Slitna Trampdynor?

Elma_vip

Trådstartare
Ni som har hund och bor i stan och som cyklar, joggar eller åker inlines med er hund på asfalt, hur är era hundars trampdynor? Blir era väldigt slitna? och finns det något man kan göra åt det?
Tacksam för svar

Sv: Slitna Trampdynor?

Majas trampdynor har blivit rätt slitna faktiskt, det blir mycket promenader på asfalt och även en del cykelturer (innan cykeln blev stulen) när man inte har så mycket skog att tillgå. Med slitna menar jag att de är torra och spricker lite.
Jag har köpt en tassalva åt henne som ska vara bra, jag ska bara försöka få in rutinen att smörja in tassarna regelbundet också. Glömmer det hela tiden.
Sen på vintern när vägarna saltas så är det bra att torka av tassarna med en fuktig trasa eller spola av dem när man kommer in för saltet är inte snällt mot tassarna.:)

Vi torkar och blaskar av tassarna på vintern, och vistas året runt så mycket vi kan i parker och skog.

Hemlis:

Vid längre cykelturer håller vi lugnt tempo, och vissa perioder har hon "tofflor" när vi cyklar, gjorda i skinn och gore-tex:D:D Ser hur roligt ut som helst, men skyddar tassarna mot både glas och annat, vilket är skönt.

Jag går långpromenader inne i stan, men försöker att så mycket som möjligt hålla mig på mjuk mark, framförallt när vi har varit ute och joggat (vilket tyvärr är galet länge sedan nu...) Tassarna blir väldigt torra och får små sprickor ibland, men jag har någon salva som kommer från greyhound-whippet-store (eller vad tusan den nu heter) som är underbar. Kan kolla upp lite senare vad den heter och om den ens går att köpa längre. Fick den av en god vän förut som inte hade användning för den.

Tack för alla svar. Jag upplever inte att Zita (min hund) får sprickor utan de blir liksom slitna, som att man tagit sandpapper och slipat, jag åker mkt inlines med henne, men som det är nu vågar jag inte göra det mer än max 2 ggr i veckan, eftersom tassarna slits. Funderar på om man kanske kan köpa nån sorts skor eller liknande?

Jaa, det finns ju olika typer av hundskor/tofflor som kan hjälpa. Men så länge hon inte får sprickor eller blir öm i tassarna så kanske det inte är någon fara? Dock ska man tänka på att det sliter på lederna också med mycket motion på asfalt eftersom det är hårt.

Jag cyklar med min och sambons hund i snitt 1 mil per hund och dag. Bådas trampdynor är väldigt fina, men vi planerar ändå att köpa skor till dem. Det finns ju så mycket olämpligt på marken som är värre än "slitage", krossat glas, vassa stenar etc. Kom precis på att vi faktiskt borde ha köpt skor redan nu när vi har extra pengar :o.

Jaa, det finns ju olika typer av hundskor/tofflor som kan hjälpa. Men så länge hon inte får sprickor eller blir öm i tassarna så kanske det inte är någon fara? Dock ska man tänka på att det sliter på lederna också med mycket motion på asfalt eftersom det är hårt.

Okej, ne jag är mest rädd så att de inte blir föör slitna, och sen har hon en gammal skada sen förra sommaren (blev trampad av en häst=trampdynan sprack) och jag tror att hon har betydligt tunnare trampdyna där och det är en till anledning till att jag vill skaffa skor.

Okej är det så skadligt? Är det inte som på hästar då, att om man vänjer in det, och t.ex "travar" hunden i ett bra tempo, att den stärker leder och senor då?

Kan rekommendera skor från ruff-wear :) Hållbara och med rejäl sula! Köpte till min hund när han bröt ett ben i tassen, för att stabilisera. Men har även använt när han har skadat någon trampdyna.

Kan rekommendera skor från ruff-wear :) Hållbara och med rejäl sula! Köpte till min hund när han bröt ett ben i tassen, för att stabilisera. Men har även använt när han har skadat någon trampdyna.

Okej, vart kan man köpa sånna? och vad ligger de i för pris ca? :P

Kolla i din närmsta djuraffär, annars finns de säkert att köpa från nätet. Kostade ca 600 när jag köpt dem. Tror de har en annan variant också, men inte alls med den sulan och stabiliteten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Redfox
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 664
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar