Slår med huvudet när man rider?!

Tjockisina

Trådstartare
Hästen jag rider har en tendens till o börja slå med huvudet när man rider.. han slår huvudet upp o ner så att säga vilket får mig och han ur balans, ibland drar han nästan tyglarna ur händerna på mig och ibland får jag nästan hans huvud i i min skalle när han håller på som värst.

Har börjat använda martingal för min egen skull( inte så skönt bli knockad av en häst) men han håller endå på med huvudet upp o ner så gott han kan.
Detta beteende kommer nästan alltid fram när han börjar bli trött eller är stressad osv, han håller aldrig på i början av ett ridpass och jag tycker nog han börjar fjanta med huvudet lite väl fort i ridpassen för att de egentligen skulle bero på att han e trött o vill slippa ifrån.

Försöker hålla om och trycka på när han börjar men funkar inge bra.

Nån som haft samma problem eller nån som vet vad de kan bero på att en häst håller på med huvudet så där o nån med bra tips o testa för o få han o sluta?

Jätte irriterande då de som sagt inte går o få till nån bra ridning då han får en i total obalans när han börjar med huvudet.

Sv: Slår med huvudet när man rider?!

Jag hade samma problem med min ponny, hon började göra så när hon blev less att stå still eller försökte få sig ur arbete ..

sedan jag började använda martingal har det minskat.Jag fick tipset att rida på pessoabett, men har inte en aning om det funkar faktiskt. Har då inte hunnit prova.

/ emma

Kan inte se vad ett pessoa skulle hjälpa för tyvärr :)

Jo martingal e bra ..slipper ju få huvudet hans i mitt huvud men tyvärr går de ju o fara med huvudet upp o ner trots martingalen :angel:

Min häst har en tendens till att göra så när han är riktigt trött. Börjar komma de sista 10 minuterna, när man rider ett hårt dressyrpass eller mkt intervallträning i skogen, alltså när han är väldigt trött. Kan tyvärr inte ge dig några tips på vad det kan vara! Men vad jag har märkt utifrån min häst, så är det ett tecken på att antingen har han tråkigt eller att "nu får det f*n vara nog" ;)

Och snälla, jag ber dig! Använd aldrig!! pessoabett!

Hmm .. e iallefall inte ensam om problemet iallefall då.

Jo tror oxå de kan bero på att han ibland e jäkligt trött o inte orkar, han e ju inte i nå super form direkt tyvärr.

Men oftast tycker jag de börjar för tidigt för att de ska bero på att han e trött, snarare känns de mer som att han inte VILL o ska förstöra mina försök till ett bra ridpass med sitt svängande huvud upp o ner hmm

Nån måste väl haft liknande problem o ha råd på hur man får bort detta beteende? :bump:

Jag har ridit en häst som slog med huvudet när man red, hon gjorde så när hon var rädd för något och ville springa iväg från det :eek: Men när man arbetade mer med henne att gå i form så minskade det även när hon blev rädd så var det inte så mycket. :D Men du kan ju testa att köra lite mer mark arbeten som NH. Du kan ju massera huvudet och halsen då han blir lugnare av det och känner sig mer bekväm vid dig på det sättet. Sen kan du kolla om bettet verkligen är det sorten som passar honom och sadeln om den inte klämer någonstans eller så. Massera gärna hela honom innan ridningen. Hoppas det hjälper! :banana:

Ok. Ja det kan ju vara en ren dumhet också? Min häst gör så även i hagen ibland när han har tråkigt, sen när det är dags för mat då han är lite extra otålig. Min häst trivs på bettet och har en passande sadel, och eftersom han alltid hållt på så, så anser jag att min häst bara har en ful olat, så nu jobbar jag på att han skall sluta med det! Kan ju bero på olika saker, du får klura vidare så hoppas jag att du hittar "felet" :)

Jo jag tror det är en ren "dumhet" tyvärr .. han vill nog helt enkelt inte jobba, för oftast börjar de när jag börjar kräva lite av honom. Gör oftast inget om jag bara lallar runt o åker häst.

Saken e ju hur jag ska få bort det?! Har testat o hålla stadigare hand o hålla om, eller att släppa efter lite o bara få han framåt o på andra tankar, att bli arg, köra skänkeln i magen på han för o få han o sluta osv osv men inget hjälper.. blir oftast bara värre ju mer jag försöker få han o sluta.. o tyvärr e han en envis jäkel o får mig tillslut på kasst humör o då lägger jag nert.. ibland ger jag mig inte o e envis tebax men han e ännu mer envisare känns de som*suck*

Sök på headshaking syndrom här på forumet, det är ingen rolig läsning men din häst kanske tackar dej.

Min foderhäst gör så med huvudet om han vill galoppera och jag säger stopp xD
Även när vi hoppar börjar han bocka och slå med huvudet (han älskar hoppning)
När han är glad!

Min unghäst slänger med huvudet när det blir jobbigt för henne- o då menar jag inte jobbigt i att hon är lat utan i fysiskt jobbigt. Det har visat sig att hon har en spänning i länden o när hon måste använda det bakbenet så att det gör ont i länden så slänger hon med huvudet (nu jobbar vi på att årgärda spänningen). Min andra häst slänger upp med huvudet när han börjar bli trött eller en övning för jobbig, inte heller då pga lathet eller dumhet utan helt enkelt för att han inte har styrka nog ännu!

Om hästen slänger mycket med huvudet och bara när den är trött så släng inte på en massa extra utrustning för o kontrollera det o tvinga utan ta en paus istället o låt pållen vila en stund! Arbeta då hellre med det jobbiga en kortare stund och pausa innan hästen blir jobbig- o gör övningen en gång till senare.

Kan inte riktigt fatta varför vi människor ser hästen som dum/illvillig/lat drekt när den visar protester... Träning är jobbigt o kräver vi mer än hästen orkar så måste den ju visa det på något sätt!

Min ponny gör så när han jagar insekter. Då biter han sig i bringan och viftar med huvudet. Då är det bara insektsmedlet som ska på.

Annars kan det vara ryggproblem.

Jo jag tror det är en ren "dumhet" tyvärr .. han vill nog helt enkelt inte jobba, för oftast börjar de när jag börjar kräva lite av honom. Gör oftast inget om jag bara lallar runt o åker häst.

Saken e ju hur jag ska få bort det?! Har testat o hålla stadigare hand o hålla om, eller att släppa efter lite o bara få han framåt o på andra tankar, att bli arg, köra skänkeln i magen på han för o få han o sluta osv osv men inget hjälper.. blir oftast bara värre ju mer jag försöker få han o sluta.. o tyvärr e han en envis jäkel o får mig tillslut på kasst humör o då lägger jag nert.. ibland ger jag mig inte o e envis tebax men han e ännu mer envisare känns de som*suck*

Hästar gör aldrig något av dumhet och tjurskallighet, det är bara vi människor som agerar på det viset.

Man måste ta reda på VARFÖR hästen agerar som den gör, oavsett vad som utlöser det så handlar det oftast om rädsla och frustration som leder till stress och då måste vi försöka eliminera orsaken till detta först.

Hästar som slänger med huvudet vid ridning gör det ofta pga av ryttare som ger otydliga och/eller motsägelsefulla signaler via tyglarna, men det kan också bero på smärta och/eller situationer/miljöer som hästen upplever oroande.

När hästen slänger med huvudet alstras "endorfiner", dessa lugnar hästen och får den att känna sig bättre till mods. Ibland kan detta utvecklas till en vana, dvs att trots att "orsaken" är borta så kommer hästen i situationer där den förutsätter att "orsaken" finns fortsätta med sitt beteende och "lugnar sig själv" genom att slänga med huvudet. I dessa fall tar det tid och krävs tålamod för att rätta till problemet.

Man kan försöka lära hästen att "slappna av" på andra sätt, tex lära den att sänka huvudet på signal från tygeln, för när hästen sänker huvudet alstras också endorfiner. Detta kan så småningom ersätta "slängandet med huvudet" och leder till att man får en häst som är mer "kommunikativ" och lättare att manövrera.

Oavsett vad så behöver orsaken/orsakerna elimineras. Genomkoll av utrustning, kiropraktor, tandläkare samt en kritisk analys av ryttarens handhavande med tyglarna är ett bra utgångsläge.

Kom ihåg, hästen gör aldrig någonting beräknat dumt eller illvilligt, den lever i nuet och reagerar på sina instinkter och inlärda beteenden. Alla vanor, bra som dåliga, är alltså en gång inlärda...........det är således vårt ansvar att ta reda på orsaken och att rätta till ev. felaktig inlärning/handhavande av oss.

Vad säjer din tränare? Om du inte tränar för någon- se om du inte kan göra det mellan varven så tror jag nog att du kan få hjälp! Om det är en bra tränare så kan han/hon se från marken var det brister och hjälpa dig komma tillrätta med ditt problem! Lycka till!

Kontrollera noga hur sadeln ligger, köp ny eller rid barbacka tills du har råd med ny om den du har ligger illa. Kolla även hästens tänder om det inte hjälper med ny sadel. Det kan även ha blivit en ren olat så hästen slår med huvudet även om sadel och tänder är bra, då gäller det bara att sitta till ordentligt direkt när det börjar...

Det finns så många olika skäl till varför en häst kan tänkas slå med huvudet. Och lösningen varierar lika mycket. Vill du ha bättre råd kan en film hjälpa. Så man får se vad det är frågan om.

Det kan vara så att utrustningen inte passar, hästen kan ha ont, den kan vara svag, den kan vara spänd, du kan vara för hård/långsam/okänslig i handen, du kan sitta fel och det kan bero på att hästen kommer ur balans. Jag har sett det ske pga alla ovannämda orsaker.

Jag skulle inte rekomendera att betsla upp eller bestraffa hästen. Du vet ju inte ens skälet! Är man inte säker ska man inte bestraffa djuret på något sätt.

Iom att hästen håller på så här antar jag att du inte rider för tränare. Det är nog det bästa tipset av dem alla, att göra det. Om du rider för tränare bör du byta. För att hästen slår med huvudet borde gå lätt att fixa med tränares hjälp. Kan inte tränaren fixa det är den inte en bra nog tränare.

Självklart vet jag att de kan bero på hundra saker, vet att sadeln inte ligger perfekt tex men e inget jag kan göra nått åt eftersom det inte är min häst utan endast min medryttar häst.
Han har tjocker mage o sadeln åker lätt fram speciellt när man sitter ner o jobbar i traven, sadeln ligger bättre när magen inte e så stor men njaa tycker väl inte sadeln ligger perfekt ens då.
Men som sagt inte min häst o köpa sadel till nån annans häst e jag kanske inte jätte sugen på även om jag tänkt tanken :)

Ridit för tränare o hon säger hon tror de beror på att han börjar blir trött samt att de är ett stress syndrom då de oftast blir att han slår med huvudet o stressar upp sig vid galopp arbete.
Jag tycker min tränare e bra, en tränare har väl inte alla svar bara för de e tränare?! eller de kanske de borde ha :laugh:

Kontrollera noga hur sadeln ligger, köp ny eller rid barbacka tills du har råd med ny om den du har ligger illa. Kolla även hästens tänder om det inte hjälper med ny sadel. Det kan även ha blivit en ren olat så hästen slår med huvudet även om sadel och tänder är bra, då gäller det bara att sitta till ordentligt direkt när det börjar...

Inte min häst annars hade jag tagit till alla hjälpmedel för o bli av med detta störande problem, men som de verkar har inte ägaren till hästen detta problem med han vad jag vet iallefall.. dock rider hon sällan han så jag vet inte riktigt faktist.
Men om nått gör ont osv känns de som att de borde börja redan i början av ridpasset o de gör de aldrig utan oftast bara när han kommit upp varv.

Om sadeln inte ligger bra på en häst vägrar jag rida i den sadeln. Antingen låar jag en annan eller så rider jag utan eller inte alls. Att rida med en opassande sadel kan leda till enorma problem i hästens kropp.

En tränare borde kunna få en häst att slappna av och gå i form tycker jag ja. Det är första basic-sakerna som bara måste gå. Utan det kommer man aldrig till riktig ridning. Och det ska gå ganska fort att åtgärda. Och det ska inte heller behövas hjälptyglar för sådant. Det går att lära en ryttare att sluta dra, sitta så den inte stör, få hästen i balans, slappna av etc ganska fort.

Hoppas det löser sig!:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 892
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar