Sliter framhovarna enormt mycket

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hej, min häst sliter ner sina framhovar enormt snabbt. Eller snarare sina skor då han är skodd runt om. Det är främst vid tåkappan som de slits, redan efter 5-6 veckor var de så kraftigt nedslipade att den ena skon gick isär. Han har alltid slitit ner framhovarna mycket, men nu börjar det bli rätt extremt. Någon här som känner igen sig, eller har någon lösning på problemet? Jag glömmer jämnt att fråga hovslagaren, så jag ska försöka att komma ihåg det till nästa gång. Tänkte bara höra med er här om ni vet något om detta. Kan tillägga att han är arab, har det något med att göra att de slänger fram sina framben?

Sv: Sliter framhovarna enormt mycket

Hej har haft samma problem med mitt halvblod,min hovslagare föreslog att jag skulle prova skor med tåkappor på sidorna och så är skorna någon mm tjockare än vanliga, dessa skor har funkat mycket bra.

Tror att du ska prova att ha tåriktade skor så att han lättare rullar över med fram. Det kommer troligen leda till att han inte sliter ner sin skor lika fort.

Min häst gör samma sak. Enligt min hovslagare så skapar min häst en "naturlig avrullning".. Därav slitningen :)

Försök ha korta tår och kolla upp armbågarna på hästen, det är aldrig normalt när dom sliter skorna extremt.

När min häst var skodd slet han också extremt mycket fram på skon, sommartid fick vi byta skor var 4:e vecka :crazy: Sen skodde vi av och nu sliter han inte alls sådär i tån. Någon hovis jag frågat sa att det nog berodde på att han hade för höga trakter när han var skodd.

Är liksom några svar tidigare inne på att det inte kan stämma med vinklarna, för så fort ska inte tån behöva slitas. Hade samma upplevelse för nåra år sedan med efter hovslagarbyte så fixade det sig. Den hästen var låg i trakterna, men med något långa tår.

... sen finns det också bättre och sämre kvalitet på skorna. Men tror inte det är avgörande här.

Min häst gör samma sak. Enligt min hovslagare så skapar min häst en "naturlig avrullning".. Därav slitningen :)

Okej, för en veterinär som kollade honom när han var dryga 2 år gammal sa att han hade perfekt vinkel i sina hovar och ben och slet då sina hovar perfekt (han har varit oskodd fram tills han var 4½). Det kanske har något med det att göra, tänkte på det du sa med "naturlig avrulling". Vad menade din hovslagare med det?

Ang: Denna häst har varken långa tår eller låga trakter, så där tror jag inte att problemet sitter. Dålig/bra kvalitet vet jag inte, men de växer fort som tusan :crazy:

Fiorano: Tåriktade skor? Vad är det? :)

Lägg in bilder så är det nog lättare för dig att få kommentarer.

Sliter hästen så mycket i tårna så kan det nog ändå vara vinklarna som inte riktigt stämmer. Hästen borde inte slita så mycket i fram på hoven om den belastar rätt. Kanske avlastar den sina trakter av någon orskak?

Om hästen sliter så felaktigt betyder det att den belastar fel. jag skulle leta reda på en riktigt bra hovslagare för att få en andra åsikt. Hovslagare kan göra undervärk och katastrof. Det är ganska intressant hur viktiga verkning oh hovarnas form är för hästens fysik. Något vi inte ens ser kan göra stor skillnad för en häst, så stor att man ser det på hästen direkt efter verkning.

Felet kan sitta i hovarna och det kan sitta i kroppen. Det kan bero på verkningen och det kan bero på annat. Men riktigt bra hovslagare har oftast en förmåga att kunna spåra problem som syns via hovarna. Något som iaf är mer eller mindre helt säkert är iaf att detta är en felbelastning hos din häst, som med stor sannolikhet slutar med att den blir halt och överbelastad i leder, kotor, muskler och andra delar av kroppen. Det är inget du ska ta lätt på.

Min häst var mer eller mindre utdömd på klinik och de påstod att hans hovar var fantastiskt fina - felet satt ngn annanstans enl dem. Hade även hjälp av en mycket duktig och rekomenderad hovslagare. En ny hovslagare hade en annan åsikt och gjorde under på en enda verkning. Sen tar det dock lång tid innan hästen är helt återställd (om han ens blir det) - med tanke på hur han belastat sig under lång tid.

Okej, nu blev jag riktigt rädd där :crazy: Ska säga det till min hovslagare så får vi se vad han gör åt problemet, annars tar vi ut någon annan.

Det min hovslagare menar är att på en sko så är de kantigt runt om.
För att få en naturlig rörelse så sliter min häst ner framkanten på skon så att han själv skapar en mjukare rörelse när han går. På sommaren byter vi skor ca var 6:e vecka och då är dom riktigt nedslitna.

Men enligt min hovslagare som jag litar på till 110% är detta helt normalt och hon tycker tom att de är BRA att han gör detta eftersom de blir en normal "gåstil" för honom efter någon vecka när "kanten" är nerslipad..

En tåriktad sko är redan "nedsliten" i tån så att hästen lätt rullar över med tån när den rör sig. Båda mina hästar går med tåriktade skor då jag tycker mig märka en ganska stor skillnad på hur dom rör sig! Nu varmskor min hovslagare och därför är det lätt för mig att få "specialbeslag" gjorda, kan bli svårare om din hovslagare kallskor.

Men enligt min hovslagare som jag litar på till 110% är detta helt normalt och hon tycker tom att de är BRA att han gör detta eftersom de blir en normal "gåstil" för honom efter någon vecka när "kanten" är nerslipad..

Är det inte bättre att då direkt slå på en tåriktad sko så slipper hästen slita i onödan på kroppen genom att själv få slita ner sina framskor?

Hon använder en vinkelslip och fasar framkanten något. Alltså är den inte riktigt kantig när han får skon på hoven :)

Samtidigt som du kollar upp skor hade jag funderat på hur hästen rör sig. Varför sliter den så kraftigt i tån? Rider du för tränare så ta upp det med denna. Har hästen ett avvikande rörelsemönster? Filma den när den är lös och när den är under ryttare och se hur det ser ut.

utan att måla fan på väggen ännu... kolla vad din häst har för "vanor" när du inte är med sas.

min häst är likadan. inget fel alls där men hon är en riktig skrapare....
hon gräver i hagen och hon skrapar i stallgången och hon skrapar i transporten och hon skrapar framförallt när det är matdax, hon skrapar i backen när hon är ivrig och står och väntar på hoppträning...etc...

favorithoven att skrapa med är höger- den är mest sliten.

visst kan ngt vara fel...men ta inte ut ngt i förskott

Jo en skrapare är han allt, speciellt i hagen. Skrapa är fel ord, slå låter bättre. Han slår som bara den när han ska rulla sig så att det blir en stor lergrop :p

Snuffsan: Har inte märkt något i hans rörelsemönster, och det är något jag verkligen koncentrerat mig på då jag är så himla överdramatisk när det gäller min häst. Jag ville till och med ta ut veterinären o göra böjprov, röntga honom o allt när han började slita hovarna extremt.

Men som sagt, jag pratar med hovslagaren vid nästa skoning och kollar upp med specialskor.

Jo en skrapare är han allt, speciellt i hagen. Skrapa är fel ord, slå låter bättre. Han slår som bara den när han ska rulla sig så att det blir en stor lergrop :p

Men som sagt, jag pratar med hovslagaren vid nästa skoning och kollar upp med specialskor.

Finns det specialskor som gör att dom slutar skrapa (slår) med tårna ???

Sliter hästen så mycket i tårna så kan det nog ändå vara vinklarna som inte riktigt stämmer. Hästen borde inte slita så mycket i fram på hoven om den belastar rätt. Kanske avlastar den sina trakter av någon orskak?

Eftersom nu du är här med dina "Naturliga råd" så vill jag passa på att tipsa om att skador i ytliga böjsenan,djupa böjsenan, gaffelbanden, eller att flera av dessa senapparaturer innehar ett trauma ger ett exakt sådant slitage i tån. Trots att hästen är verkad i korrekta vinklar.:eek:

Detta är sedan länge känt men för vissa fortfarande verkar vara helt främmande.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Min hovslagare tror jag är galen, förut hade jag en häst som jag var tvungen att ta bort 1 december -08, ett litet sto...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 312
Senast: Jaxonmaxon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka