Sliter högerskorna ojämt

B

balduuur

Islandshästen jag rider blev skodd idag och han sliter högerskorna ojämt .
Både h. fram och bak är slitna mer yttre delen. Dock var det inte jätte mycket, men märkbart.
Vad beror detta på och kan man göra något åt detta ? .
Något man ska tänka på ? Vill bara inte att det ska bli värre så han överanstränger sig...

Han är 5 år och rids bara ut 3-4 gånger i veckan än så länge men ska snart börjas tränas 1 g/vecka . Han har aldrig haft problem med hovar eller ben innan ..

ledsen om tråden ligger fel .. ?

Sv: Sliter högerskorna ojämt

Tråden ligger så bra där den ligger.

Svaret på din fråga är, att hästen belastar höger sida mer än den vänstra. Varför, ja det kan vara allt ifrån ryttarrelaterat, illa anpassad utrustning till ett fysiskt problem.

Du borde testa en Equitherapest(eller hur det nu stavas? :D )
Flera av mina vänner har gjort det med sina hästar och har då funnit att hästen oftast ä snedställd eller belastar en sida mer eller mindre. :) Då kan man lättare behandla hästen också för alla vet väl hur obekvämt det är att gå snedställt eller? :angel:

Du borde testa en Equitherapest(eller hur det nu stavas? :D ) :

...PEST???HAHA! Ja, det tycker nog hästen...
Equiterapeut stavas det.

Tänk på att han bara är 5 år. Han har inte vuxit färdigt, han kanske bara har växt lite assymetriskt, dvs högre på höger sida. Tänk på att rida honom lite sparsamt under den här tiden. Islänningar är senare i sin fysiska utveckling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 206
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka