Slita kotor eller får bra flås?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LyckaCamilla
  • Startdatum Startdatum
L

LyckaCamilla

hej,
ja, frågan lyder: hur tränar man en travhäst!?
svaren är väl lika många som det finns trännare.
men är lite nyfiken på hur ni tänker i träningen.
jag har fått höra från olika trännare med olika träningsmetoder, det ena trännaren vill bara jogga sina hästar i lungt tempo för att dom ska byggas upp i kondition och styrka i bennen. medans den andra trännaren hävdar att det bara sliter på kotorna att jogga så mycket. medans den första trännaren säger att hästarna kan springa fort det är inget dom behöver göra hemmavid utan det räcker att dom gör det på provlopp och starter.
trännare två hävdar att man ska låta hästen blåsa ur ordentligt för att få upp en kondition.

så vad tror/vet ni? sliter det på kotorna att jogga mycket? elelr stärker det benen? bör du låta hästen springa på i ett snabbare tempo?

Sv: Slita kotor eller får bra flås?

Jogga som grund och uppbyggnad sedan lägga till snabbare tempon. och öka träningsintensiteten.
Är hästen redan i tävlingskondition så räcker det ofta med att jogga mellan tävling provlopp och snabbjobb/intervaller.
Ska du ha hästen till start måste du ju träna den i högre tempon innan också.

Har du nått dit så underhåll med att jogga mellan tävling och provlopp.
Kan tänka mej att dessa tränare kanske menar hästar i olika kategorier? Skillnad mellan att träna upp och underhålla :)

Om man ska ta den korta versionen så får mina hästar ca 6 mån uppbyggande jogg för att sen gå intervaller var annan var trejde dag. Varvat med 2-4 banjobb/ månad.

Det korta svaret är att en rättbalanserad häst utan några större muskulära problem sliter inte speciellt mycket på kotorna genom att jogga.

Det långa svaret kan bli hur långt som helst.

Att vara regelbunden med rakbanejobb och/elelr vanliga snabbjobb är A och O för en travhäst både under uppbyggnad och när det är lite tid mellan starterna.

personligen vill jag hinna köra ett rakbanejobb mellan starterna för att känna att hästen är fräsch fortfarande.

det handlar om trännigen i allmänhet, alltså oberoende vilken kondition hästen är i. om det är tävlings kondition eller om det är vägen till tävlings kondition.

om hästen bara joggas och aldrig ökar farten har jag svårt att tro att den klarar att gå några tider i ett lopp sen..

KL

Citerar TS:
"är lite nyfiken på hur ni tänker i träningen"

När det är barmark så har vi miserabla träningsförhållanden, så vi skrittar. Och skrittar. Och skrittar. I tryckvagn, med fyrhjulsvagn, i branta, korta backar med speedcart och vi klättrar mer eller mindre uppför berg uppsuttet då och då. Travar gör vi på rakbana alt. travbana vid snabbjobb 1-2 ggr per vecka.

Det här är treåringar och äldre, småttingarna får jogga på en kort rundbana oftare.

Det är inte joggandet i sig som sliter för oss, det är underlaget.

Grundkonditionen på hästen läggs när den är 1,5 - 2,5 år sen tycker jag inte att det behöver joggas och joggas.
Grunden sitter ju där den sitter. Det funkar utmärkt med rörelse anpassad efter underlaget sen. Tycker jag.

Min häst (har bara äldre nu) som var helt avställd i 7 veckor från tävlingskondis pga förstörda fötter (hovslagaren har gjort ett katastrof-jobb och spikat 8 sömmar i sulan) fick ett jogg-jobb som första 4 dagar efter att skorna kom på igen.
Sen har hon skrittat och gått intervalljobb och i lördags två veckor efter enda joggen gick hon en 30-provstart plättlätt. Anledningen att det var en så långsam provstart är att hon just nu går med tunga specialanpassade ridhäst-dojjor för att få tillbaka fötterna så det blev ju ett litet styrkepass samtidigt.

Ska man träna travhästar är det alltid en fördel att försöka lista ut de fysiologiska krav som ställs under loppet.
Koordination, syreupptagningsförmåga och förmåga att tolerera höga mjölksyranivåer är några av dessa.

Hur man tränar och vad man tränar beror ju ganska mycket vad man har för material och vilka yttre förutsättningar finns.

ok, så om man har bra underlag så sliter det inte på kotorna att jogga?
vad har ni för underlag som är så dåligt?
det tycker jag ocå är en väldigt intressant fråga eftersom att den ena trännaren tycker att underlaget är bra medans den andra tycker det är dåligt.
underlaget som finns i det här stallet är en rakbana med sand som harvas och hålls efter noga. på somamren finns det en jordbana som är gjord på en åker och sen är det två slingor som går i skogen som har typ vanligt skogsväg.

det tycker jag ocå är en väldigt intressant fråga eftersom att den ena trännaren tycker att underlaget är bra medans den andra tycker det är dåligt.
underlaget som finns i det här stallet är en rakbana med sand som harvas och hålls efter noga. på somamren finns det en jordbana som är gjord på en åker och sen är det två slingor som går i skogen som har typ vanligt skogsväg.

Bra underlag är viktigt, minst lika viktigt är det att man kör inte för fort, att hästen arbetar rätt i vagnen och att man inte kör hästen för trött. Då kommer belastningsskador som ett brev på posten. Det finns också många travkulturer runt om i världen där hästarna joggas i en helt annan omfattning jämfört med Sverige och det funkar lika bra där.

Det är förstås bara tränarna själva som kan svara på varför h*n gillar det ena eller andra men ganska ofta beror det på materialet. Med unghästar som måste tränas rätt fort ibland, d.v.s nära tävlingstempo, föredrar tränarna ofta lite hårdare underlag med bra fäste. Tränarna som tränar äldre hästar föredrar lite mjukare underlag eftersom dessa har redan tempo i kroppen.

Senast ändrad:

Ska man träna travhästar är det alltid en fördel att försöka lista ut de fysiologiska krav som ställs under loppet.
Koordination, syreupptagningsförmåga och förmåga att tolerera höga mjölksyranivåer är några av dessa.

Hur man tränar och vad man tränar beror ju ganska mycket vad man har för material och vilka yttre förutsättningar finns.

Ja självklart - men jag hävdar att vad man gör mellan snabbjobben har underordnad betydelse för löpresultatet så länge det fungerar för respektive häst. Så länge det inte är rehab-träning.

Vi har en travslinga som är riktigt fin som är 1600 meter det finns en lång backe på den och en kortare backe som är rätt brant.
Finns även två långa raksträckor som mäter ca 500 meter.
Våran 2 åring joggar vi ofta 2 varv bara för att " värma" upp henne sedan jobbar vi på lite i backen och i bland så drar vi på henne lite på lång rakorna lite som en intervall träning men hon går ca 6 varv när hon tränas och ofta jogga 2 sen kör man 2 med lite mera knuff i sen joggar vi 2 varv för att varva ner och så skrittas hon tillbaka till stallet.
3 åringen som vi har joggar vi igång typ 2 varv sedan kör vi intervaller på långrakorna och sedan joggar vi av henne 2 varv.
Har en tjej som står i samma stall som har många hästar i träning och hon kör på samma sätt med sina och de har inte uppkommit några skador på dem.

Vi harvar oandra sidan slingan efter och innan varje jobb och är den för dålig så använder vi inte den alls utan tömmkör, longerar eller löshoppar de hästar som inte är inridna än.
Tror att de har med underlaget att göra mycket om de skadar sig de ska inte va för hårt och inte för mjukt.. det är en balansgång.

Tror att en unghäst behöver jogga mycket för att få upp sitt flås och för att bygga muskler tror dock att man ska introducera lite mera tempo tidigt att man börjar med att låta dem få springa på lite kortare sträckor för att sedan kunna öka på tempot sakta men säkert för att de ska kunna hantera sin kropp i högre tempo oxå.

Man säger ju alltid - Att det är farten som dödar så de e nog inte joggen som pajar hästen

Åtminstone är det så att ett dåligt underlag ökar riskerna för förslitning.
Vi har märkt att sedan vi började "Projekt skritt" så är hästarna överlag mycket fräschare, inte bara i kotorna utan även i hovleder och fram- och bakknän. Någon konditionsförsämring har vi inte märkt, på sätt och vis tvärt om. Flera har byggt på sig och orkar därför med sig bättre "hela vägen".

Från mars tills det blir packad snö och is igen har vi i princip bara stenhårda grusvägar. Några skogsvägar finns, men de är inte framkomliga med vagn utan bara uppsuttet. Vi har en gräsbana på en åker där det går att jogga och där unghästarna får springa runt. Nackdelen är ffa storleken och kurvorna, den är ca 5 - 600m och har sex (!) kurvor.
Vintertid är det bättre, tjock is och packad snö på de flesta ställen, dessutom sjöis många år.
En rakbana :love: finns dock i närheten så snabbjobben funkar ganska fint.

Värmer ni bara upp hästarna i 6-7 minuter???

Jag värmer upp mina 15 minuter innan intervallerna...

tyckte det lät intressant att ni även löshoppar hästarna. hur fungerar det och vad ger det för resultat? är det någon som rider lite lättare "dressyr" oxå? är det bara för att få lite variation i träningen? jag ridtränar ju en travare och har tagit upp honom till ridhus ett par gånger och rider lite mera "dressyr" på honom ibland. men har fått höra att det inte är bra för travare eftersom att man tränar korta ridhäst muskler istället för långa travmuskler. inget jag tror på iof då travtränaren tycker att det är helt ok så som jag rider honom. och han borde ju veta om det är skadligt.

men visst förstår jag att underlaget är viktigt. men det verkar vara svårt att veta vad som är bra underlag. "våran" rakbana är ju tung med sand. skogsvägen är inte lika mjuk men inte stenhård helelr. ganska backig och på vissa ställen lite stenig. jag tror även på klättring i backar.

men okunnig som jag är så undrar jag vad en tryckvagn är? hur ser den ut? och hur används den?

Det är ABSOLUT inte negativt att dressyrträna en travare. Tvärtom!
Varierad träning är det bästa du kan ge din travare, och när du dressyrtränar kan du jobba med saker du inte kan jobba med för vagn på samma sätt.

Ett dagsfärskt och vanligt förekommande exempel är ju Quarcio du Chene som förbättrats avsevärt sedan han började dressyrtränas regelbundet. Han rids till och med i dressyr som värmning innan lopp.
I hans fall testade man denna träning för att göra hästen mer lyhörd och reglerbar och det har ju uppenbarligen gett resultat.
Så med dressyr kan du träna hästen både fysiskt och psykiskt på ett bra sätt!

Givetvis måste du också kombinera med intervallträning och snabbjobb.

men okunnig som jag är så undrar jag vad en tryckvagn är? hur ser den ut? och hur används den?

Tryckvagn är en speedcar eller rockard, kan även vara fyrhjulsvagn, där det finns broms på hjulen (som kan justeras hur hårt det ska bromsa) och det finns ett reglage att sätta på och stänga av bromsen/motståndet. Vilket av de flesta används för att köra med motstånd i intervaller (i skritt eller trav).

Här kan du läsa om tryckvagnsträning!
http://www.stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=88&Itemid=40

Vanliga fabrikat är Protrainer, Grafströms Tryckrockard och Pullert (fyrhjulig).

Du måste komma en bra bit med dressyren innan den blir en styrketräningsövning för hästen.
Men den regelbundenhet man hinner rida dressyr på en starthäst så har den säkert hunnit nå pensionsåldern innan den hunnit till den nivån. :D

Tror jag...

De som kan mer om dressyr kan säkert svara bättre på den frågan men jag tror att det är någonstans där man börjar träna galoppombyten efter x antal steg som de riktiga bodybuilder-övningarna börjar.

Givetvis förutsätter jag korrekt utförda rörelser i form.

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 424
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka