Slaskar med vatten

vippan

Trådstartare
Min ena häst slaskar jättemycket med vattnet när han äter hö. Det får han i och för sig gärna göra men det är jobbigt när boxen blir så våt. Kanske någon har samma problem och löst det på ett bra sätt? :idea:

- Han har vattenhink, inte vattenkopp.
- Jag har provat att blöta höt men han slaskar ändå.
 
Min häst gör lika dant o hon har vattenkopp,
jag lägger helt enkelt spån under.
Det suger fantastiskt bra så jag byter bara ut en gång i veckan.
Hästen i boxen bredvid har hink o ägaren lägger oxå spån under.
 
Menar du att hästen typ "doppar höet" i vattnet?
Gör den det, så kan det vara ett tecken på magproblem (magkatarr, magsår osv)

// Anna
 
Nja, han doppar inte hö´t utan tar vatten i munnen precis som om han ska dricka men sen slänger han det på hö´t och allt som finns där emellan. Vattenhinken är i andra änden av boxen för tillfället och det hinner bli ganska blött på vägen till så att säga. Kanske är det bättre att ha vattnet bredvid maten som jag hade förut :confused:
 
Min ponny slaska också, hon doppar även höet i vattnet. Men det gör hon bara om höet är lite dammigt. Hon gör det aldrig med ensilage eller hösilage. Om hästen göt det för att den har problem dem tänderna eller något sådant måste du kolla upp det. Vissa hästar gör så ändå och då är det bara positivt eftersom höet inte dammar det minsta. Den nersölade boxen får man leva med, det är det värt :p
 
Endel hästar som har vassa kanter eller annan obalans i munnen kan blöta och blaska för att det är lättare att få i sig ett blött hö utan att behöva tugga ordentligt.

Har du kollat munnen?
 
Vår häst gör det åxo..hon har inga problem, vi har kollat med vet och en hästtandläkare, hon har gjort det jätte länge....låter henne göra det, men vattnet blir ju inte så fräscht :D

Men annars kan du lägga hö en bit ifrån vattenhinken, då tar det ändå en liten stund innan hästen får dit al hö...det kanske smakar bättre och liknar med gräs( som innehåller mer vatten än hö), annars kan du prova att ge hösilage som innegåller mer vatten??

Sam
 
Munnen är OK. Han tycker väl att det är kul helt enkelt och får gärna fortsätta med sitt slaskande. Det var lite värre när han hade vattenkopp i förra stallet och halva boxen var blöt på morgonen. Nu har han "bara" 20 liter att slaska ut från sin vattenhink! Busfrö! :p
 
Vi har också en "blaskhäst"

Dom har vattenkoppar, men när dom får dricka ur hink
så ska helst halva huvudet ner i hinken och det ska sölas
på alla tänkbara sätt :D

Efteråt ser det ut som dom vill sätta en hov till mulen och fnittra..
"men matte, så du ser ut..det droppar vatten från hela dig" :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp