Sliter framhovarna enormt mycket

Sv: Sliter framhovarna enormt mycket

Det kan ju ha att göra med lite olika saker men jag skulle vilja veta hur höga är trakterna?

Kompisens pålle slet mycket på tårna utan att man kunde hitta något direkt kroppsligt fel. Hästen flyttades senare till ett annat stall där ägaren började använda sig av det stallets hovis och det första han sa var att trakterna var för höga.

Efterhand som trakterna kunde verkas ned så minskade också slitaget i tårna.

Ja jo, trodde att de fanns skor som var fasade i kanten redan vid tillverkning. Å dessa har han ej. :) Utan hovis fasar tån :D

förlåt... tåriktad?? menar ni möjligen tvårtåig??

Om inte är det ett bra tips, tvärtig och gärna halvrund, är en travsko egentligen men funkar super på min, han brukade slita så mkt fram att tåkappan trillade bort.

Vad jag menar med tåriktad är att framkanten på skon är avrundad med en vinkelslip så att de blir en mjukare avrullning :)

men det måste vara ungefär som tvärtåiga, fast de är så när man köper dem. Halvrundheten gör att hästen rullar över bätre och för en mjukare gångart.

Slitage beror ju också vilket underlag du rider på. Jag brukar lägga på en svets, en 4-5 mm hög svetsrand framme i tån, ung 5 cm lång , med en hårdmetallelektrod på nya skor så håller de bättre.
Köp nya skor ( 8 mm tjocka) o åk till någon som har svets så håller de. Du kan ju bättra på svetsen när du ska sko om sen.

Ja men precis.. Slår på 10: or som hovis fasar i kanten :)
Det blir väl ungefär samma peng i slutändan antar jag :smirk:

kl

Fick nyss höra att travkuskar skor sina hästar på ett speciellt sätt just för att hästen ska få bästa förutsättningar under sina travlopp, kan det ha något med saken att göra? Min hovis har ett travstall och skor alla sina travhästar.

Tänkte om de verkar hovarna i speciella vinklar/storlekar.

Oj det var kanske inte meningen. Det löser sig säkert om man tar tag i det i tid. men många struntar i det tills det gått så långt som till en skada tyvärr.

kl

Fick nyss höra att travkuskar skor sina hästar på ett speciellt sätt just för att hästen ska få bästa förutsättningar under sina travlopp, kan det ha något med saken att göra? Min hovis har ett travstall och skor alla sina travhästar.

Tänkte om de verkar hovarna i speciella vinklar/storlekar.

Hur en travtränare skor kan variera i alla oändlighet! De balanserar och fixar med grepp, tyngd och riktningar. Man skor väldigt sällan ridhästar på samma sätt. Kunskapen om hoven och olika beslag är inte särskilt utbredd inom ridsporten på samma vis som inom travet. Inom travet kan en bra balansering öra skillnaden om hästen håler sig i trav eller galopperar på upploppet.

Slitage beror ju också vilket underlag du rider på. Jag brukar lägga på en svets, en 4-5 mm hög svetsrand framme i tån, ung 5 cm lång , med en hårdmetallelektrod på nya skor så håller de bättre.
Köp nya skor ( 8 mm tjocka) o åk till någon som har svets så håller de. Du kan ju bättra på svetsen när du ska sko om sen.

Om hästen sliter sina tår extremt mycket (oberoende av underlag) är det ett tecken på att den behöver en lättare avrullning fram. Genom att förhindra det med en kant i tån (!) ökar man istället slitage på senor, leder och muskler som istället får arbeta dubbelt för en lätt överrullning. Förstår inte alls varför man ska förhindra hästens rörelse istället för att göra det lättare? Meningen är ju att hästen ska vara skodd ed så lite avvikande funktion från den naturliga hovmekanismen som möjligt.

Okej, så du menar att en hovslagare som skor travhästar generellt sett oftast är bättre än andra hovslagare?

Ja, dom är bättre på att sko hästar som ska springa fort och inte galoppera. Det är ju lite olika arbete man begär av hästarna så tekniken är olika. Men generellt tror jag inte att en hovslagare som skor travhästar är en bättre hovslagare än en som bara skor ridhästar. De är bara duktiga på olika saker!

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 312
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka