Sv: Slasktråd för Rollkuren
Jag har fortfarande inte sett någon på buke applådera HF. OM det är utanför buke du menar att det förekommer "hurrarop" så är det bättre att göra stämman hörd där.
I många inlägg applåderas de resultat som ridmetoden rollkur/HF/LDR medfört, t.ex. dressyrdomarnas bedömning av Totilas.
Du verkar verkligen inte klara av att folk frågar och vill veta mer.
Jaså inte.
Nej.
Möjligen är jag miljöskadad men jag har ett arbete som innebär att man ständigt måste granska kritiskt och inte köpa påståenden rakt av.
Vilket arbete då?
Då vet du kanske att man brukar bevisa att något är ofarligt, dvs. inte skadligt, INNAN det är tillåtet att använda - inte det omvända. Rollkur/HF/LDR används utan att det finns bevis för att det är ofarligt. Det finns inte heller några bevis för att rollkur/HF/LDR är bra/positivt varken ur sportens, ryttarens eller hästens perspektiv.
När det gäller HF så har de undersökningar du hänvisat till varit för svaga och med för många frågetecken. Ingen forskning verkar finnas än om hur hästens kropp reagerar.
Menar du att så länge det inte finns något resultat som antyder att rollkur/HF/LDR är bra för hästen så finns det ingen forskning?
När man då vill veta mer, ja, då har man sagt ja och amen till HF enligt dig. Hur kan du få det till det?
Vad är det "man" vill veta mer?
När det gäller dina åsikter är det också lite knepigt eftersom du blandar ihop HF med LDR, DR osv osv i en salig blandning.
Ok, här påstår du något om mig som jag inte känner till. Förklara då för mig vad likheterna och skillnaderna är mellan rollkur/HF/LDR.
Det är min åsikt att rollkur/HF/LDR är i stort sett samma sak i alla fall ur hästens perspektiv. Jag anser att rollkur/HF/LDR är samma typ av ridmetod
- där för hästen det ena bara är ett större helvete än det andra
- som innebär att ryttaren medvetet väljer bort möjligheter att inverka/kommunicera med hästen
- som gör att ryttaren inte tar tillvara hästens förmåga/vilja på bästa sätt
- som gör att hästens utveckling till tävlingshäst försvåras eftersom hästen tränas i andra rörelser än de som skall utföras på tävling
- som lär hästen ett rörelsemönster som inte är förenligt med FEIs reglemente
- som inte hjälper ryttare/häst att utföra rörelserna så som de anges i FEIs reglemente - t.ex. med lätthet för hjälperna.