Slickar på saltstenen som en galning

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle slickar som en galning på saltstenen.
Fick en ny för 2½ vecka sedan,
och den har redan ett ganska djupt "hål" i sig.
Vad kan det bero på?

Sv: Slickar på saltstenen som en galning

Om vi säger att minsta grundbehov för en häst är 10 g /dag, och det gått 2,5*7= 17,5 dagar. Då har hästen behövt få i sig minst 175 gram salt under den tiden för att inte få brist. Svettas den det mista stiger den siffran väldigt mycket.

Jag tror alltså inte att den fått i sig så mycket salt att den mår dåligt av det, men den slickar maniskt kan du ju ta bort salstenen och ge en matsked salt i maten om dagen. Och mer om det är varmt eller hästen svettas under träning. Dessutom lagras inte salt i kroppen på hästar på samma sätt som för oss, utan de svettas och kissar ut mycket mer än vi.

På en timme under hårt arbete och svettning kan en häst förlora 130 g salt så de behöver mer än man tror.

okej skönt att höra, har inte sett nån annan pålle hålla på så mkt bara/se saltstenen krympa så tydligt.

Hästar kan inte, till skillnad från människor, få i sig för mycket salt, under riktigt svåra förhållanden skulle maan t.om. kunna låta dem dricka saltvatten, vilket människor inte klarar. Överskottet kommer ut genom urinen. Det är i varje fall vad jag lärt mig. :crazy:
Så såvida det inte är selen eller så i saltstenen, som de kan få farligt mycket av, hade inte jag oroat mig så mycket.
Sen ska man ju kolla upp anledningen till saltslickandet om det kommer plötsligt eller så, kan ju bero på något annat problem.
Men jag hade inte oroat mig så mycket i det här fallet =)

Vet inte :o Läste på foderförpackningen att de kan bli förgiftade.. :o
Men det ska nog rätt mycket till..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 045
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 029
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka