Slita kotor eller får bra flås?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LyckaCamilla
  • Startdatum Startdatum
Sv: Slita kotor eller får bra flås?

Mja, en skicklig ryttare har "ridit till" min oridna travhäst på mycket kort tid och arbetar hästen i korrekt form - hästen slappnar av i halsen, jobbar med ryggen och sätter under sig sina bakben. Skritt och trav räcker ganska långt för att gymnastisera och träna upp ryggen. Galoppombyten, jaa dit kommer nog hästen som du säger när han är pensionerad. Man behöver inte krångla till det alltför mycket.. :)

man behöver ju inte sitta på hästen heller föra att den ska kunna gå dressyr.. rider gör vi lite på våra dock är tre åringen aldeles nyligen insutten har ridit henne ett par gånger.. Men man kan ju tömmköra dom på volt och då får man ju igenom alla gångarter och man kan få dem att jobba i korekt form att jobba med ryggen.
Tömmkör jag mina hästar på volt så är de självklart att de ska jobba i form för det är en helt annan grej och har ett helt annat syfte än när de går för vagn.

Vi löshoppar våra för att de ska få bättre kordination lära sig att hantera sin egen kropp lyfta bättre på benen och det är väldigt mjukgörande att skutta lite hinder och framför allt gör vi de för deras skull då de älskar de.

Jaaa, jag svarade mest på Ghost´s inlägg angående dressyrridning. :)

Vad kul det låter med löshoppning, har funderat på det åt våra hästar också men aldrig fått tummen ur.. Studshoppning lär vara fantastisk gymnastik för ryggen?? Hur ofta hoppar ni, har du märkt någon förbättring på hästarna?

Mja, en skicklig ryttare har "ridit till" min oridna travhäst på mycket kort tid och arbetar hästen i korrekt form - hästen slappnar av i halsen, jobbar med ryggen och sätter under sig sina bakben. Skritt och trav räcker ganska långt för att gymnastisera och träna upp ryggen. Galoppombyten, jaa dit kommer nog hästen som du säger när han är pensionerad. Man behöver inte krångla till det alltför mycket.. :)

Jag svarade bara det TS hört om att de får "för tröga muskler" av dressyren... :D Jag ser på min fd licenshäst som dressyrat de senaste 6-7 åren hos nya ägaren att hon inte blivit ett dugg tung i kroppen. Snarare är hon finare nu än när hon startade. Hon är 19 nu. :bow:

Jag rider första passet för instruktör med min ena i dag... :idea:

Vad härligt med en fräsch 19-åring!!

Lycka till på träningen! Själv brukar jag få sådan träningsvärk att jag knappt kan ta mig fram efteråt... :)

Jaaa, jag svarade mest på Ghost´s inlägg angående dressyrridning. :)

Vad kul det låter med löshoppning, har funderat på det åt våra hästar också men aldrig fått tummen ur.. Studshoppning lär vara fantastisk gymnastik för ryggen?? Hur ofta hoppar ni, har du märkt någon förbättring på hästarna?

Under vintern när de va riktigt dåligt på travslingan så löshoppade vi dem lite mera då värmde vi typ upp dem på longerlina och så fick de trava över lite bommar för att sedan sätta upp lite stuts hinder..

Men när Slingan är bättre så kanske det blir 2-3 gånger per månad.
Man märker på dem att de blir mjukare och spänstigare i kroppen.. 3 åringen hade problem uppe i korset när hon växte mycket med stelhet och de har blivit bättre sedan vi började löshoppa henne.
Hon va trög i bakvagnen de märkte man när man skulle stretcha och typ dra ut bakbenen hoslagaren svor lite över de.
Haft kiropraktor som tittat på henne och konstaterade att hon hade låsningar uppe i korset antagligen för att hon hade mycket växt värk och så..
Hennes tips va att inte köra henne bara utan ha mer mångsidig träning därför började vi mer bommar, löshhopning , longering och tömmkörning...
Och jag kan ju säga att det hara bara blivit bättre på alla fronter på båda hästarna sedan vi började med annat än att bara köra.

Vad härligt med en fräsch 19-åring!!

Lycka till på träningen! Själv brukar jag få sådan träningsvärk att jag knappt kan ta mig fram efteråt... :)

Kickbox med lite stretching till några gånger i veckan och kroppen fixar dressyren galant! :p

Och du stretchar förstås efter dressyren? :angel: Själv brukar jag stretcha hästen! :idea:

ska försöka lägga fram förslaget om lite löshoppning :).
hoppas jag kan få igenom det bara. fast dom tycker väl redan att jag är knäpp som tar upp hästen till ridhuset, är ute och promenerar honom, o "lallar" runt i skogen så dom kanske har slutat rycka på ögonbrynen nu :).
hur långt man vill skola hästen i dressyr beror väl på intresse och kunskap eller? travhästar är ju så lättlärda och villiga att arbeta och göra rätt så dom lär sig ju nya saker fort. det är iaf min uppfattning

ska försöka lägga fram förslaget om lite löshoppning :).
hoppas jag kan få igenom det bara. fast dom tycker väl redan att jag är knäpp som tar upp hästen till ridhuset, är ute och promenerar honom, o "lallar" runt i skogen så dom kanske har slutat rycka på ögonbrynen nu :).
hur långt man vill skola hästen i dressyr beror väl på intresse och kunskap eller? travhästar är ju så lättlärda och villiga att arbeta och göra rätt så dom lär sig ju nya saker fort. det är iaf min uppfattning

Visst är de lättlärda men de är liksom inte avlade för den samling som de högre skolorna kräver. Det brukar vara nog så många "wow" från nya instruktörer när jag berättar att min förra häst kunde göra byten på serpentin under tiden han travtränades.

Och den 19-åriga hästen jag nämnde tidigare i tråden har det tagit 7 år från bredgångare till att tävla i LB-dressyr. Och då har hon bara ridtränats av ägaren.

Har ett sto född 99 som är travare henne köpte jag för att ha som ridhäst innan jag bestämde mig för att ta föl på henne.
Red henne fortfarnde en bra bit in i dräcktigheten innna jag slutade rida och då red jag för instruktör rätt mycket och den instruktören va imponerad över vilka fina travökningar hon kunde göra samlad och hon gjorde klockrena öppan , sluta och skänkelvikningar..
gallopen gick hon samlad och fin i..
Började rida henne mera i dressyr så fort hon vart dräktig då jag beslutade att det va lite dumt att hoppa henne när hon va dräktig då jag tyckte det av lite för mycket belasning men beslutade att rida på som vanligt typ 5 dagar i veckan så vi slipade massa på dressyren istället då..
Innan när vi hoppade mycket så hoppade hon banor på 120 -130 lätt och jag kunde göra gallopombyten mellan hindren och samla upp henne ordetligt..
Så en travare är väldigt ridbar för den som orkar vill och kan..
Just nu håller jag på rider in våran 3 åring oxå som gick premie förar året och tränas för kval..
Rider henne nån dag i veckan började med att jobba henne i skritt att hon ska börja med att bära sig i skritten och jobba rätt har nu även satt igång att trava lite.

Va roligt att du lyckats få en sån fin ridhäst :)
det är kul att höra att så många ridtränar sina starthästar.
har du hästarna på väggarö i sorunda?

nej jag har haft mina 2 stående där fast det va 2009 som jag stod där nu har jag mina på rangsta gård i sorunda.. Hur gissade du de är vi ökända med våra ridtravare eller?? ;)

hehe... jag kände igen ditt namn och ridbanan på bilden. jag red där för många år sen på en ridtravare som hette Song Si (Sivan). jag är uppväxt ute i sorunda oxå. hästen jag har nu står på Lisö. där min mamma har sina två hästar. rangsta gård, då kanske du står i samma stall som Malin friberg?

Malin stod i vårat stall förut med sin Toppen men hon har flyttat han till stall November vid hammesta hon rider bara på han nu han pajade sitt gaffelband så det vart inga flera starter på han .. Hon bor dock mitt i mot rangsta gård hon hyr ett hus där..så vi ses rätt ofta:)

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 424
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka