Ja, jag skrev lite luddigt... Försöker igen.
Häger varv, från M till K. Detta är alltså en ny tränare jag provat för första gången, så jag förstår att det kan ta lite tid innan jag greppar tänket.
Övningen var att rida framdelen på diagonalen och gå in och ut från slutan genom att böja in och böja tillbaka rumpan, tror jag mig ha förstått nu i efterhand. Eftersom jag inte fatta först vad han menade och red rakt så som jag tänker är rakt fram, när han sa "rid rakt". Alltså jag red rakt fram emot kortsidan, och fick då höra "nej, du lämnar linjen, håll linjen, böj och räta på linjen" så fattade jag inte alls hur jag skulle lösa situationen och fick megahjärnsläpp. Det går ju inte att hålla linjen om man skall göra sluta räta sluta räta, om man rätar genom att flytta framdelen till höger, till bakdelens spår och sen sluta igen osv. Det blir ju sicksack hur man än vänder o vrider, eller?
Jag gör vanligtvis "halfpass" på diagonalen och slutor på spåret, innanför spåret eller på volt. Känns ganska skönt att lite sära på dom, men det kanske är dumt? Tillsist förstod jag att han menade att jag skulle rida med framdelen på linjen och flytta bakdelen ut och tillbaka på snettigenomlinjen, och inte göra diagonalsluta, och heller inte sträva efter att att framdelen skall rättas på bakdelen. Det kändes inte alls bra att svaja rumpan hit o dit och jag fick nästan lite ångest.
Jag är van vid att gå in i diagonalslutan från hörnet via öppna, sen gå över till diagonalslutan genom att lixom förflytta mig böjd fast "tvärande" snett över ridbanan. Det blir att både frambenen och bakbenen korsar och bogen leder. Jag tänker att jag har långsideväggen med mig på vänstersidan, som om den flyttar sig med mig som i star wars där dom sitter fast i ett soprum (om du sett den). och om det blir lite tufft för hästen kan jag behålla böjningen och istället för att tvära mot K rida upp mot A med bibehållen böjning, (bogen in) för att sedan gå på "halfpassen" igen tills jag kommer till K eller kvartslinjen eller vart jag nu hinner ta mig.
Att göra sluta räta sluta räta på diagonalen, så som man kan göra på långsidan, blev jättekonstigt för det gick inte att hålla linjen hur jag än gjorde. Både jag o hästen blev superförvirrade, vi båda kopplar diagonalen med diagonalslutan som ju känns väldigt annorunda än vanlig sluta.