Slickar på grusvägen

M

marina w

Mina hästar har jag sett slicka på grusvägen. Vad kan detta bero på kan de ha nån brist av nåt?
 
Sv: Slickar på grusvägen

När medryttarhästen har slut på saltsten i boxen eller som nu, i hagen så brukar han slicka på vägen. Det innehåller då troligen salt som dom vill ha i sig.
Han slickar aldrig annars och när han fått saltsten så slutar han tvärt. :)
 
Sv: Slickar på grusvägen

Ja, det låter som om hästen har salt brist. Ge hästen 2 msk salt UTAN jod i krubban så den får upp balansen igen.Ge den det i några dagar och se om det blir bättre. Väg salt är inte bra för hästar.
 
Sv: Slickar på grusvägen

Vi har inget salt på vår väg,den saltas aldrig. Han har ju gått på e-vitamin och selen mix så han har fått det varannan dag och salt varannan dag eftersom man tydligen aldrig ska blanda selen med saltet. Men kommer nu gå över till fri tillgång på salt, och sluta med selen ett tag, har doserat per dag annars men jag tycker att de trivs bäst med sin saltsten. Vet dock ej vad som är bäst. Det är ju som med allt annat, alla tycker olika
 
Sv: Slickar på grusvägen

Ok. Men han får mineraler(eggermans).Har i alla fall tagit bort selen mix nu så jag kan köra på som vanligt med saltet igen. Har bara sätt han slicka på vägen en gång. Får se hur det artar sig hedanefter;)
 
Sv: Slickar på grusvägen

Zenith skrev:
Varför ska man inte blanda selen med salt? Källhänvisning? :)
För att salt innehåller selen och eftersom jag gett selentillskott så kan det bli selenförgiftning om det blir för mycket. Den terapeat som behandlar min häst sa det, och jag följde det rådet. Själv vet jag inte, men jag vill inte chansa
 
Sv: Slickar på grusvägen

marina w skrev:
För att salt innehåller selen och eftersom jag gett selentillskott så kan det bli selenförgiftning om det blir för mycket. Den terapeat som behandlar min häst sa det, och jag följde det rådet. Själv vet jag inte, men jag vill inte chansa

Nej rent salt innehåller inget Selen, det kan du själv se i saltets betckning NaCl, alltså Natriumclorid. Selen är S.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slickar på grusvägen

Min häst gör likaså när saltet är slut. Det har ingen betydelse för honom om vägarna är saltade eller inte.
 
Sv: Slickar på grusvägen

Jag missuppfattade nog dig i den andra tråden. Jag trodde att du gav ngt selentillsatt salt. Vanligt salt innehåller INTE selen.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
878
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
1 090
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 198
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp