Slappna av

alazzi

Trådstartare
Jag har ju börjat att tävla på stång nu och det ger ju nya problem :D Den fria handen lever sitt eget liv:eek: Hur sjutton gör man för att det ska se bra ut? Förutom att träna:D På hemmaplan går det ju bra, men på den senaste tävlingen var hästen vidrig och spänd och då blev det ju inte bra. Han tyckte att publiken var myckt intressantare än domaren.

Sv: Slappna av

Försök hitta en "plats" för den fria handen. En del har den på låret, det tycker inte jag är snyggt men bättre än att den är uppe i luften som en rodeoryttare. En del trär in ett finger i en skärphälla i byxorna eller liknande (funkar om du rider reining och dylikt).
Det snyggaste om du rider pleasure etc är ju om du kan träna på att låta den hänga rakt ner, eller om du tävlar horsemanship, i vinkel och jäms med den andra handen.

Träning träning träning :D

Är inte insatt i vilka stilregler som finns för de olika klasserna, men det "rätta" är då att försöka hålla den fria armen i samma höjd som tygelhanden, detta för att du ska behålla optimal balans och ha axlarna i jämnhöjd, jag brukar helt enkelt vila den fria armen mot revbenen/magen, då den gärna flaxar iväg om jag håller ut den från kroppen :p

För att få in rätta (det som känns bäst för dig) stilen så tycker jag att det är bra att rida ut på en hand. Bara rida rakt fram och hitta rätta platsen för den fria handen. Jag rider inte på stång men rider gärna på en hand när jag rider ut.

VA nervös jag blir när jag läser de här!! Ska tävla min första klass på stång i helgen... :O

kl

I Pleasuren ska du ha armen avlappnad, hängades rakt ner bakom låret, och i t.ex horsemanship i balans med den andra handen.

Det jag har gjort när jag tränade att slappna av i armen så slöt jag fingrarna runt sadeln bakom låret. På så vis kände jag direkt när jag spännde armen eller försökte röra den omedvetet.
Red så i några veckor och nu vinkar jag nästan ingenting till domaren när någonting inte är helt hundra:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 436
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar