Sliter på senorna?

sannaaah

Trådstartare
Så här är det.. när jag rider från stallet så måste jag gå uppför en brant sandbacke nästan det första jag gör för att komma upp i skogen till underbara ridvägar (om jag inte rider på landsvägen som är ganska väl trafikerad). Sanden är ganska djup och det sliter väl mkt på hästens senor? Särskillt när jag kommer hem och går nerför backen. Brukar ibland gå en bit till på åsen sen gå ner på asfaltvägen och skritta av så jag slipper backen....

Hur är det egentligen? Det kan väl inte vara bra för senorna att klättra upp för en backe det första man gör.. med tanke på att hästen inte är uppvärmd osv? Och sen när man kommer tillbaka så tycker jag det verkar vettigare att skritta av och få bort slaggprodukter på relativf plan mark och inte avsluta med en "tung" nerförsbacke?:confused:
Eller?
 
Sv: Sliter på senorna?

Hej Sannaaah :D . Jag tycker nog att du ska linda din häst. Vanliga benskydd, t.ex., kan aldrig stöda såsom lindor kan. Nu vet jag inte huruvida du är van att linda, men många är rädda att linda för hårt. Jag har lindat massor av hästar, och ska lindorna bara sitta på under en kort stund (i.e. en normallång ridtur) kan man faktiskt dra åt dem ordentligt!

Equiline (som går under Equality Line) har fantastiskt bra Sandown-lindor :bow: . Sandownbandaget består till hälften av fleece, till hälften av en bred och stadig stretchlinda. Jag vet att H***s säljer billigare som "liknar" ovanstående, men de är inte bra i mitt tycke. Själv använder jag BARA EL:s.

Fördelen med Sandown är att du inte behöver ngn pad under, utan lindar först fleece-delen och sedan lindar du stretch-delen.

Om du INTE vill ha Sandown, kan jag tipsa dig om padar från Eskadron. HEEELT kalasbra! :) De är kanalsydda, mkt mjuka och med dem går det inte att misslyckas med sin lindning. De finns i olika "höjder", för ridning och för körning (X-långa). De sistnämnda använder jag under stallbandagen.

Hoppas detta var till någon hjälp. Lycka till! :bump:
Hälsn. Karin

Förresten, en sak till: Du har alltså ingen somhelst möjlighet att rida lite runt stallet, eller i ngn hage, innan du ska bestiga Mt Sannah? ;)
 
Sv: Sliter på senorna?

Hur lång är backen? Kan du inte leda din häst uppför och nerför om den är jättelång, typ 100 m? Sin egen tyngd borde den ju klara om den är frisk...

Jag tror inte att hästen tar nån som helst skada av att gå i den där backen. Tänk på alla stackars ridhushästar som får jobba i tungt underlag timme ut och timme in, dag ut och dag in...
 
Sv: Sliter på senorna?

Ja jag lindar med sånna fleece,akryl lindor :) har jag gjort länge och tycker det funkar bra! Jo jag kan ju gå runt, men det blir en ganska lång bit.Fast tar han nån skada av att gå i backen så får man ju göra det såklart!
 
Sv: Sliter på senorna?

Ja jag brukar leda honom neråt faktiskt. Det har du rätt i :angel: .. men det är ju ganska brant neråt också.
 
Sv: Sliter på senorna?

Den extra belastningen på hästens senor på mjukt underlag berog på extra belastning/töjning o där hjälper inga lindor. Så länge du bara skrittar hästen bör det inte vara några problem om hästen är frisk.
PL
 
Sv: Sliter på senorna?

peter_lundin skrev:
Den extra belastningen på hästens senor på mjukt underlag berog på extra belastning/töjning o där hjälper inga lindor. Så länge du bara skrittar hästen bör det inte vara några problem om hästen är frisk.
PL

Tack för ditt svar:bow:
Du tycker inte det är jätte dumt att avsluta ridturen med att gå nerför en skapligt brant backe med djup sand då? Eftersom den är precis utanför stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp