Sluta äta gräs?

Min tik äter ofta färskt grönt gräs och jag ser inget fel i det. Hon gör det antagligen för att hon tycker det är gott. Magen får nyttiga fibrer och färskt gräs innehåller vitaminer. Det är när de äter gammalt gult gräs som man kan fundera på om de har problem med magen eller halsen. Några tuggor grönt färskt gräs är inget jag skulle oroa mig för.

Om din hund äter gräs med eller utan efterföljande kräkningar så är risken icke negligerbara att din hund har inflammerad magslemhinna eller tom sår på densamma - jag rek att man snarast gör en gastroscopi ! Att inte göra någonting är nonchalans och djurplågeri !
Jösses - då är nog minst 80% av Sveriges hundar plågade....

Har alltid haft hundar som ätit gräs, men sen finns det olika anledningar till det. Kvickroten tycker dom är gott och pillar i sig lite här och där och främst är vårens nya skott goda. Fulla av c-vitamin. Fullt normalt för en hund att pilla i sig gräs lite då och då.

Däremot kan hundar äta gräs även av andra anledningar.
En av mina hundar kan vräka i sig gräs om den fått orolig mage av någon anledning och hon får det då att gå rakt igenom systemet och bajsar ut det inom 2 timmar - ett rasande snabbt och effektivt sätt att bli av med tillfälligt magont. En annan kan käka lite om hon vid något tillfälle får sura uppstötningar, vilket oftast beror på att hon fått smaka någon som hennes mage inte gillade.

Kan vara bra att veta:
Lagom mängd ibland, alltså inte äta massor varje dag, är helt ok, det gör de flesta.
MEN att låta dom äta massor för dom tycker det är gott är inte bra, våran veterinärs hund började må skumt och de hittade verkligen inte felet förrän de röntgade, hon hade en enorm rulle med tovat gräs som fastnat i magen.
De fick öppna henne och plocka ut en stor klump, samma sak hände en kompis träningskompis från klubben, den fick också öppnas och magen var full då det inte kom ut naturligt.

Våra älskar gräset som kommer på försommaren, grönt och mumsigt, men får inte äta hur mycket som helst.

Tycker väldigt många hundar äter gräs, det är helt enkelt väldigt gott. De väljer ju ofta ett visst typ av gräs också, det där färska och breda som även hästarna har som favorit. Sockerrikt skulle jag tro.

Min går som en jäkla ko ibland på promenaderna. Jag är inte det minsta orolig mer än att det irriterar mig ibland.

Eh. Missade att kolla ålder på tråden innan :angel:

Min äter med gräs ibland bara några strån så jag oroar mig inte.
Enda gången han kan äta lite mer är om hästen står bredvid och betar för att få tugga gräs samtidigt och nära är tydligen väldigt roligt:p.

Jösses - då är nog minst 80% av Sveriges hundar plågade....

Har alltid haft hundar som ätit gräs, men sen finns det olika anledningar till det. Kvickroten tycker dom är gott och pillar i sig lite här och där och främst är vårens nya skott goda. Fulla av c-vitamin. Fullt normalt för en hund att pilla i sig gräs lite då och då.

Däremot kan hundar äta gräs även av andra anledningar.
En av mina hundar kan vräka i sig gräs om den fått orolig mage av någon anledning och hon får det då att gå rakt igenom systemet och bajsar ut det inom 2 timmar - ett rasande snabbt och effektivt sätt att bli av med tillfälligt magont. En annan kan käka lite om hon vid något tillfälle får sura uppstötningar, vilket oftast beror på att hon fått smaka någon som hennes mage inte gillade.

Kvickrot är en läckerhet! På våren när den börjar spira och den är riktigt färsk så väcker min äldsta mig redan strax efter fem varje morgon för att hon vill ut och beta.

Att gå ut och ställa sig i morgondaggen i pyamasbyxor, foppatofflor och med rufsigt hår är dock snäppet trevligare än att ha någon som sitter i sängen och piper och duttar en med nosen i ansiktet när man försöker låtsas sova - så tyvärr får hon oftast sin vilja igenom.

Kvickrot är en läckerhet! På våren när den börjar spira och den är riktigt färsk så väcker min äldsta mig redan strax efter fem varje morgon för att hon vill ut och beta.

Att gå ut och ställa sig i morgondaggen i pyamasbyxor, foppatofflor och med rufsigt hår är dock snäppet trevligare än att ha någon som sitter i sängen och piper och duttar en med nosen i ansiktet när man försöker låtsas sova - så tyvärr får hon oftast sin vilja igenom.
Vårprimörer! Nya vasskott funkar oxå.

Labben brukar jag kalla kossa, för han tycker gräs är gott. Särskilt det nya på våren, men även på sommaren. Han kan lätt stoppa i sig mängder om han får.

Bara en fråga : Hur många av er som påstår att era hundar äter gräs -för att det är gott - hur många av er har låtit göra en gastrskopi o där fått svart på vitt hur ventikeln ser ut ? Jag förstår -0 pers ! Så vad ni säger saknar grund -ni bara TROR -o ledsen, massor av hundar och även hästar har grava magproblem -/ magkatarr o magsår -önskar verkligen att så inte var fallet då de inte kan tala för sig !-så mycket smärta de måste uthärda

Bara en fråga : Hur många av er som påstår att era hundar äter gräs -för att det är gott - hur många av er har låtit göra en gastrskopi o där fått svart på vitt hur ventikeln ser ut ? Jag förstår -0 pers ! Så vad ni säger saknar grund -ni bara TROR -o ledsen, massor av hundar och även hästar har grava magproblem -/ magkatarr o magsår -önskar verkligen att så inte var fallet då de inte kan tala för sig !-så mycket smärta de måste uthärda

Turligt nog anser de flesta veterinärer att en hund även ska uppvisa symptom på sjukdom för att genomföra en så pass stor undersökning som gastroskopi. Det räcker inte med att hunden gillar gräs för att misstänka magkatarr eller magsår. Mina glufsar glatt även i sig maskrosor, maskrosblad och klöverblommor när säsongen är som bäst. Den av hundarna som faktiskt har haft magkatarr har uppvisat helt andra symptom, t.ex. kräkning och illamående vid tom mage.

Min Princess Diva ater inte bara gras som en kossa, men hon ater allt hon kan fa tag pa (i dag maken's arbetshandske:angel:). Pa grund av hennes atandes av allt i hennes narhet har hon varit inlagt tva separata ganger nar saker "fastnat". Hon har haft bade gastroskopi, mri, och allt som kan tankas for att ta reda pa om hon behovde oppnas eller om vi kunde vanta och se om det skulle losas upp.
Hon ar tjarnfrisk ... men alskar smaken pa gras, helt enkelt.

Miss Mandy alskar ocksa gras och brukade ata det langa graset dar det inte var klippt. Anda tills min hast var sjuk och inte kunde vara ute sjalv utan maste ledas for att kunna beta. Miss Mandy var med och jag sag vid ett tillfalle hur hon tittade mellan hasten och graset. Riktigt studerade hur han betade, och efter det har hon ocksa betat som en hast pa det korta klippta graset. :laugh: Hon har ALDRIG uppvisat nagra symptom for dalig mage (fast hon ocksa atit mycket hon inte borde, som tva hastmaltider av hastmat pa en gang) sa jag tror nog att jag kan vara ganska saker pa att aven hon har en frisk mage.

Är du både hästadvokat o veterinär?
Lite netikett à la Bukefalos:
Påstår man saker så som varande fakta så länkar man till trovärdiga källor, i detta fallet veterinärmedicinska studier o forskningsresultat.

Ledsen, din trovärdighet dalar i takt med dina inlägg här på buke.

Jag har inte läst studien som det refereras till själv men det är läsvärt.

Why dogs eat grass - a myth debunked
Absolut läsvärt. Studien visar att gräsätande i de allra flesta fall inte har något med sjukdom att göra. Intressant också att gräsätande är en hjälp mot parasiter.
Några rader ur din länk:
"The researchers conclude that grass eating is a common behavior that usually occurs in normal dogs and is generally not associated with illness or dietary needs. They go on to suggest that grass eating may reflect an innate predisposition inherited from dogs' wild ancestors. This is supported by research on droppings left by wolves." ..."The usefulness of grass eating in these wild canines is that it can help to purge intestinal parasites. The plant material passes through the intestinal tract and the fibrous matter increases the intestinal contractions and wraps around the worms or nematodes which may be infecting the animal. In this way the grass helps to purge the system of these potentially harmful parasites. Although most pet dogs are free of such worms they nonetheless may still have that predisposition to eat grass which was helpful to their ancestors living in the wild."

"An alternate suggestion, not made by the researchers, but suggested by the veterinarian who raised the question of grass eating with me, is that dogs may eat grass simply because they like the taste of it."

Absolut läsvärt. Studien visar att gräsätande i de allra flesta fall inte har något med sjukdom att göra. Intressant också att gräsätande är en hjälp mot parasiter.
Några rader ur din länk:
"The researchers conclude that grass eating is a common behavior that usually occurs in normal dogs and is generally not associated with illness or dietary needs. They go on to suggest that grass eating may reflect an innate predisposition inherited from dogs' wild ancestors. This is supported by research on droppings left by wolves." ..."The usefulness of grass eating in these wild canines is that it can help to purge intestinal parasites. The plant material passes through the intestinal tract and the fibrous matter increases the intestinal contractions and wraps around the worms or nematodes which may be infecting the animal. In this way the grass helps to purge the system of these potentially harmful parasites. Although most pet dogs are free of such worms they nonetheless may still have that predisposition to eat grass which was helpful to their ancestors living in the wild."

"An alternate suggestion, not made by the researchers, but suggested by the veterinarian who raised the question of grass eating with me, is that dogs may eat grass simply because they like the taste of it."

Japp. Det där med smaken skulle stämma bra överens med mina erfarenheter. Båda mina hundar åt/äter gräs. Den förra, som inte var intresserad av grönsaker eller frukt även om han var ett matvrak i övrigt, gjorde det då och då men framför allt på våren när de första späda bladen kom. Den nuvarande äter banan, äpple, morot och gurka som godis och plockar själv bär från buskarna här hemma. Han är mycket mer intresserad av gräs också och drar gärna i sig några strån varje dag om han hittar några fina - men det ska vara just kvickrot, annars får det vara.

Turligt nog anser de flesta veterinärer att en hund även ska uppvisa symptom på sjukdom för att genomföra en så pass stor undersökning som gastroskopi. Det räcker inte med att hunden gillar gräs för att misstänka magkatarr eller magsår. Mina glufsar glatt även i sig maskrosor, maskrosblad och klöverblommor när säsongen är som bäst. Den av hundarna som faktiskt har haft magkatarr har uppvisat helt andra symptom, t.ex. kräkning och illamående vid tom mage.
Helt felaktigt -jag har själv enb på gräsätarn gmfört en gastrskopi -inget märkvärdigt alls , vilken värld lever ni i ?? Dvs min hund har kör avs detta !

Helt felaktigt -jag har själv enb på gräsätarn gmfört en gastrskopi -inget märkvärdigt alls , vilken värld lever ni i ?? Dvs min hund har kör avs detta !

tumblr_m2w32eAqDe1qcwb7k.gif

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 723
Senast: Kiwifrukt
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 381
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej Behöver lite råd. Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem. Men i vårt stall...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025