Alexandra_W
Trådstartare
Ja den är jättefin. Varför funderar du på att skjuta den? Du skjuter väl inte lösdrivande katter/hundar?
De flesta vilda djur undviker att slåss, så om din hund blir aggressiv är det nog troligt att räven schappar.
Om det finns kattmat i ladan är det rätt osannolikt att räven klarar att låta bli ett sådant läckert och lättåtkomligt mål, så du är nog fast med en husräv. Du kan ge den till mig, jag har alltid drömt om en tamräv, jag älskar rävar!
Jag tycker det är fruktansvärt att människor först matar ett vilt djur och tom tar in det och sedan skall det skjutas för att det svarar positivt på människans inviter. Ja, jag såg att det inte var du som matade, men du kunde väl sagt till att de inte fick göra det om det nu var ett sådant bekymmer för dig?
Allvarligt talat så verkade ju djuren komma överens, så varför inte se vad som händer innan du gör någonting?
Jag funderar inte på att skjuta den, påpekade ju att jag inte vill det. Att jag påpekade det var för att slippa sådana svar, lagligt har jag nämligen rätt att skjuta den. (Eller okej, inte just jag men jag får be nån skjuta den). Enda egentliga egenanledningen jag skulle se skulle väl vara risken gör kattens skull. Min mor är ganska orolig att räven ska ta katten, jag tror att katten reder sig - men visst skulle det kännas lugnare om räven hittade sig en fin liten lya i skogen. Men jag föredrar att den gör det självmant hellre än att skjuta den för att skydda katten.
Däremot vill jag nästan ännu mindre att den ska dö eller skadas pga att min hund och den stöter ihop. Se hur det går känns väldigt vanskligt då räven inte har en chans mot hunden om hunden beslutar sig för att han inte gillar räv eller ser den som ett byte.
Det var därför jag undrade om det vanliga är att de slåss, för att kunna försöka bedöma risken för att det ska hända om de tu träffas av misstag ute på gården. Jag har ju levt i tron att räven haft vett hålla sig undan från hunden, men det var ju fel.
Kattmaten finns i grannens ladugård. Här finns inte en gnutta mat, aldrig funnits. Vad gäller sommargästernas matning så visste jag inte om den förrän i efterhand då annan granne berättade att de brukade ge den mat i köket i stugan de hyrde och var "jätteglada" att de kunnat locka in den i köket. Jag ville banka huvudet i en vägg när jag hörde det och jag vill banka huvudet i en vägg bara jag skriver om det nu. Men det är ju redan gjort och inget att göra åt.
Räven löper dock inte minsta risk att bli skjuten i nuläget. Och förhoppningsvis både har han lärt sig jaga och flyttat ut i skogen i sinom tid och där bildar familj. (Han, hon, den, det.. Jag vet inte vad den är för sort)