Sliter sig vid utsläpp.

B

bussig

Min häst som jag har ägt ca 2 månader har börjat få så bråttom vid utsläpp. Jag hinner knappt ta tag i grimman och lossa haken. Blir värre och värre för varje dag. Någon som har tips på hur jag ska få bort denna fula ovana

Sv: Sliter sig vid utsläpp.

Min häst som jag har ägt ca 2 månader har börjat få så bråttom vid utsläpp. Jag hinner knappt ta tag i grimman och lossa haken. Blir värre och värre för varje dag. Någon som har tips på hur jag ska få bort denna fula ovana

Gör om det gång på gång.
Led in honom i hagen, har h*n bråttom, så backa ut igen. Upprepa tills h*n går långsamt i din takt in.

Hej!

Fick hjälp med nästan samma problem för en tid sedan. Pröva att koppla i två grimskaft för att sedan hålla kvar det första när det andra knäpps loss. Efter ett par misslyckade ivägdragningar där du håller kvar och sedan gör om, kanske hon står stilla.
Jag kombinerade det med att ge lite godis i handen precis när jag släppte. Nu vill pållen knappt gå, han som hade så fruktansvärt brått innan! :rofl:
Lycka till!

Godis är ett bra sätt!
Visa hästen att du har godis i handen/fickan. Led ut hästen i hagen, vänd den så att den står med nosen mot grinden, och ge godisbiten samt en klapp. Sen kan du koppla loss i lugn och ro.

Så har jag lärt alla mina hästar att gå ut i hagen, lugnt och fint.
Det var bara i början jag gav godis, numera får de bara en klapp.

Immer

Kan ju lägga till att aldrig släppa hästen "i farten" , utan vänd den alltid upp med nosen mot grinden / staketet och släpp inte förrens då har kontroll!

Godis är ett bra sätt!
Visa hästen att du har godis i handen/fickan. Led ut hästen i hagen, vänd den så att den står med nosen mot grinden, och ge godisbiten samt en klapp. Sen kan du koppla loss i lugn och ro.

Så har jag lärt alla mina hästar att gå ut i hagen, lugnt och fint.
Det var bara i början jag gav godis, numera får de bara en klapp.

Immer

Tycker det är ett bra förslag. Ibland så kommer man gärna in i en ond cirkel. Hästen vill iväg och lyckas den en gång så forsätter den gärna.

Till TS:
Just för att förebygga denna och liknade situationer så har jag en signal innan hästen får lov att tex gå in i boxen. Helt enkelt en klapp på halsen.

Jag börjar med att ställa en hink med godis en bit från hästen (hästen måste veta att det är godis i hinken). Sedan har jag ett långt grimskaft (longerlina fungerar perfekt). Hästen får inte gå till hinken förren den har fått en klapp på halsen (och en godisbit precis innan/samtidigt med klappen). I början står jag väldigt nära hästen för att sedan öka på avståndet. Det är viktigt att hästen inte får lov att gå innan klappen. Det är därför jag har en lång longerlina för att hindra den om den fuskar när jag är längre ifrån. Man får lov att vara lite envis ibland. Vissa hästar fattar med en gång och vissa behöver lite längre tid.

När detta fungerar så brukar det vara lätt att införa detta innan tex hästen går in i boxen, genom en dörröppning och till slut det som är svårast för vissa hästar, vid släpp i hage.

Genom att själv kunna kontrollera situationen när du tränar med hinken framför så har du en stor fördel då hästar är mycket starka. Det är i princip omöjligt att stanna en häst som har bestämt sig för att den vill sticka.

En liten rolig sak: för några dagar sedan råkade mina hästar komma lösa (ingen katastrof de bara lunkar iväg till stallet) då jag glömt att stänga grinden (ja jag skäms väldigt mycket). Men när de hade kommit in i stallet så stannade de i stallgången och stod där och väntade tills de fick en klapp på halsen. Först då gick de in i boxen.

Glömde säga: Godiset används bara så länge man befäster inlärningen. När hästen väl vet vad som förväntas så kan man bara ge en godis då och då för att underhålla beteendet. Det skall dock aldrig utvecklas till en tiggsituation utan hästen får en belöning när den utför det den skall.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

släpp aldrig en häst som drar iväg. själv skulle jag gå omkring i själva hagen och leda runt den tills den var lugn och go. sedan skulle jag lungt släppa den. brukar funka ganska snabbt. de lär sig ju att de blir "fria" vid grinden (spännande momen) men genom att just inte släppa där utan på annat ställe brukar problemet gå bort. man kan dessutom ha för vana att promenera runt i hagarna bara för att promenera med hästaen så kopplas inte detta till frihet och full fart det första de gör. Att bara trissa upp stämningen runt själva grinden brukar bara göra både folk och hästar än mer nervösa.

lycka till!

Se till att ha koll på i vilken fart hästen går mot hagen också... Stanna flera gånger och se till så hästen stannar samtidigt och är uppmärksam på dig.
Fundera om hästen är rädd för eltråden? Kan vara så, i så fall: ta det väldigt lugnt och låt någon annan hjälpa dig att öppna grinden helst.
Annars ser du till att du har full koll på hästen från stallet ända tills att du släpper. Vänj hästen vid att vända sig med huvudet mot grinden och gärna stå still några sekunder innan du släpper.
Försök vara lugn själv.

När någon av mina har bråttom så lägger jag grimskaftet runt halsen på dom, kopplar loss grimman, tar ett tag i grimskaftet så de märker att de fortfarande sitter fast även när grimman är borta.
Sen klappar jag om dom lite medans jag samtidigt lirkar bort grimskaftet. Sen går jag snabbt därifrån så att det är JAG som går ifrån hästen och inte tvärtom.

Det fungerar jättebra för mig.

/M

Att leda ut till hagen är inget problem. Det är vid lossning av grimskaftet som hästen drar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama