Slem i luftvägarna

orion_x

Trådstartare
Min pålle är slemmig i luftvägarna. Hur yttrar sig era hosthästar? Min hostar väldigt sällan, men man kan höra att hon är slemmig. Hon är annars pigg och glad vid ridning och andas normalt med normalt antal andetag/min i vila. Hon verkar ha bra ork med. men sen är det de där slemmet som jag funderar en del på. Annars tycker jag det verkar vanligt att hästarna torrhostar. Har aldrig stött på en häst som är slemmig innan.

Sv: Slem i luftvägarna

Min har kronisk bronkit och är slemmig. Had inga symtom alls tills han fick andnöd. Har bara hostat en period, ca 1 vecka. Han har nu inte hostat på nästan ett halvår men är slemmig i luftrören, försöker därför hålla igång honom alla dagar i veckan då slemmet kommer upp vid ridning. I början fick han slemlösande men sålänge han inte hostar alls och är pigg/har ork så får han vara utan.

Ok.
Idag var dock pålle grymt mycket sämre. Så vi ska in till kliniken vid halv tre *suck*
Satt och sökte på om man kunde köpa hösilage... men hittar inte en enda annons i hela kronobergs län varken på blocket eller på buke.
*suck* Hoppas inte luftvägar m.m är alltför skadade nu då..

Aj då. :( Bra att ni åker in och kikar med endoskopi.
Berätta gärna hur det går sen och hoppas du hittar någon som säljer hösilage. Hör med de lokala bönderna?

Lycka till!:banana: :bump: :banana:

Min häst blev otroligt slemmig när vi fått mögligt hö. Han höll på att kvävas av sitt slem när vi var ute och red en dag. Då åkte vi in på klinik och kollade. Han var bara slemmig i halsen, inte i luftrören. Fick ingen medicin utskriven för det. Jag gav då en homeopatkur (host och slemkur tror jag den hette) och efter det försvann det. Vi köpte naturligtvis annat hö också som vi tog hygienisk analys på. Efter detta tar vi hygienisk analys på allt hö vi köper. Numera är min häst frisk, peppar peppar!

Nu har vi kommit hem och så. Hon hade en slemklump i de övre luftvägarna, men inget i de nedre. Så vi fick lite acetylsystein som hon ska ha i tre veckor. Tog bakterieprov från slemmet och ett blodprov, som jag får svar på på fredag. Konstigt nog hittade de inte mycket mer slem än den klumpen... och veterinären verkade inte förstå alls hur luftvägarna hade kunnat gurgla, hon bad mig flera gånger förklara hur jag menade eller hur det lät:crazy: . Jättelätt:cool: . Men men, när vi kom ill kliniken så andades hon rätt ok.
Lungorna eller nedre luftvägarna trodde de inte var påverkade. Alltid nått positivt.
Imorgon ska det ringas runt till bönderna för att se om de har något hösilage. Hoppas det. pappa trodde dock det var knapert med det hos närmsta bonden. Men men

Låter ju hittills positivt ialfl. :) Har ni tur och byter hö/ändrar miljö så blir det inte värre.

Min pojke hade inga symtom alls tills en dag när jag red. Åkte sen in till klinik och han var röd och slemmig hela luftvägarna. Ingen förstod alls hur han kunnat gå utan visa minsta lilla symtom. Mysko...

Hoppas ni hittar hösliga och att pållen dig piggar på sig snabbt!:) :bump: :banana:

Idag kom provsvaren, hon hade ingen infektion, och inga bakterier i slemmet i halsen. Det är ju bra:) Då vet jag ju iaf att det är höet hon reagerar på. Min snälla kompis skulle låta mig köpa lite hösilage, så jag ska åka och hämta det imorgon.

Okej, bra det på ett sätt...

Låter ju kanon! Hoppas din häst blir bättre så ni slipper få kroniska besvär.

:banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: Miikan89
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar