Slickande hästar?

Yllet

Trådstartare
Börjar med att säga att jag inte är säker på att detta inlägg ligger rätt här, hittade ingen passande kategori.

Idag när jag kom ut i hagen så stod mina två valacker och slickade på varandras mular och tungor, riktigt hångel alltså. De höll på i säkert fem minuter innan de slutade och den ena av dem gick för att försöka upprepa beteendet med en annan häst. Den hästen verkade inte särskilt road av detta men min häst försökte envetet att slicka honom på mulen tills han gick ifrån honom helt enkelt. Jag har inte sett hästar bete sig så tidigare och förstår mig inte riktigt på beteendet. Någon annan som sett hästar bete sig så här?

Det kan vara lek och/eller kel mellan hästar som inte är brötiga.

Eller så är det rester av mat på mularna som är kvar och smakar gott.

Vem vet? Det kan vara som kliande men frampå istället för vid manken.

Ta reda på vad den andre ätit. Mina gör så ibland om den ena står och tuggar och den andre inte hittat nåt gott, slickar och slickar tills den andre släpper ut det den har i munnen, provsmakar och luktar på det och luktar sen vidare i markerna om den kan hitta något.

Simba älskade att skicka på katten och katten gillade det lika mycket så kunde komma ut till stallet och hitta katten helt blöt av saliv från hästen:)

Mina hästar gillar att slicka på mina handskar så de kan bli helt genomblöta men det kan ju bero på att det ibland delas ut godis från handskarna ;)

Såg min häst stå och slicka länge och omsorgsfullt på något i snön en dag för några år sedan. Så jag gick fram för att se vad det var och det var en död vildkanin :( Det hade varit rejält med snö och kallt en längre tid så kaninerna var i ofta hagen och åt av hästarnas hö och en av kaninerna hade uppenbarligen dött. Den såg inte ut att vara skadad på något sett och hästen verkade försöka med hjärt och lungräddning :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama