sluta / diagonalsluta och skillnaden

Kookaburra

Trådstartare
Hur tänker ni när ni rider sluta vs diagonalsluta? Upplever ni skillnad att tänka sluta på diagonallinjen vs sluta på spåret? För mig är det olika. Själv fick jag hjärnsläpp idag när jag skulle rida sluta på diagonalen och räta ut genom att rikta rakt mot hörnet, har alltid räta ut diagonalslutan rakt fram genom att rida upp mot kortsidan.Alltså diagonalsluta rakt fram (rakt mot kortsidan) och sen diagonalsluta igen osv. Inte liksom svaja bakdelen fram o tillbaka på snett igenom-linjen som jag skulle göra idag. Om ni fattar vad jag menar. Hur rider ni?

Sv: sluta / diagonalsluta och skillnaden

Bogarna leder alltid färdriktningen i en sluta så det blir stor skillnad om man gör det rakt fram eller på en diagonal. Jag blir lite osäker på vad du menar med kortsidan? Jag rätar aldrig ut hästen innan jag kommer ut på spåret, utan antingen så rider jag som i sax (ställer om innan färdriktningsbytet) eller så rider jag diagonalslutan hela vägen ut till spåret. Dock så rider jag den inte ifrån diagonalen ut till kortsidan utan avslutar en bit innan. Rakriktningen kommer när man kommer ut på spåret igen. Så gör jag i a f :)

Ja, jag skrev lite luddigt... Försöker igen.

Häger varv, från M till K. Detta är alltså en ny tränare jag provat för första gången, så jag förstår att det kan ta lite tid innan jag greppar tänket.

Övningen var att rida framdelen på diagonalen och gå in och ut från slutan genom att böja in och böja tillbaka rumpan, tror jag mig ha förstått nu i efterhand. Eftersom jag inte fatta först vad han menade och red rakt så som jag tänker är rakt fram, när han sa "rid rakt". Alltså jag red rakt fram emot kortsidan, och fick då höra "nej, du lämnar linjen, håll linjen, böj och räta på linjen" så fattade jag inte alls hur jag skulle lösa situationen och fick megahjärnsläpp. Det går ju inte att hålla linjen om man skall göra sluta räta sluta räta, om man rätar genom att flytta framdelen till höger, till bakdelens spår och sen sluta igen osv. Det blir ju sicksack hur man än vänder o vrider, eller?

Jag gör vanligtvis "halfpass" på diagonalen och slutor på spåret, innanför spåret eller på volt. Känns ganska skönt att lite sära på dom, men det kanske är dumt? Tillsist förstod jag att han menade att jag skulle rida med framdelen på linjen och flytta bakdelen ut och tillbaka på snettigenomlinjen, och inte göra diagonalsluta, och heller inte sträva efter att att framdelen skall rättas på bakdelen. Det kändes inte alls bra att svaja rumpan hit o dit och jag fick nästan lite ångest.

Jag är van vid att gå in i diagonalslutan från hörnet via öppna, sen gå över till diagonalslutan genom att lixom förflytta mig böjd fast "tvärande" snett över ridbanan. Det blir att både frambenen och bakbenen korsar och bogen leder. Jag tänker att jag har långsideväggen med mig på vänstersidan, som om den flyttar sig med mig som i star wars där dom sitter fast i ett soprum (om du sett den). och om det blir lite tufft för hästen kan jag behålla böjningen och istället för att tvära mot K rida upp mot A med bibehållen böjning, (bogen in) för att sedan gå på "halfpassen" igen tills jag kommer till K eller kvartslinjen eller vart jag nu hinner ta mig.

Att göra sluta räta sluta räta på diagonalen, så som man kan göra på långsidan, blev jättekonstigt för det gick inte att hålla linjen hur jag än gjorde. Både jag o hästen blev superförvirrade, vi båda kopplar diagonalen med diagonalslutan som ju känns väldigt annorunda än vanlig sluta.

Senast ändrad:

Ja, jag skrev lite luddigt... Försöker igen.

Häger varv, från M till K. Detta är alltså en ny tränare jag provat för första gången, så jag förstår att det kan ta lite tid innan jag greppar tänket.

Övningen var att rida framdelen på diagonalen och gå in och ut från slutan genom att böja in och böja tillbaka rumpan, tror jag mig ha förstått nu i efterhand. Eftersom jag inte fatta först vad han menade och red rakt så som jag tänker är rakt fram, när han sa "rid rakt". Alltså jag red rakt fram emot kortsidan, och fick då höra "nej, du lämnar linjen, håll linjen, böj och räta på linjen" så fattade jag inte alls hur jag skulle lösa situationen och fick megahjärnsläpp. Det går ju inte att hålla linjen om man skall göra sluta räta sluta räta, om man rätar genom att flytta framdelen till höger, till bakdelens spår och sen sluta igen osv. Det blir ju sicksack hur man än vänder o vrider, eller?

Jag gör vanligtvis "halfpass" på diagonalen och slutor på spåret, innanför spåret eller på volt. Känns ganska skönt att lite sära på dom, men det kanske är dumt? Tillsist förstod jag att han menade att jag skulle rida med framdelen på linjen och flytta bakdelen ut och tillbaka på snettigenomlinjen, och inte göra diagonalsluta, och heller inte sträva efter att att framdelen skall rättas på bakdelen. Det kändes inte alls bra att svaja rumpan hit o dit och jag fick nästan lite ångest.

Jag är van vid att gå in i diagonalslutan från hörnet via öppna, sen gå över till diagonalslutan genom att lixom förflytta mig böjd fast "tvärande" snett över ridbanan. Det blir att både frambenen och bakbenen korsar och bogen leder. Jag tänker att jag har långsideväggen med mig på vänstersidan, som om den flyttar sig med mig som i star wars där dom sitter fast i ett soprum (om du sett den). och om det blir lite tufft för hästen kan jag behålla böjningen och istället för att tvära mot K rida upp mot A med bibehållen böjning, (bogen in) för att sedan gå på "halfpassen" igen tills jag kommer till K eller kvartslinjen eller vart jag nu hinner ta mig.

Att göra sluta räta sluta räta på diagonalen, så som man kan göra på långsidan, blev jättekonstigt för det gick inte att hålla linjen hur jag än gjorde. Både jag o hästen blev superförvirrade, vi båda kopplar diagonalen med diagonalslutan som ju känns väldigt annorunda än vanlig sluta.

Alltså nu vet inte jag om jag har fattat rätt men om man ska rida en sluta på diagonalen så kan man inte rida den genom att böja in och böja tillbaka bakdelen.. för det blir ingen sluta.

Det kan funka längs med långsidan att göra så men eftersom du ska ta med dig bogarna mer och hästen ska tvära både fram och bak eftersom man rider på diagonalen så funkar inte det.

Jag förstår inte vad du menar :D En normal diagonalsluta går ut på att man riktar in båda bogarna på hästen - dit den skall. Sen rider man med hästen böjd i bålen mot den punkten som man har tagit ut. Du skall kunna se mellan hästens öron vart du är på väg och det är inte för att man har böjt hästen i halsen utan för att halsen följer bogarnas riktning så att säga. Släng ett getöga på hästens bogar så att du ser att de är korrekt riktade om du är osäker. Man rider alltså inte med ena bogen mot ena långsidan och andra bogen mot andra långsidan, utan båda bogarna skall riktas åt det hållet du har tänkt dig. Sen är det olika med hur tvär sluta man vill ha och ibland kan man behöva räta ut hästen något om det blir för svårt. Men grunden i all sluta är att hästens båda bogar skall vara riktade dit man skall. Gör man en sluta rakt fram längs med spåret är alltså hästens båda bogar riktade rakt fram, och gör man en på diagonalen skall båda bogarna vara på väg i färdriktningen. Här kan man väl säga att de i o f s följer en rak linje, de gör de ju, men det är bara bogarna som följer den linjen, hästens kropp skall vara böjd runt ryttarens innerskänkel och dina axlar skall vara vridna i färdriktningen utan att din innersida viker sig.

Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att din tränare menar att du skall trava i en sluta på diagonalen, rakställa (vilket du gör igenom att rida hästens bakdel tillbaka så att den följer frambenen) och rida rakt fram några steg och sen gå in i samma sluta igen o s v. Förmodligen för att du skall lära dig att rida med bogarna i en korrekt riktning hela tiden? Att flytta om baken på hästen åt fel håll kan jag inte se någon vits med. Då blir det en ju en skänkelvikning med en förböjd häst? Fast jag förstår inte riktigt som sagt :)

Senast ändrad:

Blandar du inte ihop begreppen? Om du rider slutan på diagonalen så är det en diagonalsluta. Om du rider den innanför långsidan, (eller på medellinjen eller kvartslinjen), så är det en sluta. (och inte diagonal).

Aha, nu ser jag. Det var jg som inte läste ordentligt. Du menar att du rider på diagonalen och sen rätar ut och är kvar på samma linje?

Senast ändrad:

Aha, nu ser jag. Det var jg som inte läste ordentligt. Du menar att du rider på diagonalen och sen rätar ut och är kvar på samma linje?

Det läste inte jag heller.. menas det diagonalsluta till medellinjen och på medellinjen rider man en sluta ner till A eller C ? alltså en långside - sluta fast på medellinjen?

Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att din tränare menar att du skall trava i en sluta på diagonalen, rakställa (vilket du gör igenom att rida hästens bakdel tillbaka så att den följer frambenen) och rida rakt fram några steg och sen gå in i samma sluta igen o s v. Förmodligen för att du skall lära dig att rida med bogarna i en korrekt riktning hela tiden? Att flytta om baken på hästen åt fel håll kan jag inte se någon vits med. Då blir det en ju en skänkelvikning med en förböjd häst? Fast jag förstår inte riktigt som sagt :)

Som jag skrev, så tror jag oxå att han menade att jag skulle ha framdelen på linjen, svänga in rumpan till en sluta på den linjen, sen svänga rumpan tillbaka och få en rak häst, och göra om igen på samma linje.

För mig är det inte korrekt att efter en sluta svänga tillbaka bakdelen, utan jag har lärt mig att det är bogen som skall flyttas in framför bakdelen, vad är annars meningen med slutan?!? Gör man det leder det ju till att man måste bryta linjen med bogarna, precis som att man hamnar något innanför spåret på en långsida efter en sluta, om man rätar ut genom att flytta in bogen.

Det han tyckte var viktigt för oss var att hålla linjen, det kan jag förstå är viktigt, men det funkar ju inte med den övningen om man skall bryta slutan korrekt. Eftersom jag inte fatta hur han menade och hur allt skulle adderas ihop i slutänden med denna övning blev det pannkaka. Sen när han säger att jag skall tänka att jag har väggen bredvid mig så tyckte jag att jag fattade, i min tanke så som jag rider en halfpass, men han menade nog egentligen att jag skulle lotsas att jag hade väggen som en diagonal linje.

När jag satt där på ryggen och inget blir som han tänkt, snurrade det mest i skallen och jag fick inte till nåt vettigt alls. Fick läxa att öva på sluta :crazy: Inte konstigt alls när det såg ut som det gjorde.

Svarade nog biggan här oxå tror jag.

Senast ändrad:

Det läste inte jag heller.. menas det diagonalsluta till medellinjen och på medellinjen rider man en sluta ner till A eller C ? alltså en långside - sluta fast på medellinjen?
Ja, jag tror han menade som en långsidesluta fast på meddellinjen. Men det skulle inte vara en hel sluta, utan jag skulle gå in och ur den två tre gånger. Och på diagonalen är det fullständigt omöjligt för mig att isf bibehålla bogarna på en linje, vilket ledde till mission NOT accomplished. :o

Eller har jag missat något fundamentet grundläggande med övningen sluta på diagonallinjen?!? Det kanske är nåt annat än diagonalsluta?

Jag måste höra med honom på onsdag hur han egentligen menade.

Senast ändrad:

Om du rider slutan på diagonalen så är det en diagonalsluta. Om du rider den innanför långsidan, (eller på medellinjen eller kvartslinjen), så är det en sluta. (och inte diagonal).

ja du, begreppen är säkert snurriga... Så här tänker jag nog nu, om "sluta på diagonalen" är en egen övning, skiljd från diagonalslutan.

Sluta på diagonalen - mindre tvärning, som om det är en sluta på en långsida helt utan vägg. En övning jag aldrig ridit förr :o Har övat på sluta utan vägg på kvartslinjen o meddellinjen, men aldrig på diagonalen. Men jag ser absolut ingen mening med övningen om slutna skall avbrytas och tas om igen på samma linje. Då får man ju inte samlingen från slutan.
Diagonalsluta - som om jag är i en bogen in/öppna på spåret, fast byter riktning mot K istället för att rida rakt fram dvs det blir mer tvärning i en diagonalsluta.

Alltså, det kankse är två olika saker?

Senast ändrad:

Men det går inte att rätta bogarna efter bakdelen i en sluta eftersom det är bogarna som leder. Du måste rätta bakdelen efter framdelen. Om du rider i en öppna så flyttar du framdelen för att räta ut hästen, i en sluta flyttar du bakdelen för att räta ut hästen. Så gör jag i a f och det har jag aldrig fått någon kritik för :)

Läste igen... Fatta fel vad du mena först...
Kanske han menade diagonalsluta från M (var iaf det jag red) och sen räta ut så att jag rider rakt mot K istället för typ A, sen ta in bakdelen till en sluta på den linjen, räta ut genom att flytta tillbaka bakdelen och rida rakt mot K, ev göra tre ggr innan jag kommer fram till K och rider ut i vänster varv.

Senast ändrad:

Men det går inte att rätta bogarna efter bakdelen i en sluta eftersom det är bogarna som leder. Du måste rätta bakdelen efter framdelen. Om du rider i en öppna så flyttar du framdelen för att räta ut hästen, i en sluta flyttar du bakdelen för att räta ut hästen. Så gör jag i a f och det har jag aldrig fått någon kritik för :)

Då får jag ju inte behålla effekten av slutan, om jag bara låter bakdelen svänga tillbaka. All samling jag fått går ju förlorad då, för mig är det självklart att framdeles skall rättas in på bakdelen så att jag får behålla det där ytterbakbensfjonget. Man hamnar strax innanför spåret efter en sluta, och får förflytta sig tillbaka via skv, eller lite öppna tänk tillbaka.

För mig är det ytter bak som "leder" i en sluta, och bogen hålls på spåret/linjen. Men jag fattar hur du tänker :)

Efter en diagonalsluta rätar jag bara ut böjningen, om jag byter riktning, t ex när jag rider rakt ut mot C. Då rättar man ju varken bakdel eller bogar utan hela kroppen slutar att böja sig :D Snygg förklaring

Egentligen har jag även lärt mig både att sluta skall startas genom att bogen flyttas ut - men även att bakdelen skall in, detta tror jag skiljer sig mellan tränare. Skall kolla på detta i litteraturen. Denna tränaren tycker jag skall flytta in bakdelen. Själv startar jag helst en sluta ur ett hörn eller volt, diagonalsluta ur öppna. Då är böjningen klar och jag behöver inte "mecka" med bakdelen, den kan skjuta på och behöver inte förlora kraft.

Senast ändrad:

Fast jag ser inte en diagonalsluta som en samlande rörelse, det är ren gymnastik för hästen tycker jag. Som i bästa fall bidrar till en lösgjord och schwungfull häst. Ingen skola som öppna/sluta är samlande, däremot bidrar det till att det blir lättare att samla en häst sen när den skall göra svårare saker - för att den blir starkare och mer genomarbetad.

Ytter bak driver alltid hästen oavsett vad man än gör, alltid. Men inte leder den hästen i en sluta eller något annat heller, det är framdelen som leder hästen :) Nu slipper du mig, börjar känna mig lite lätt tjatig :)

Men det går inte att rätta bogarna efter bakdelen i en sluta eftersom det är bogarna som leder.

Jag trodde vi prata om sluta, inte diagonalsluta/halfpass.

Vi tänker olika helt enkelt, det är okej för mig. Du tänker att framdelen leder slutan, jag tänker att ytterbak skjuter framåt och framdelen "tar emot" och därför behöver hållas på linjen. Är väl egentligen samma sak som att framdelen "leder" men jag försöker fokusera min tanke på vad bakdelen gör hellre. I en öppna tänker inte jag att ytter bak driver hästen, det är ju inner bak som då skall driva mer än den brukar, då går min energi till vad inner bak gör och vilken linje den skall gå på.

Förr tänkte jag mer att framdelen leder sluta, men nu upplever jag det lättare att få en bra skola om jag tänker på bakdelen.

Peace! :laugh:

Då säger jag igen att det inte är en sluta.. du kan bara flytta in/fokusera bakdelen när det gäller sluta på långsidan när framdelen går rakt fram. Aldrig i en diagonalsluta eller om du så vill sluta på diagonalen där är det bogarna som måste leda eftersom hästen tvärar både fram och bak. Iallfall om slutan ska vara korrekt..

Då får jag ju inte behålla effekten av slutan, om jag bara låter bakdelen svänga tillbaka. All samling jag fått går ju förlorad då, för mig är det självklart att framdeles skall rättas in på bakdelen så att jag får behålla det där ytterbakbensfjonget. Man hamnar strax innanför spåret efter en sluta, och får förflytta sig tillbaka via skv, eller lite öppna tänk tillbaka.

Nej :D Du skulle dessutom få underbetyg om du gjorde så på tävling, jag flyttar inte direkt tillbaka bakdelen utan jag flyttar bara fram ytterskänkeln till normalläge och rider upp hästen lite mer på ytterhjälperna innan vändningen i hörnet

För mig är det ytter bak som "leder" i en sluta, och bogen hålls på spåret/linjen. Men jag fattar hur du tänker :)

Nej :D

Efter en diagonalsluta rätar jag bara ut böjningen, om jag byter riktning, t ex när jag rider rakt ut mot C. Då rättar man ju varken bakdel eller bogar utan hela kroppen slutar att böja sig :D Snygg förklaring

Egentligen har jag även lärt mig både att sluta skall startas genom att bogen flyttas ut - men även att bakdelen skall in, detta tror jag skiljer sig mellan tränare. Skall kolla på detta i litteraturen. Denna tränaren tycker jag skall flytta in bakdelen. Själv startar jag helst en sluta ur ett hörn eller volt, diagonalsluta ur öppna. Då är böjningen klar och jag behöver inte "mecka" med bakdelen, den kan skjuta på och behöver inte förlora kraft.

Ja som sagt man kan inte flytta in bakdelen i en diagonalsluta för det blir ingen sluta.

Varför krångla till allt?

Senast ändrad:

*kl*

Jag tillhör dem som tycker att en diagonalsluta är en sluta på en annan linje (innanför spåret och i sidled sett från domaren).
Dvs den rids på samma vis, linjen är diagonalen istället för spåret.

Försökte hitta en diagonalsluta filmad längs diagonalen (dvs från hörnbokstaven till hörnbokstaven) men misslyckades.

Bilder snodda från:
http://bok.markus.ridakademi.se/13/%D6vningar

Sluta längs spåret, bilden lagd på snedden för att visa linjen på diagonalen:
diagonalsluta2.jpg

Och om man flyttar samma häst (dvs samma bilder som ovan) till att ligga diagonalt:
diagonalsluta1.jpg

Sedan rids ofta diagonalslutor med mer böjning och tvärning än vanliga slutor för att visa mer elasticitet/rörlighet men nog är det samma rörelse ändå...
Tycker jag! :)

Ja det spelar ingen roll om du lägger dom på tvären eller längden eller höjden eller botten.. eftersom en sluta längs med långsidan går framdelen rakt fram dvs frambenen korsas inte medans i en diagonalsluta så korsar både fram och bak eftersom du måste åt sidan samtidigt.

Vad du visar med din bild är en vänstersluta som går med bakdelen före om den hade legat på diagonalen = helt fel.. och det är precis det som händer om du inte rider med ledande framdel på diagonalen.

Då säger jag igen att det inte är en sluta.. du kan bara flytta in/fokusera bakdelen när det gäller sluta på långsidan när framdelen går rakt fram. Aldrig i en diagonalsluta eller om du så vill sluta på diagonalen där är det bogarna som måste leda eftersom hästen tvärar både fram och bak. Iallfall om slutan ska vara korrekt..
Det du skriver förstår jag som att du skiljer på hur du rider sluta på diagonalen och sluta på långsidan. Det gör jag med! Men på övningen jag fick verkar det vara samma sak, bara på annan linje, den diagonala. Kanske är så att den känns annorlunda just för att den är parallell med långsidan? Att man förhåller sig till ridbanans fyrkant, och därför tycker den känns annorlunda. Dock tycker jag det känns som att diagonalslutan tvärar mer än sluta på långsidan.

Beskriv för mig hur du startar en vanlig sluta/travers på en rak linje, inte ifrån volt eller ett hörn, utan kanske från B eller nåt. Om man inte tar in bakdelen så byter ju bogen linje.
Sen övningen jag beskrev som är på diagonalen:
Beskriv det som händer vid X i när du gör en diagonalsluta/halfpass M till K, innan X rätar ut så att du är rak mot K, sen direkt går in i den innan du är klar vid K. :)
Alltså rätandet och omtaget av slutan eller vad jag skall kalla det.

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 450
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar