sliter ökningar i trav?

D

Durin ox

Har alltid tyckt att dressyr bygger upp hästen och hoppning sliter...
Inte så att jag inte hoppar men jag har alltid tyckt att dressyr verkar vara bättre för hästen.

Till saken, hörde av en dressyrdomare/tränare att tex ökningar i trav sliter lika mycket på hästens framben som hoppning över en meter gör. För mig verkar det då logiskt att man inte borde träna ökningar för ofta, iallafall inte oftare än vad man skulle ha hoppat över en meter...

Ökningar i balans borde väl inte slita på hästens ben så mycket?:confused:

Sv: sliter ökningar i trav?

Har också hört detsamma ;)

Jag tor nog att det beror mycket på..

I hoppningen kan man ju egentligen inte påstå att hoppning under 1m inte sliter. Det spelar nog ingen roll liksom.. Hoppar man ett hinder på 70cm i obalans sliter det mer än om man hoppar ett 1.10 hinder i balans..

(till dressyren..:angel: )
Jag tror nog att du har rätt i att det samma gäller för ökningar i dressyr. Det är klart att det sliter på en häst att göra ökningar i obalans. Det sliter på en häst att rida den i obalans över huvud taget..

Har hört detsamma. Kan inte säga med säkerhet huruvida det stämmer, men man tränar det inte ofta. De flesta proffessionella ryttarna sitter inte och ökar hela tiden hemma. Dessutom ger en lång ökning ingenting, det är övergångarna mellan samlad och ökad trav som stärker hästen. Dessutom får du en större explosion om du bara ökar några steg och tar tillbaka. Antar att man inte ökar så ofta just för att hästen måste vara i en otroligt god balans för att det inte ska slita, och det är nog få hästar även i toppen som orkar det länge. My god, jag svamlar :p

heter din häst Durin? arab från bohuslän? ganska stor, typ 156 eller ngt. i så fall har jag ridit honom flera ggr. köpte du han från K?

Allt, oavsett det är dressyr, hoppning el ngt annat sliter mer el mindre på hästen.....

Ja, kan du radera några privatmeddelande, så jag kan skicka ett till dig? Inresserad av allt som rör hästen.

En dålig ökning sliter såklart på hästen. En balansarad ökning gymnasticerar istället..

Sliter det på leder och så då? Jag tänkte skriva så men sen kom jag att tänka på hur unghästens ledband stärks och så.. Jag vet inte hur leder och sådant tränas. Muskler slits det väl inte påförutom vid felaktig belastning? Övergångar och önkningar borde väl vara lika gymnastiserade båda två för hästen, nästan likvärdiga.

Jag vet inte riktigt hur biomekaniken fungerar.. Hur ledband/skellet/senor byggs upp och byggs ned. Felaktig ridning med felaktiga ökningar och övergångar är ju dock aldrig bra.

Brukar man inte säga att en häst har si o så många språng i kroppen o likaså steg i ökad trav? Alltså att det sliter.

Tyvärr är inte jag så hej på att förklara sådant här. :crazy:

Men själva ökningen utförs ju med i princip enbart skjutkraft, i övergångarna, speciellt ihoptagningen ersätts ju skjutkraften med bärkraft vilket ger en gymnastiserande, stärkande och samlande övning.

Musklerna slits inte, men ledband och senor slits.
Om man tittar på följande biler: (väljer två helt olika sorters ridning)
http://www.akademiskridkonst.se/bilder/top/bentotrav.jpg
http://www.forsgard.se/images/importante/ylva6.jpg

Ser man hur båda böj och strecksenor töjs ut maximalt vid en ökning, man ser också genomtrampet i ökningen. Detta påverkar givetvis även lederna eftersom friktionen blir stor av skjutkraften. Samling är ju tvärtom sviktande på ett annat vis.

Naturligtvis sliter ökningar mer eller mindre beroende på hur hästen är tränad för det. Samling kommer alltid före ökning eftersom hästen behöver styrkan att "ta imot" sig själv i ökningen, annars sliter det givetvis mycket mera.

Hoppas du blir en aningens klokare av min simpla och luddiga förklaring. :D

Kyra brukar säga att ökad trav är som hoppning... Varje häst har ett ett bestämt antal språng i sitt liv, det ska vara samma med ökad trav att varje häst har ett bestämt antal meter ökad trav .... det gäller att inte gå över gränsen.

det är inte alls bullshit....men man kan förståss inte räkna ut exakt antalet språng/steg i ökad trav som hästen kan ta i sitt liv, men det ligger sanning i det uttrycket

Alltså, vad jag menar är att man inte kan säga att den här hästen har si och så många språng i sig och sedan kan den inte hoppa mer. Samma med längning. Vad jag menar är att visst, det sliter på hästen så efter si och så lång tid så blir ju hoppen/lägningarna sämre och stelare. Ja, jag suger på att förklara :smirk:

Fast jag gillade inte någon av de där bilderna :o.. Men effekterna av lite sämre ökningar syns tydligt.

Det är ju en välkänd "sanning" att svenskar travar sönder sina hästar och jag kan tänka mig att ffa ökad trav - något jag sällan sett utföras välbalanserat - sliter rätt duktigt.

Dock tror jag personligen att ändlöst harvande i "samlad" (läs: på bogarna) trav varv efter varv på volten är betydligt värre än ens en väldigt obalanserad ökad trav...

Kissing Spine skrev:
Alltså, vad jag menar är att man inte kan säga att den här hästen har si och så många språng i sig och sedan kan den inte hoppa mer. Samma med längning. Vad jag menar är att visst, det sliter på hästen så efter si och så lång tid så blir ju hoppen/lägningarna sämre och stelare. Ja, jag suger på att förklara :smirk:

Ja givetvis är det inte så att en häst har 1000 steg i ökad trav och sedan kan den inte det mer, vad Kyra talade om är nog mer att hon menar att det är typ lika bra att sluta tävla när hästen blir så stel och knackig i den ökade traven att betygen bara blir sämre och sämre liksom när man alltid börjar ha 4 - 8 fel i hoppningen för att sprången är slut.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 637
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund