Sliter det på hästen att gå med broddar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lilltuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 5 176
Sv: Sliter det på hästen att gå med broddar?

fast att ha skydd på jämnt är väl lite.... om hästen inte har gjort illa sig mkt.
Oftast händer det i unga år bara.

Blev förvånad när jag såg en fd landslagsryttares fina hästar gå i hagen( hela dagen:D) utan några skydd alls- broddade var dem oxå:smirk:

OK tack tror att jag förstår.
Det här med mer rörelse i sömmen med snösulor har jag diskuterat med min hovslagare. Han trodde inte alls på det men det gör jag.

Min hovis säger att hufgripsen nöter av sömmen- iallafall den/ dem längst bak.
Håller ca 5 v. för mig.
Är det snö håller dem bättre.

nej tro mig, det är inte lite väl på den här hästen... alla som sett honom in action förstår varför han måste ha skydd. ^^ han har dessutom skadat sig allvarligt flera ggr.

Plockar i och ur efter behov. Förstår inte hur man inte "orkar" göra det om man bara har en eller ett par hästar? (om man nu inte har fysiska problem som hindrar) Är det "broddbehov" även i hagen plockar jag endast ur bak efter ridning. Har aldrig blindbrodd eller något annat i hålen och har aldrig haft problem att skruva i brodden, oavsett hur länge hålen har varit "tomma". En söm att peta ur med och en gängtapp så fixar det sig. :)

nä det är nog inte därför tyvärr. :p han är bara väldigt lekfull och har inte riktigt koll på sina ben, tänker sig liksom inte för.

jag är precis likadan, går in saker hela tiden om jag tänker på annat.:p

Min hovis säger att hufgripsen nöter av sömmen- iallafall den/ dem längst bak.
Håller ca 5 v. för mig.
Är det snö håller dem bättre.

Fem veckor är lite häftigt speciellt på vintern då jag tycker hovarna växer långsammare. Min har i och för sig redan tappat en sko efter ca fyra veckor. Fast förra vintern märktes det inte trots att det nästan inte var ngn snö alls.

Om man märker att ngn har gått av kan man sätta dit en ny- om man vet hur man gör:devil:

Om man märker att ngn har gått av kan man sätta dit en ny- om man vet hur man gör:devil:

Tack för tipset. Jag antar att du menar en söm. Jag vet inte hur man gör och vågar nog inte lära mig det heller. Men jag har ett par kompisar som bor i närheten som har lite hovslagarutbildning så de även kan slå på tappskor så jag ska faktiskt tänka på det.

Det är nog individuellt på vilka hästar som gummiskor funkar, på min förra har de alltid funkat bra & hon blev fräshare i benen av dem.

Hursomhelst, är alltid noga med att ha 2 broddar/sko, har man bara 2 broddar går ju hästen på klackar & det blir onormal belastning, så med 4 stycken är det nog ingen större fara.
Har alltid broddar från snön kommer tills jag anser att det inte kommer komma mer snö & tar bort dem, oftast i början på maj här.

Vi som bor längre norrut behöver sällan eller aldrig ta ur brodden vintertid. Skönt tycker jag! :p
Glidmomentet blir sämre med brodd men på isiga, snöiga underlag blir det ändå inte någon större skillnad. Det skulle dock inte falla mig in i att ha hästen broddad med endast 2 brodd.
Man får vara påpasslig när det börjar våras så att man inte har i brodden för länge för då sliter den väldigt mkt på hästens ben.

[
QUOTE=fijja;9673395]Jag stoppar i öronproppar i broddhålen när dom inte används :idea
:
Det var en bra idé. Det ska jag prova nästa gång. De neoprenpluggar som finns sitter inte kvar en dag.

nej det gör jag inte, och jag skruvade inte i mina brodd innan jag såg att det faktisk behövdes...

men jag skruvar inte ut dom bara för att det är mildväder i några dagar. det sliter på benen det med. sen har jag svårt för att göra det då jag har väldigt ont i min kropp..
är det tydligt att det blir en längre period med plusgrader (typ ut i feb-mars) så tar jag ut dom.

har låga brodd och hästen har skydd och boots runtom oavsett.

snösulor sätter jag på nu, det är under jan-feb vi brukar ha snö här.

Det här med att skruva ur för några dagars blidväder gör inte jag heller. För sålänge det är kring nollan och 'vintertid' så kan det lika snabbt slå om igen. Och då behövs brodden. Och att hästarna då ska behöva stå inne en dag tills jag (och inte den som släpper ut) kan komma och skruva i alla broddar igen, känns inte som ett alternativ.

Däremot när det är höst och vår och vanligare med plus än minus, då tar jag ur dem (och tar i vid ev tidig påfrysning, och ur igen om det blir långvarigt tö).

Om SMHI talar sanning med att det ska bli flera plusgrader och hålla i sig över en vecka framåt kommer jag skruva ur, men håller det sig kring noll och enstaka plus får de sitta kvar helt enkelt.

Jag har två utan skydd oavsett, och den tredje med skydd oavsett.

Just nu tycker jag att det är märkligt väder med tanke på broddar. Vi har kring noll, fruset men ändå inte stenhårt på marken. Jag har haft broddar när jag har ridit men kan egentligen inte bestämma mig för om det är bra eller onödigt.

Just nu tycker jag att det är märkligt väder med tanke på broddar. Vi har kring noll, fruset men ändå inte stenhårt på marken. Jag har haft broddar när jag har ridit men kan egentligen inte bestämma mig för om det är bra eller onödigt.

Är det halt utan brodd? Vi har samma väder, fast vi har haft rejält under noll (det vänder nu dock.) så här är det verkligen stenhårt, och så har vi ett tjoockt lager frost. Vackert att se på i brist på snö, men ger problem. För med brodd så går de 'ovanpå', brodden går inte ner i den frusna marken. Men utan brodd åker de kana med skorna pga frostlagret.

Så jag har brodd i, men hade det varit 'bara' fruset och inte halt, så hade jag gladeligt broddat ur just för att det är så himla hårt.

Jag förstår hur du menar men det är svårt att avgöra om det är halt. Min fasa är naturligtvis att hon ska halka och skada sig. På asfalten och även grusvägar är det säkert inte halt utan då måste grusvägen bara vara hård vilket inte känns bra med broddar. Men sedan är jag rädd att det är halt i skogen. Det är ofta ganska mkt rimfrost, var väldigt vackert i morse, men lite knepigt hur man ska göra. I morse hade jag dem i, nu ska det ju bli plusgrader.

rimfrost är väldigt halt. och nu som det slagit om har det iaf här blivit halt på vägarna.

det dröjer nog innan det blir mjukt i marken eftersom det varit kallt så länge.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Hästvård Hej! Min pålla hade i somras problem med tappskor och mycket ömfotad(het?). Hon hade stasade blodkärl i frambenen, och var typ max 1...
Svar
8
· Visningar
1 405
Senast: mackan
·
Hästvård Efter lång tid borta från hästvärlden har jag nu möjlighet att ha häst igen. En bekant har en jättetrevlig vallack som jag haft kortare...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: Hoppelhase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka