpassering eller vändning. Sen är det diagonalslutor som gäller..
Okej. Bra att veta! :)

Ja, glömde säga... Riktigt fin häst, och diagonalsluta där! :laugh:
Låter som att du har en riktig diamant!

KL
Tränaren sa att diagonalsluta och sluta är samma sak. Jag skall inte göra det mer komplicerat än det är :o Och han tyckte det hade blivit en enorm förbättring denna veckan, kanske för att jag nu hade hjärnan med mig och fatta vad han ville jag skulle göra ? :angel:

Men jag fick höra att jag borde öppna mer med innertygel och bli bättre på att använda inner skänkel för att få till böjning, och jag håller med för slutan är inte optimal, känns inte optimal heller. För mig känns det då att jag behöver närma mig så jag gör för diagonalslutorna, med lite öppnatänk/innerskänkel för böjning och sen göra slutan.

Så som jag gör diagonalslutan är bättre på ytterhjälperna än så jag gör vanliga slutan, diagonalslutan känns stabilare och lättare för hjälperna, men den tvärar även mer än vanliga slutan... om det nu är ett problem på raksidorna? Det känns som att diagonalslutan generellt funkar bättre än slutan, får med mig hästkroppen bättre, så det kanske är som den jag behöver tänka även när jag gör slutor på långsidorna? Det kanske är för att jag inte rider sluta rätt som jag känner det som att rumpan svajar in i slutorna istället för att kroppen gör sluta, så som i diagonalslutorna? Rumpan känns svajig, helt enkelt för att jag inte rider den bra!

Skall höra med gubben nästa gång :D

Får visa lite olika sätt jag gör sluta på långsidan, så får han säga vad som är bättre.

Vilken förvirrande tråd det här var i början. Som yr av trötthet och faktiskt så trött att jag idag var tvungen att lägga mig på ett täcke i en box idag fattade jag ingenting först. Kan inte säga att jag är säker på att jag skulle fattat annars heller dock..;)

Ang ditt sista inlägg:
Jag upplever att många rider bättre diagonal sluta än vanlig slut iom att de inte riktigt får till att få hästen på yttertygeln i vanlig sluta. I den diagonala stänger de till yttersidan mer och får koll på ytter bog.
Den har för många en tendens att sticka iväg bara liiite, liiite på böjda spår(för en del rejält så klart). Men jag brukar be de som kommit så långt rida lite diagonala slutor för att få till känslan av hur uppe på ytter hästen ska vara även i sluta. Spec de som tänker rida bakbenen tycker jag får trubbel i slutan. Man måste alltid hålla koll på bogarna. För att då ha någonting att rida in bakbenen till.
En del får liksom någon tipp av balansen från det ytter bak man vill sätta in mer i slutan till inner fram. Hästen lättar/sparar alltså ytter bak genom att luta inåt.
Med det signalsystem jag nyttjar så ska ju hästen gå bort från innertygeln, inte följa den i tex ett ledande. Då kan man parera lite i innertygeln och sätta hästen på ytter bak genom att bromsa inner fram och få en undaneffekt i sidled av den lilla nappningen i tygeln.

Leder man i tygeln pivoterar ju hästen rent bimekaniskt kring inner fram(följer tygeln med fram och arslet skjuts i sin tur ut åt motsatt håll. Men just i diagonal sluta är enda gången jag kan nyttja ledande som "opening rein" på en skolad häst(om det behövs). För då har jag redan stängt till hela yttersidan med både hand, sits och skänkel. Annars får det ju effekten att hästen pivoterar. Man måste ju ge mothållande(i brist på annat ord..) hjälper för att häva den effekten.

För mig är hästen så pass utbildad o redan förberedd innan man ger sig på detta.
Det kräver att man vet helheten. Halvhalter på ytter, men inget direkt stöd. Du har ju ramen o aktiviteten gör att den håller ihop.
Allt handlar ju om böjning i innersidan att få hästen att ta för sig med innerbak. Om man då inte driver ur den ur samlingen efter halvhalten så är saken biff. Den har då per automatik ytterbak under sig. Man bör oxå tänka energi för att bibehålla aktiviteten bak.

Jag tänker öka men uppåt.

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar