slowfeedin nät i transporten

froggy

Trådstartare
Någon som provat det?

Har nämligen en häst som kan bli ganska rastlös i transporten. Lugnar sig när hon får hö att äta. Men jag är rädd för foderstrupsförstoppning iom att hästen slänger i sig höt för att hon är lite stressad.

Kan det funkar att använda ett slowfeeding nät??

Sv: slowfeedin nät i transporten

Jag har ju slowfeedingnät sen innan så det blir rätt naturligt att använda ett sånt, bortsett från ät-hastighet så blir det ju också mindre spill. :)

Ser inget negativt med det, är väl priset isåfall om man enbart har tänkt att använda det i transporten.
Lite intressant vinkel på det hela, har fått för mig att de flesta hästar äter dåligt på transporten snarare än tvärtom. Men det kanske bara är utifrån min egen, blir för stressad ibland för att komma ihåg att äta. Men jag tror den uppskattar att höet finns där om/när den börjar lugna sig.

Jag har använt hösilagenät, alltså mindre maskor än vanliga hönät men större än slow feeding-nät. Jag tycker att det funkar bra, har åkt mycket färja och då vill man ju att de ska ha något att tugga på hela vägen utan att portionerna blir för stora.

Samma här som för Totola, eftersom jag fodrar i SMHN så blir det ju att det åker med ett sånt i transporten... min häst leker mest med nätet när han åker och med ett vanligt nät blir det rejält med spill - nätet är tomt efter 30 min men allt ligger på golvet - vilket jag slipper med det andra nätet... däremot leker han mest med det också.. :angel:

Korta turer får han inget nät längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar