sliter skor på löpandeband!

A

AliiceV

har ett jättetrevligt sto på 8 år hannoveran/fullblod men ja hon tar i stort sett av sig skorna efter bara typ 4-5 veckor, hovarna är jätte fula och hon har fått sprickor och "fläker liksom" upp hovarna. Förra ägaren har inte nämnt något om detta och hovslageriet blir riktigt dyrt när det blir ca 1000 en gång imånaden :crazy:

har funderat på att köpa biotin eller liknande men är det någon som har erfarenhet av att sätta boots på dem ihagen(fram)? hört att det kan vara ett sätt att minska risken för tapp skor då hon trampar av sig dem.

tack på förhand:)

Sv: sliter skor på löpandeband!

Ta en rejäl diskussion med hovslagaren för att se om han kan ändra något. Kanske sitter skorna bättre med en mindre sko av travmodell, kanske kan man sko med mindre utlägg. Låt hovvis veta att du tänker hitta en lösning och låt denna engagera sig.

Testa Keratex, en hovförstärkningsprodukt som verkligen fungerar om problemet är mjuka/sköra hovar

Vårt fullblod måste skos med högst 5 veckor emellan nu på sommaren. Oljar även in dom med Rapsolja efter varje gång han rids (ca 6dagar/veckan) masserar in i kronranden ordentligt. Ger honom även Enzion sen flera år, hovarna har blivit bättre sen vi började med det, har även bytt till nuvarnade hovslagre som är kanon, väldigt viktigt med bra hovslagare.:D

Min gamla tant skoddes i sin ungdom var 4 vecka. Efter ett par år på biotin kunde hon gå 8veckor med skorna.

Boot i hagen är bra ur tappsko risk, håll bara koll på risken för skav.

Har fått tips om Enzo Hoof Food till min åring (son till ovanstående sto) att det ska vara bättre än bara biotin.

Förstår inte riktigt vad du menar. Är det så att skorna blir så slitna att de ramlar av utav det eller är det s a s hovarna som inte håller.
Är det ett jämnt skoslitage så är det frågan om det beror på att du rider på ett underlag som sliter för hårt alternativt något i hästens rörelsemönster som gör att den har ett högre slitage. Detta löser du med tjockare skor el slitageskydd (typ t ex road pins eller hårdmetallsvets).
Om hästen sliter en sida av skon så hårt att skon inte håller p g a detta så är det en obalans i verkning/skoning i förhållande t rörelsemönstret.
Om det däremot är hovarna som inte håller kan det dels bero på kvaliten på hovarna dels på kvaliten i hovslagararbetet

skorna är är inte slitna för fem ören utan jag tror det beror på dålig hov kvalite, hovslagaren vi använder är mkt skicklig vi har alltid varit nöjd med honom, dock kmr det en annan hovis nu i helgen så vi får se vad han säger :/
det som oroar mig mest är att hoven liksom trasas sönder och det ser ut som att hovväggen fläks upp :S

tror ni att man kan behöva ta av skorna för att hoven ska kunna "läka" växa till sig? hon är kort i tån och bär dubbla tåkappaor bak

En fråga: har ni prövat att låta hästen gå barfota?
Skor kan faktiskt skada.

(låt mig ha min åsikt nu, skriver bara vad jag tycker)

nej, hon har alltid varit skodd enligt förra ägaren, går rätt hårt arbete så vet. har avrått att ta av dem :)

I förra stallet stod en fullblodskorsning med urusla hovar. Det var det värsta jag sett! Den hästen fick till slut skos av, för hovarna slets sönder så när skorna drogs av att det inte fanns något att slå sömmen i. De hade hästen barfota med barfotaskor på under ridturerna, och när det var hårt i hagen (frostmark eller så) var skorna även på i hagen. De smörjde även in med något medel som jag inte minns vad det hette, nåt som hovslagaren hade, luktade jättegott, lite sött, nästan som bananflour man får på tänderna. Det tog ett bra tag innan de växte till sig igen, men det blev bättre tillslut. De övervägde att fortsätta med barfotaskor, men tyvärr vet jag inte hur det slutade eftersom jag flyttade innan de fattade något beslut. Barfotaskorna funkade i alla fall jättebra, har själv haft ett par till min innan han fick skor och det funkade kanon! Jag hade ett par cavallo, hur smidiga som helst. Trodde hästen skulle hata dem eftersom de inte ser så smidiga ut, men han visade ingen som helst reaktion på dem utan tyckte bara det var jätteskönt att kunna gå på grus utan att ömma. (vi flyttade till nytt stall med hårdare vägar, då fick han dessa. Innan stod vi i ett stall med mjuka skogsvägar, där gick han barfota utan problem.)

Lycka till med hästen, hoppas det löser sig oavsett hur ni gör.

OK, ville bara få en bättre bild av problemet. Huvudorsaken är sannolikt rasrelaterad. dvs att din har fullblodshovar. Kan vara fruktansvärt svåra att få ordning på. Viktigt är HÖGA sömtag, "håll ihop" hoven så den inte flyter ut. Låt inte tån bli för lång. Brukar vara svårt att verka mycket i horisontalplanet. Viktigt att backa skon. Behöver oftast sidokappor alt kapplöst fram för att hålla balansen i hoven.

Har nbi provat sånna där barfota boots? dom funkade kanon på kompisens häst som bara slet av sej sko efter sko å halva hoven följde med varje gång... de e ju värt ett försök.. annars e de bara å prova med boots på henne i hagen så hon e kan trampa av se skorna... min 3 åring som e fenomenal på å trampa av door går med boots dygnet runt i hagen. ver till å hitta ett par som ej ger skav bara..

tack för tipsen! hovis tyckte att vi skulle sko henne(puhh) han satte en strl mindre sko så den inte stack ut så mkt där bak, för övrigt tyckte han att hon hade en fin hov (stark sula osv, dock var ju hoven som sagt lite fläkt ) och att benen såg fina ut:D ska dra in och köpa ordentliga boots som hon får ha i hagen utöver dem jag har när jag rider :)

det blev ett riktigt röj när hon fick prov springa i sina nya skor i hagen sen ;):p

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 344
Hästvård Jag har bytt hovslagare och är hittills nöjd (endast en skoning än så länge). Han var hemskt bra mot hästarna, trevlig och tar dessutom...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Susan
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 838
Senast: Hoppelhase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31