Sliten tåkappa *funderar*

Kastrullhaxan

Trådstartare
Nu har funderingarna kommit igång såhär på kvällskvisten.

Vad kan anledningen(arna) vara till att en häst sliter tåkappan på EN hov?

När jag red iväg fanns den där, när jag kom tillbaka fanns den inte.

Någon mer kunnig än jag som gärna delar med sig av kunskapen?

/Lillan -som råkat ut för en förvunnen tåkappa två gånger på två skoperioder. Problemet kommer att tas upp med hovslagaren och därefter rättas till. Jag vill bara ha lite fler synpunkter/tankar ändå.

Sv: Sliten tåkappa *funderar*

För lång tå på den hoven kanske?
Hovarna kanske är olika stora?
:) Typ det jah kanske kan komma med.
Skriv gärna en uppföljning. Det hade varit kul och få veta hur det kom sig tåkappan försvann.
Mvh Xoya

Rullar över lite för snabbt+ ojämt musklad?
Hur höga är trakterna och hur korta är tårna?
Bild på fossingarna?

Har försökt fixa ihop lite bilder, men det är ju inte någon som egentligen är fokuserad på hovarna.
Hoppas att ni kan se något iaf.

Strålbenshälta. *ryser* Hoppas INTE!

Detta kortet är taget direkt efter ridturen igår. Inte världens bästa bild kanske *sorry* (dessutom tagen med mobiltelefon)

Inte dagsfärsk bild men framifrån. Han är inte helt rakt i sin benställning som ni ser. (Denna bilden är från förra skoperioden, när han också slet höger fram tåkappa, men jag minns inte hur långt i skoperioden han var)

I arbete från sidan. Ni kan väl ha överseende med ryttaren som är ganska grön och som inte helt har kommit på hur den här hästen fungerar än.

Hästen i fråga har bockhov vänster fram, det är höger som han sliter tåkappan på, min tanke är ju att det hänger ihop. Rätt eller fel?
Om jag har räknat rätt (jag äger inte hästen så jag har inte stenkoll) så har hästen 3 veckor kvar på sin skoperiod (men som det ser ut nu får han nog en ny framsko innan dess iaf)
Vänster fram (bockhoven) rätas till en gång emellan varje skoning (var fjärde vecka alltså). Den är alltså fixad för ungefär en vecka sedan.

Funderar på storleken på hovarna: Det är inte så stor skillnad att jag, med den lilla kunskap jag har (som typ sträcker sig till tappsko-påslagning) kan se det. Det skiljer alltså inte i en storlek på skor (om jag inte missminner mig så har han 00 i skostorlek)

Funderar vidare: Eftersom han ganska nyligen är fixad i sin bockhov så kanske tån blir lite längre på den högra hoven?

Jag vet en som gärna vill vara med och fråga hovis en massa saker nästa gång iaf!
(SKa uppdatera tråden när jag vet mer!)

När min häst gjorde så (slet mkt på endast ena tån) berodde det på en låsning i bäckenet... Mao. behöver det inte hänga i hop med skoningen... Kolla hur den rör sig, vi kunde faktisk se att slitaget berodde på at hästen släpade den hoven lite i snäva vändingar.

Ja, det kan säkert ha samband om hovarna är olika. Hästen kanske också vrider hoven något, vilket direkt ger avtryck i slitaget av skon. Man kan lägga en svets bakom tåkappan för att det inte ska slitas lika fort.

Tycker det är en god idé som du har att diskutera detta med din hovis!

Jag försökte ta bilder idag när vi var till betet och tittade till dem, men nja... Något proffsfotograf är jag inte. Sedan har jag inget bra underlag att ha hästen på när jag tar kort. (Att sedan ha en unghäst hängandes efter som vill äta upp kameran gör det hela lite svårare ändå)

Här var vad jag lyckades med:

Som jag sa tidigare, detta är något som kommer att tas upp med hovis. Vi vill ju inte att plutten ska ha/få problem.

hästen ser ut att ha rätt höga/långa hovar. mkt hov. ofta när dom sliter sådär så är det ju helt enkelt för att tån är för lång. att han sliter mer på ett ben kan vara att den sidan är svagare.

annars kan det vara problem i bogen som gör att han släpar, eller i benet som gör att han sätter i tån först. svårt att säga.

men vad säger din hovis som har sett hästen irl??

Mitt huvud står lite still, men jag får för mig att det är bockhoven som spökar.
Dock ska detta slitande av tåkappa höger fram endast ha skett under de två sista skoperioderna under denna ägares tid (3 år) så det känns ju som om någonting inte är riktigt som de ska.
Dessutom är ju inte hästen någon ungdom heller längre även om han är pigg och glad för sina 20 år.

Jag tänker: Varför försvinner tåkappan först nu vilket får mig att tänka Bockhoven fixades ju häromveckan
vidare blir det när någon skriver lång tå att tån på bockhoven kanske kortas något och därför blir tån på höger fram lite längre och därav slitaget. (????):confused:

Bockhov är dock någonting som jag enbart läst om och har ingen som helst erfarenhet av det. Som jag förstått det så ska det i alla fall gå att lösa men det måste underhållas hela tiden, det är liksom kroniskt. (eller har jag fel nu?)

Jag undrar varför jag inte var mer vaken under tappsko lektionerna i skolan. (Fast jag tror inte att vi pratade så mkt om själva slitningarna på skorna då, utan mer om hur man riktar en sko någolunda vettigt och bankar dit den)

Upplys mig gärna!

Nu får ni tankarna att snurra lite igen, det är bra!

Jag funderar på om höger sida kanske är längre än vänster sida?
En bockhov är ju någon sort senkontraktion (?) blabla (jag får nog googla igen känner jag) på böjsenorna.
(Hänger någon med hur jag tänker?)

Han kanske är kortare i vänster sida och därför släpar höger lite och då ryker tåkappan?

Jag ska tillägga att vänster fram stretchas vid nästan varje ridtur för att vi ska försöka hålla hästen jämn.

Lånar knapp av mig själv.

Hovis kommer i nästa vecka. Vi får se vad h*n säger och ta ställning efter det.
Det är ju ändå h*n som har all tänkbar kunskap och inblick i det här fallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 277
Senast: Lobelia
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 303
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka