Sliter sig loss - vad gör man?

Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

BILL:
Men faktum kvarstår. Det är massor med nerver som utspringer i nacken. Ju tunnare rep ju mindre tryckyta ju lättare med skador.
De repgripmmor jag sett (både i affär och användas av NH-tränare samt egenanvända) är smalare över nacken.
Varför har det annars börjat komma träns med bredare anläggningsyta om man anser att tryck över nacken är ok?

HEJZAN:
Jag håller med LIA - träna hästen på andra sätt istället. Det är mycket sitt eget förhållningssätt som spelar in i hästens förhållningssätt.

En undran jag ställer mig efter att ha läst ditt inlägg:
Varför trampar hästen runt när du ska sadla? Är den så glad att ni ska ut och rida eller tycker den sadeln är så obehaglig att få på ryggen att den inte kan stå still?
Vad gäller transporten kan man oxå fråga sig varför pållan inte tycker om den. Finns det något sätt du kan vänja in hästen att transporten inte bits eller skramlar det i den så mycket att hon får ont i öronen? Bara på exempel hur man kan tänka runt om själva problemet. Säger inte att det är din hästs problem!

Lycka till!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

FeatherCloud skrev:
men det LILLA faktum att repgrimman kan dras åt om hästen kastar sig bakåt, vad säger du om det då?

otäckt att du tränare, och säger dig hålla på med NH på din pres., om det är sånt där du lär ut... :crazy:
Tror du menar en B-nice grimma...en vanlig repgrimma dras inte åt.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

FeatherCloud skrev:
ingen anledning att vara så dryg och överlägsen som du är.
jag HAR sett en repgrimma på riktigt nära håll förstår du ;)
jag har använt repgrimma själv, och en häst i mitt stall blev även uppbunden med repgrimma av sin ägare.. hästen kastade sig, och ja, precis som jag sagt så drogs grimman/knutarna åt...

ingen trevlig historia..
Misstänker i så fall att den som gjort den grimman gjort fel knutar. Har själv en repgrimma som jag använde för att lära ett tokigt halvblod sluta kasta sig med, använt den på halvblodet här hemma (650 kg muskler), en ilsken varmblodsvalack, två bruksnordis m.m. och den har inte ändrat formen en millimeter. Däremot har hästarna, utan skador lärt sig att det inte är lönt att kasta sig då grejorna håller.
 
Senast ändrad:
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Då är vi i alla fall två här som har använt repgrimma utan att hästar har dött - och - de har lärt sej av med en massa dumheter. Om man sätter sej ner o skådar naveln ett tag så inser man att en halsring har precis samma inverkan på en hästnacke som en repgrimma. Man kan mildra verkan av en repgrimma med hjälp av en grov plastslang ( den sort som används till mjölkmaskiner, 3-4 cm tjock, med 5-6 mm gods) , trä på slangen över nackstycket så blir den lite snällare.
Sen förefaller jag vara dryg när jag diskuterar med okunniga människor som bara "har hört att" men som torgför sina inlägg som absoluta sanningar. Naturligtvis har jag provat de metoder jag lärt mej av andra hästtränare så jag kan stå för vad jag anser, till skillnad mot de som bara "har hört".
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Grimma och halsring elelr dubbla stadiga grimmor och ett rejält rep med brandkårshake som inte ger sig och bind att att hästen sitter ordentligt. Ha med kniv ifall du behöver skära loss.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Bill skrev:
Som sagt, rent nys som sprids bland ridskoleflickor!
AGRIA gav ut en informationsbroschyr för några år sedan om hur man indviker skador på sina hästar. Där stod det bland annat att man aldrig ska binda upp en unghäst utan halmsnöre eller någon annan säkerhetsanordning den första gången för alldeles för många hästar hade tydligen fått skador på centrala nervsystemet då de slängt sig och blivit hängande i grimman.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Hemma har vi 25 polo ponisar. Under match står de hästar som skall var med, uppbundna längst ett rep, oftast runt 15 st. Det är jätte viktigt att ingen av dem börjar dra eller liknande då alla sitter i samma rep! (gamal tradition inom polo att binda dem på detta viset).

Därför tränas alla hästar att alltid kunna stå uppbundna utan att dra. När vi lär dem som unghästar har vi gjort en grimma utav ca 5cm brett byggnadsrep(platt och slitstarkt, det bränner ej hästen som plastiga rep gör). Sedan går vi ut med dem i rasthagen där vi har en telefonstolpe. Binder högt så att de inte kan komma över med ett ben, eller ta för mycket sats. Sedan får de stå där, och de börjar nästan alltid dra. När man gjort detta en gång har de flesta förstått att det inte lönar sig.

Senare kan hästen säkert testa att dra, men om man binder hästen korrekt i grejer som INTE går sönder, kommer hästen förstå att den sitter fast och att den inte kommer därifrån. Problemet när man har dåliga grimskaft och binder i balsnören så lär sig hästen att den kan komma loss, tänk den dag hästen då står uppbunden och inte kommer loss, då kan det bli otäcka skador.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

fejko skrev:
AGRIA gav ut en informationsbroschyr för några år sedan om hur man indviker skador på sina hästar. Där stod det bland annat att man aldrig ska binda upp en unghäst utan halmsnöre eller någon annan säkerhetsanordning den första gången för alldeles för många hästar hade tydligen fått skador på centrala nervsystemet då de slängt sig och blivit hängande i grimman.
AGRIA är som bekant ett försäkringsbolag och det ligger ju i deras intresse att slippa betala ut ersättning, så det är väl inte konstigt att de rekommenderar en metod med balsnören. Men att lära en häst att ha respekt för repet, att det inte lönar sej att ens försöka, då måste det till starka grejor, annars lär man hästen att den bestämmer själv när den vill vara lös, och som sagt, man väljer själv hur man vill ha det, balsnören - eller nåt som garanterat håller
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Polo skrev:
Hemma har vi 25 polo ponisar. Under match står de hästar som skall var med, uppbundna längst ett rep, oftast runt 15 st. Det är jätte viktigt att ingen av dem börjar dra eller liknande då alla sitter i samma rep! (gamal tradition inom polo att binda dem på detta viset).

Därför tränas alla hästar att alltid kunna stå uppbundna utan att dra. När vi lär dem som unghästar har vi gjort en grimma utav ca 5cm brett byggnadsrep(platt och slitstarkt, det bränner ej hästen som plastiga rep gör). Sedan går vi ut med dem i rasthagen där vi har en telefonstolpe. Binder högt så att de inte kan komma över med ett ben, eller ta för mycket sats. Sedan får de stå där, och de börjar nästan alltid dra. När man gjort detta en gång har de flesta förstått att det inte lönar sig.

Senare kan hästen säkert testa att dra, men om man binder hästen korrekt i grejer som INTE går sönder, kommer hästen förstå att den sitter fast och att den inte kommer därifrån. Problemet när man har dåliga grimskaft och binder i balsnören så lär sig hästen att den kan komma loss, tänk den dag hästen då står uppbunden och inte kommer loss, då kan det bli otäcka skador.
Skönt att höra att det finns de som har insett konsekvenser av ett galet beteende och gör det enda rätta!:bow:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Trix skrev:
Fjädrande uppbindning :)

Då får de inte det stöd som behövs för ett ryck och gör inte så mer.

Precis - fjädrande uppbindning (det finns olika varianter på elastiska grimskaft) är jättebra! Hästen kan inte göra samma ryck och det blir inte alls samma påfrestning på hästens nacke heller.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

En anordning som används flitigt i USA för att just lära hästar att stå uppbundna är en telefonstolpe med ena anden nergrävd ordentligt djupt så att den står stilla. Över den stolpen har man staplat bildäck up till c:a 1,5 meter. Hästen binds ( med repgrimma och ett starkt rep) i översta däcket. Hästen listar snabbt ut att det är meningslöst att dra sej lös och lär sej tålamod. Efter en-två-tre timmar har man en häst som kan stå uppbunden ! En väl beprövad metod!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Bill skrev:
AGRIA är som bekant ett försäkringsbolag och det ligger ju i deras intresse att slippa betala ut ersättning, så det är väl inte konstigt att de rekommenderar en metod med balsnören.

Men du bryr dig inte om att hästen skadas för livet, eller :mad:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Tycker Bill har alldeles rätt där. Försäkringsbolag har sitt eget bästa som ledstjärna. Dom är dessutom knappast några hästhanteringsexperter.

Det verkar hos en del finnas en acceptans för att hästar rycker och sliter i grimskaft? Ja nästan som om det vore självklart. Lär hästarna att stå stilla istället! Då behövs varken balsnören i kedjor eller båtförtöjnings-gummifjädring eller liknande pryllösningar.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

LIA skrev:
Tycker Bill har alldeles rätt där. Försäkringsbolag har sitt eget bästa som ledstjärna. Dom är dessutom knappast några hästhanteringsexperter.
LIA

Ja men i det här fallet sammanfaller ju det även med vad som är bäst för hästarna. De har förmodligen sett många uppbindningsrelaterade skador och ville stämma i bäcken.

Vad jag vände mig mot var när Bill sa att det "var en skröna bland småflickor..." när det i själva verket var försäkringsbolagens statistik.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Lär hästarna att stå stilla istället! Då behövs varken balsnören i kedjor eller båtförtöjnings-gummifjädring eller liknande pryllösningar
håller med. Visst kan det vara bra att kunna binda fast hästen, men min tant går inte att binda, däremot kan hon stå lös med ett grimskaft som tex ligger löst över boxdörren, eller som bara "hänger löst" om vi står ute.

Undrar som nån annan varför din häst trampar runt så när sadeln kommer, kanske oxå ett problem att jobba bort!!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Ja men i det här fallet sammanfaller ju det även med vad som är bäst för hästarna. De har förmodligen sett många uppbindningsrelaterade skador och ville stämma i bäcken.
Att dom sett uppbindningsrelaterade skador stämmer säkert. Däremot håller jag inte med om deras medicin mot detta. Och bäst för hästarna tycker jag absolut inte att det är att använda balsnörena för att hästarna lätt ska kunna slita sig loss. Vad kan inte en hispig häst som slitit sig loss hitta på?
Dom ska inte vilja slita sig loss!!


Vad jag vände mig mot var när Bill sa att det "var en skröna bland småflickor..." när det i själva verket var försäkringsbolagens statistik.
Var det inte repgrimmornas farlighet Bill vände sig mot? Tror det.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Hade samma problem fast med en unghäst. Hon ville inte stå i den stora breda stallgången så det slutade med att jag tröttnade på att hon skulle försöka ta sej loss. Jag satte henne i boxen i stället o satte fast henne i ett långt rep. När hon backade gick inte repet/balabandet sönder utan hon backade in i väggen o där tog det stop. Hon kom inte längre än så o efter ett tag lärde hon sig att man kan faktiskt stå uppbunden för man kommer alltid loss.

Men hon kanske har något obehag av sadeln?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 433
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 241
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 674
Senast: Sofiiiia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp