Sluta äta gräs?

Helt felaktigt -jag har själv enb på gräsätarn gmfört en gastrskopi -inget märkvärdigt alls , vilken värld lever ni i ?? Dvs min hund har kör avs detta !

Jag lever i en värld där djur inte sövs och utsätts för obehagliga undersökningar enkom för sådant som gräsätande. Med andra ord, jag lever i en värld där Svenska veterinärförbundets etiska regler respekteras.

Är du både hästadvokat o veterinär?
Lite netikett à la Bukefalos:
Påstår man saker så som varande fakta så länkar man till trovärdiga källor, i detta fallet veterinärmedicinska studier o forskningsresultat.

Ledsen, din trovärdighet dalar i takt med dina inlägg här på buke.
Jag lever i en värld där djur inte sövs och utsätts för obehagliga undersökningar enkom för sådant som gräsätande. Med andra ord, jag lever i en värld där Svenska veterinärförbundets etiska regler respekteras.
Jag kan garantera att Us är helt smärtfri -det sker under narkos - jag har själv gjort samma us flera ggr - rutinus, OCH magslemhinna var inflammerad så nu får LIlla Vovven en helt annan diet , medicin samt antibiotika -o mår nu mkt bra OCH äter INTE gräs längre ! Så var det med det , -Otur va ?

Jag kan garantera att Us är helt smärtfri -det sker under narkos - jag har själv gjort samma us flera ggr - rutinus, OCH magslemhinna var inflammerad så nu får LIlla Vovven en helt annan diet , medicin samt antibiotika -o mår nu mkt bra OCH äter INTE gräs längre ! Så var det med det , -Otur va ?

Narkos är inte på något sätt riskfritt och inget man gör lättvindigt. Din hund har sannolikt även haft andra symptom än gräsätande som talat för att en gastroskopi bör göras. Hunden kan ju ha haft andra symptom som du inte du har märkt, eller rent av negligerat.

Du kan inte garantera ett skit. Jag kan intyga motsatsen, var det något annat?

Narkos är inte på något sätt riskfritt och inget man gör lättvindigt. Din hund har sannolikt även haft andra symptom än gräsätande som talat för att en gastroskopi bör göras. Hunden kan ju ha haft andra symptom som du inte du har märkt, eller rent av negligerat.
Men då har jag ju inte heller fört fram dem till Vet och de sympt som jag inte noterat har heller inte legat till grund för undersökningen ! Svårt ? Gräsätning solitärt utgjort indik till Gastroscopi undersökning och där har betydande fynd gjorts -om ni väljer att prata bort Gräsätning -med eller utan andra symptom -då tycker jag uppriktigt att ni inte ska ha hund ! Period .

Men då har jag ju inte heller fört fram dem till Vet och de sympt som jag inte noterat har heller inte legat till grund för undersökningen ! Svårt ? Gräsätning solitärt utgjort indik till Gastroscopi undersökning och där har betydande fynd gjorts -om ni väljer att prata bort Gräsätning -med eller utan andra symptom -då tycker jag uppriktigt att ni inte ska ha hund ! Period .

Det var ju naturligtvis bra att din hunds magproblem uppdagades, trots att den inte visade några symptom på magkatarr som t.ex. kräkningar, trötthet, ökad hunger alt. matvägran, bönställning, osv.

Skulle jag åka och göra en gastroskopi på mina hundar så fort de äter gräs så skulle jag nog inte hunnit göra så mycket mer än just det de senaste 22 åren.

Kan man lära en hund att sluta äta gräs?
Jag håller på att bli tokig. När man är ute och går med han så tar han sig en tugga gräs lite då och då. Ofta räcker det med att man säger loss, och då får han beröm och ibland godis. ibland måste kan stoppa handen i munnen på han och ta ut det. Och han verkar aldrig lära sig.
När han är ute på gården hos mamma och pappa så äter han ju också gräs. Ibland när han sitter fast och skäller för att han vill in, när man då går ut och ska knäppa loss han så "jag måste bara ta lite gräs först".
Nu har han också gjort, jag tror det är 3, kala fläckar på gräsmattan, då han har dragit upp gräset med rötterna. Är väl inte helt uppskattat.
Han äter ju inte gräs hela tiden, men mer än vad jag kan tänka mig ska vara bra. För att äta så mycket gräs som han faktiskt gör har han kräkts väldigt lite. Är ju självklart lös i magen ibland. Ibland skulle man ju vilja att han kunde koppla ihop det med allt gräsätande.
Kan liksom se framför mig hur det blir en boll av gräs i magen på han. Det är väl inget som magen egentligen smälter?

Vår schäfer åt gräs, han hade förstorade och inflammerade tonsiller som fick opereras bort. Efter de slutade han äta gräs. Vet dock flertalet (främst personlig erfarenhet ) jaktlabbar som åt massor med gräs på våren/ tidig sommar. Förmodligen för att det va gott :)

Vad du tycker är tämligen ointressant eftersom du inte underbygger ditt tyckande med veterinärmedicinska fakta.
Du kan punkta hur mycket du vill, de åsikter du framför blir inte mer trovärdiga för det. Har du ens läst mitt inlägg om netikett o nättroll?

Isf har bägge mina hundar magkatarr och gud vet vad för allvarliga fel då de mest äter de första tjocka ljuvligt goda grässtråna på försommaren. I alla fall om man ska tro en i den här tråden.

Undrar om alla veterinärer med egna hundar skyndar sig att söva sina hundar och gör enorma undersökningar varje gång deras hundar tuggar lite gräs?
:D

Möjligen halvt OT, men tråden är ju ändå gammal. ;) Min hund gillar att böka/gnaga fram nå' godsaker ur jorden, vad är det? Jag tänkte direkt när ni skrev kvickrot att det måste vara det, men då var det visst ett gräs. Han gör det alla snöfria årstider.

Möjligen halvt OT, men tråden är ju ändå gammal. ;) Min hund gillar att böka/gnaga fram nå' godsaker ur jorden, vad är det? Jag tänkte direkt när ni skrev kvickrot att det måste vara det, men då var det visst ett gräs. Han gör det alla snöfria årstider.
Är det gräsrötter den käkar ? Mums tycker en del.
Mina gräver fram hjorttryffel i skogen och det är tydligen en delikatess för hundarna. Runda bruna hårda små "bollar" med svart pulver i. Dom kan kämpa lång stund om den ligger djupt och det är rötter i vägen - bra motion och kloslipning :D

Är det gräsrötter den käkar ? Mums tycker en del.
Mina gräver fram hjorttryffel i skogen och det är tydligen en delikatess för hundarna. Runda bruna hårda små "bollar" med svart pulver i. Dom kan kämpa lång stund om den ligger djupt och det är rötter i vägen - bra motion och kloslipning :D

Det måste vara gräsrötter. :)

Om gräsätning var så illa är jag förundrad över Mamma Mus hälsa och ålder.
Och nej...hennes smeknamn har inget med hennes gräsätande att göra.

Samtliga av våra vuxna hundar som vi har nu eller de jag haft innan har käkat gräs.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 723
Senast: Kiwifrukt
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 381
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej Behöver lite råd. Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem. Men i vårt stall...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025