Sliter sig loss - vad gör man?

Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Ett bra ställe är , precis som du säger, att starta uppbindningsövningarna i en box, och att man binder utanför boxväggen med en knop som sitter , men som är lätt att lösa upp om hästen skulle gå omkull. Sen det här med repgrimmans farlighet: Jag har använt repgrimma till mina hästar i kanske 15 år och aldrig haft en skada, och som jag påpekat , man kan mildra dess verkan med en tjock gummi- eller plastslang som man trär över delen som går över nacken för att fördela trycket om man så vill. Grejen med repgrimma är att den verkligen håller om hästen försöker ta sej loss och det får ALDRIG ske, för då lär sej hästen hur det går till. Så repgrimmans farlighet är starkt överdriven och har blivit en vandringssägen, mest utbredd bland de som aldrig har använt den, men ändå vet - på nåt förunderligt vis, troligen " jag har hört att"!
Mina hästar har alltid varit oskadda och har aldrig haft nåt annat på huvudet än just en Diamond Halter repgrimma av bästa kvalité.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

En häst som inte utsätts för ett problem eller situation kan heller inte lära sej att hantera detta, så om du inte bundit upp hästen och låtit den lista ut att det bästa är att stå stilla uppbunden , så är det inte konstigt att den inte kan det. Vissa saker som en häst måste lära sej hantera det måste man utsätta den för, brevlådor, bilar u name it. Men tyvärr är massor av hästägare rädda för vad som kan hända i den situationen och tar den enkla vägen ur problemet och undviker alla faror - och har en rädd häst som nästan kan vara farlig för ryttaren .
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

du verkar ju redan ha fått svar så det räcker men här kommer ett till:) läste i en (enligt mig bra!) bok att den ideala uppbindningen för en häst som ska lära sig stå uppbunden är en hög grov påle(typ en telefonstolpe för alla som har en sån liggandes i garderoben:D:D)med bildäck trädda över. istället för grimskaft kan man ta en hållbar kedja som man ev. tejpar runt. dubbla grimmor också! hästen fattar nog rätt snart att det är lönlöst att dra och ska då självklart få massa godis:) men deet här e som sagt inget jag har provat själv men jag tyckte det lät vettigt ändå;) lycka till!
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

hopptossa skrev:
du verkar ju redan ha fått svar så det räcker men här kommer ett till:) läste i en (enligt mig bra!) bok att den ideala uppbindningen för en häst som ska lära sig stå uppbunden är en hög grov påle(typ en telefonstolpe för alla som har en sån liggandes i garderoben:D:D)med bildäck trädda över. istället för grimskaft kan man ta en hållbar kedja som man ev. tejpar runt. dubbla grimmor också! hästen fattar nog rätt snart att det är lönlöst att dra och ska då självklart få massa godis:) men deet här e som sagt inget jag har provat själv men jag tyckte det lät vettigt ändå;) lycka till!
Om man använder dubbla grimmor, kedjor och en telefonstolpe och binder fast änden på kedjan med ett balsnöre till telefonstolpen så blir det helt i AGRIAS anda ! :rofl: . ( Jag har alltid grubblat över varför man kostar på kedjor att binda upp häst i stallgången, när det sitter en stump balsnöre i änden på kedjan, varför inte använda balsnöre hela vägen. kedjorna verkar helt överflödiga - en onödig kostnad? ) :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Du får inte rida efter att du har satt på Switch:crazy:
Det kan ge rejäla brännsår.
Det kan svida rejält när man precis har hällt på medlet.

när hästen slet sig i transporten- var det stängt bakom den?
Man får aldrig binda den så länge det är öppet bakåt.
om man nu inte har tränat den på Bills vis- den tuffa vägen.
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

*kl*

Jag fick ett tips en gång att man gjuter ner en påle eller stolpe i backen eller bildäck...något i alla fall som hästen inte rår på att rubba.

Det ska vara fritt runtomkring så hästen inte kan skada sig på nåt vis.
Bind sedan upp hästen och låt den stå och bråka tills den inser att det inte är någon idé.
Har aldrig provat någon gång själv...
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Bill skrev:
En anordning som används flitigt i USA för att just lära hästar att stå uppbundna är en telefonstolpe med ena anden nergrävd ordentligt djupt så att den står stilla. Över den stolpen har man staplat bildäck up till c:a 1,5 meter. Hästen binds ( med repgrimma och ett starkt rep) i översta däcket. Hästen listar snabbt ut att det är meningslöst att dra sej lös och lär sej tålamod. Efter en-två-tre timmar har man en häst som kan stå uppbunden ! En väl beprövad metod!

Nu undrar jag bara (ingen kritik, en ärlig undran bara), funkar även detta på en häst som får panik av att sitta fast? Jag tror helt klart att detta funkar på en "grön" häst, men på en som sedan tidigare har mycket dåliga erfarenheter av att sitta fast och verkligen får panik? vad gör man då?
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Läs mitt inlägg #9 för en bättre beskrivning. 1,5 m är för lågt.

Tillvägagångssättet gäller alltså för hästar som tagit för vana att slita sig loss, inte för den som sliter för att den är skräckslagen över att sitta fast. Den hästen börjar man från början med att lära den att lita på människan och människans rep.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Ja jag undrar också faktiskt!

Jag har flera arabhästar och alla är de lärda att sitter de fast så gör de , och de försöker inte ens ta sig loss. Men jag såg ett halvblod för inte så länge sen som upptäckte att han satt fastbunden och fick total panik och slet o drog i hysteri tills han halkade, ramlade baklänges/på sidan och låg på marken, hängandes i grimman, vilt sparkande omkring sig till en början men eftersom matten då kunnat springa fram och lösgöra honom så kom han loss - och upp. En sån häst - vägandes säkert 700 kilo, kan de inte skada sig själva riktigt hårt om de får totalpanik?
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

FeatherCloud skrev:
ingen anledning att vara så dryg och överlägsen som du är.
jag HAR sett en repgrimma på riktigt nära håll förstår du ;)
jag har använt repgrimma själv, och en häst i mitt stall blev även uppbunden med repgrimma av sin ägare.. hästen kastade sig, och ja, precis som jag sagt så drogs grimman/knutarna åt...

ingen trevlig historia..
Om skillnaderna i erfarenhet o klokhet är så stora som de tydligen är i vårt fall, Feathercloud, då är det kanske lätt att uppfatta mej som varande dryg o överlägsen! Jag förstår att det känns pyrt att hamna som underdog :D
/ Bill :cool:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

ida.kar skrev:
Nu undrar jag bara (ingen kritik, en ärlig undran bara), funkar även detta på en häst som får panik av att sitta fast? Jag tror helt klart att detta funkar på en "grön" häst, men på en som sedan tidigare har mycket dåliga erfarenheter av att sitta fast och verkligen får panik? vad gör man då?
MAn måste låta hästen gå igenom panikfasen ( och det är detta man är så vansinnigt rädd att låta den göra!)för att den ska besinna sej och upptäcka att det faktiskt är bättre att stå stilla uppbunden än att slåss med ett rep som inte går av. Sen gäller det att ställa iordning en anordning för att lära hästen detta, och den måste vara så anordnad att hästen inte skadar sej. Ett annat förslag: Skaffa ett tjockt rep. Bind fast ett bildäck mitt på repet. Bind upp repet mellan två stora träd, med c:a 5 meters mellanrum, c:a 3 meter över marken. Ställ sedan hästen under däcket, dra grimskaftrepet genom däcket och bind änden i ett av träden där du kommer åt att lossa om det behövs, Låt hästen stå där tills allt är lugnt och stilla. ha koll! Naturligtvis Ska du använda repgrimma o ett rep som INTE går av. Om hästen tar sej lös = man har förstärkt beteendet att rycka sej lös!
/Bill :cool:
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

förstår inte varför du svarar på ett inlägg sen i maj, som (om jag minns rätt) moderatorn dessutom raderade tillsammans med (antar jag) ditt svar, och som du sedan fick varning för...

jag väljer att inte bemöta dig mer. faktum är att jag tror att du hamnar på ignorera listan, är bara dumt att bli upprörd över idioter som dig.

för övrigt undrar jag hur mkt man ska tro på Bills kunskaper och det hon säger.. tidigare har hon varit 43 år i sin presentation, nu är hon 29... :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

MAn måste låta hästen gå igenom panikfasen ( och det är detta man är så vansinnigt rädd att låta den göra!)för att den ska besinna sej och upptäcka att det faktiskt är bättre att stå stilla uppbunden än att slåss med ett rep som inte går av.
Jag tycker du blandar ihop häst som är rädd för att vara fastbunden med häst som inte vill vara fastbunden och därför sliter sig loss.

Ett annat förslag: Skaffa ett tjockt rep. Bind fast ett bildäck mitt på repet. Bind upp repet mellan två stora träd, med c:a 5 meters mellanrum, c:a 3 meter över marken.
Varför konstra till det? Mitt (det är inte alls mitt från början :o ) förslag ovan är enklare och bättre. Framför allt ska man inte binda hästen i grimman.

Om hästen tar sej lös = man har förstärkt beteendet att rycka sej lös!
Alldeles riktigt. Av motsvarande orsak är det förkastligt att "träna" fjädrande fastbindning.

LIA
 
Sv: Sliter sig loss - vad gör man?

Jag tycker att du ska börja om från börja.
att binda upp den i boxen med en säkerhetsknut.

Den bör stå på halkfritt underlag o där den är trygg.
Vilken häst som helst kan få panik ngn gång o det behöver inte alls leda till att den sliter sig hädanefter.

En panisk häst sliter tills den kommer loss, om så huvudet lossnar eller kastar sig så illa att den bryter nacken.

Man måste kunna läsa av sin häst om den är rädd på riktigt eller har lärt sig dumheter- som regel utav oförsiktig hantering.
En rädd häst lär sig "dumheter" snabbt.
Självbevarelsedrift- flykt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 433
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 241
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 674
Senast: Sofiiiia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp