Att inte ge hästarna tillräckligt tuggbehov..eller att de fodras med för långa mellanrum så de går hungriga ofta, vilket leder till stress, ev magsår etc. Hästarna kanske får i sig det de behöver näringsmässigt..men de får tillgång till fodret för sällan som kan få andra ohälsosamma följder.
Tex relaterat till kvällsgiva portionerat i box (vanligt): Det går inte att bortse ifrån att många hästar fortfarande nattetid kan stå utan grovfoder i 12 timmar när kvällsgivan tagit slut..
Ifall man klockar hur lång tid det tar för en häst att äta upp varje uppdelad portion, inser man snart hur lite länge maten räcker.
Detta är i mina ögon sett, vad folk gör och det tycker jag är förkastligt och ja, djurplågeri när man ser hur stressade djuren blir av det, alternativt blir sjuka. Att hästar inte klarar av/mår bra att gå utan grovfoder för länge, det vet vi. Att hästar inte hetsäter mycket och sällan är något vi också vet, de behöver äta lite åt gången och ofta.
Därför tycker jag näten är bra, man kan erbjuda så att hästarna har mat hela tiden, dygnet runt men att man får en chans att begränsa mängden de sätter i sig ändå och kan hålla koll på hur mycket de äter trots fri tillgång. Överviktiga hästar är som sagt inte hälsosamt det heller.