Sluta amma

P

Piffelina

Ni som slutade amma för att ge ersättning, hur gjorde ni?

Jag har nästan bestämt mig för att sluta amma, då jag inte mår bra av det. Orkar inte berätta om det just nu :cry:
En kompis slutade amma och fick tabletter för det. Hon pumpade endast en dag eller två för att lätta på den värsta spänningen i brösten. Så jag ska ringa bvc på måndag och fråga om det. För de tabletterna är på recept.
Pumpa ur har jag aldrig lyckats med, alltså det kommer knappt ut något. Och enligt bvc så kan inte alla pumpa ur heller, så jag är nog en av dem.
Hon får ersättning ibland när jag inte är hemma så flaskan tar hon. Det är inga problem.

Sv: Sluta amma

Jag helammade nästan aldrig utan hade vissa mål som var ersättning. Ammade mestadels i anslutning till kväll-natt och morgon.
Började med att byta ut ett mål i taget mot ersättning, tror jag lät morgonamningen vara till sist.
Mjölken sinade väldigt snabbt när jag inte ammade, lite av anledningen till att jag sluta, fick aldrig någon bra fart på det hela vilket gjorde att både jag och skruttan mådde dåligt.
Det gick som sagt väldigt smidigt och efter några dagar så fick hon bara ersättning, lite motvilligt, men det gick. Fick inga större problem med brösten, det spände lite och läckte lite, men det gick också lver snabbt.

Jag gav henne ersättning nu precis. Så jag tänkte göra något sådant att varva några dagar för att minska ner till endast ersättning. Jag tror inte det blir problem för henne att byta till endast ersättning, men jag funderar lite på mina bröst. Är rädd för att få mjölkstockning!

Jag mådde inte heller bra av att amma, och tillslut vägrade Nikki ta bröstet. Jag pumpade och gav henne bröstmjölk ytterligare tre veckor, men tillslut blev det för jobbigt också så jag bestämde mig för att sluta.

I början gjorde jag så att hon fick vartannat mål ersättning och vartannat mål bröstmjölk om jag pumpat ur. Nästa dag fick hon var tredje mål bröstmjölk och tredje dagen var fjärde..

Sen efter ett par dagar bara så pumpade jag bara ur när det spände i brösten.

Lycka till!

Hur gör man lättast på natten med ersättning? Är det bara att gilla läget och knalla ut i köket och blanda ihop ersättningen eller kan man ha varmt vatten i en termos för att sedan hälla i nappflaskan där man redan lagt i pulver? Jag är helt grön på detta området ;)

Till ett väldigt litet barn skulle jag inte vilja använda varmhållet vatten, utan gå till köket och göra nytt även på nätterna.

Jag har ingen koll på hur stort ditt barn är.

Gör nytt varmt vatten även på natten. Du vänjer dig snabbt och det är inte så jobbigt.

Jag valde också att inte amma, men fick inga tabletter för det och det var aldrig någon fara, kanske för att det aldrig kom särskilt mycket mjölk överhuvudtaget. Jag ammade mindre än en vecka. Men lite ont i brösten fick jag, det gick dock över ganska snabbt.

Hon är 5 månader.
När man ammat hela tiden så är det väldigt smidigt just på natten för man behöver inte gå upp och fixa. Men det är väl en vanesak att gå upp och värma ersättning. Köket ligger brevid sovrummet så så långt behöver man inte få iallafall ;)

Jag har hoppat över amningen tre gånger idag och det märks på brösten, men det går bra. Känns skönt att tagit detta beslut nu då jag funderat lääänge på det.

Du kan göra ersättning, kyla ned, ställa i kylskåpet, och när den ska användas så värmer du upp den i micron bara. Går mycket snabbare.

Du kan göra ersättning, kyla ned, ställa i kylskåpet, och när den ska användas så värmer du upp den i micron bara. Går mycket snabbare.

Jag vet inte vad rekomendationen är nu men tidigare har "de som kan" inte rekomenderat att småbarns mat ska värmas regelbundet i micro.

Alltså att småbarn inte ska äta micrad mat ofta.

Den är INTE micrad, den är bara uppvärmd. Man måste först koka vattnet i kastrull/vattenskokare, kyla ned, röra ned ersättningen, och när det kallnat ska den in i kylskåpet. När man ska använda det så värmer man upp det i micron...detta är INTE micrad mat vi pratar om som micras från skratch. Och ja det går alldeles utmärkt att göra så här. Jag tror du blandar i hop.

Vi har gjort det, syrran gjort det + alla kompisar jag känner som gett ersättning.

Senast ändrad:

Enda anledningen som jag läst mig till att inte micra ersättning var att den kunde bli ojämnt varm men det kan man lätt lära sig "sin" micro samt skaka flaskan ordentligt så borde värmen sprida sig tycker jag.

Näring mm ska inte förstöras om jag läst boken vi fick från bvc rätt och den är helt ny upplaga från i år.

Den är INTE micrad, den är bara uppvärmd. Man måste först koka vattnet i kastrull/vattenskokare, kyla ned, röra ned ersättningen, och när det kallnat ska den in i kylskåpet. När man ska använda det så värmer man upp det i micron...detta är INTE micrad mat vi pratar om som micras från skratch. Och ja det går alldeles utmärkt att göra så här. Jag tror du blandar i hop.

Vi har gjort det, syrran gjort det + alla kompisar jag känner som gett ersättning.

Micrad är den ju när den har varit i micron.

Jo när mina barn var små så var micron en ny uppfinning och det bästa som fanns:love:
Men för den sakens skull så ska man kanske vara försiktig.

Enda anledningen som jag läst mig till att inte micra ersättning var att den kunde bli ojämnt varm men det kan man lätt lära sig "sin" micro samt skaka flaskan ordentligt så borde värmen sprida sig tycker jag.

Näring mm ska inte förstöras om jag läst boken vi fick från bvc rätt och den är helt ny upplaga från i år.

Ok ja detta var för ca 5 år sedan när jag hade hand om en kompis lille kille ibland, då var rekomendationen att man inte skulle värma mat till små i micron.

Nja, inte kallar jag det så inte. Barn upp till 4 mån kan ( inte riktigt fastställt) få magproblem med micrade saker. Berodde på nåt att proteinet spjälkades bort eller nåt sånt, men så länge barnet inte har problem samt sover på natten behöver man ju inte sluta med det. Sen tycker jag många har lite dubbelmoral, dom lagar glatt barnmat i alluminiumkastruller...utan att bry sig.

Mjo, mikrovågorna kan faktiskt förstöra B-vitaminerna. Och får barnet nära nog bara mikro-uppvärmd ersättning så är risken för brister ganska stor...

Jag började ge bröstmjölk i flaska sen gav jag bröstmjölk + ersättning sen bara flaska... jag tog inga piller för att avsluta min produktion efter att ha läst om dom på fass, det är medicin som även ges till de med parkinsons sjukdom... biverkningarna lät inte kul då jag läste. Jag lättade på trycket i mina bröst genom att handpumpa, tog ca 2 veckor så hade de mesta av mjölken lagt sig.... jag masserade bara igång och ut de största spänningarna några ggr per dag och jag hade massor med mjölk. Jag slutade på inrådan av läkare då jag snabbt behövde börja med medicin.

Jag läste att om man vill sluta snabbt ska man bara pumpa ur det allra spändaste, så fort det släpper ska man försöka låta det vara så slutar produktionen på ett par dagar. Kan du handmjölka piffelina?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 754
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar