Slappna av snälla häst :/

L

Lindhild

Har ett stort problem med min ridtravare, han vill inte alls slappna av varken när jag rider, leder, longerar eller på annat sätt arbetar med honom. Det gör att jag inte kan utveckla honom ngt mer än vad jag lyckats med hitills eftersom han blir grymt okoncentrerad.

Finns det någon som har bra "NH" övningar eller "lekar" som man kan göra med sin häst så att han kan lita på mig mer? Jag tror det är där det sitter nämligen.. Eller bara ett tips, vad som helst! Har tillgång till ridhus & paddock!

Kan inte bli arg och tillrättavisa honom, då blir det bara värre, och ska kanske tillägga att jag misstänker att han ser lite dåligt, men inte att det är någon fara, bara att han inte ser vad vissa föremål är på längre håll..

Lite kort om hästen: Underbar att sköta, lasta och hantera på så vis, har varit tävlad till 12 års ålder(kanske därför?), är nu 16 år (riden i 3 år)
Tack! /L.
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Vad tror du om att bara gå ut i naturen, leda pållen och njuta av att se nya saker? Kanske tom varje dag en period, tills den slappnar av. Har sett det funka...
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Prata med hästen. rästen är underskattad på en het häst.det gäller oxå att förekomma.. att se när hästen är påväg upp i varv.att redan då börja lugna den..en sak till är faktiskt att tänka på sin egen andning.
Hästar är känsliga och känner av väldigt mycket.att själv behålla lugnet ända in i själen är väldigt svårt. och det tål att tänkas på.du kanske stirrar upp dig omedvetet när hästen gör det.och det är ju något hästen känner av ..i bland tom mer än vi själva gör.
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Vad får den att äta? Våran kallblodstravare var grymt spänd och stressig när hon fick havre, nu får hon bara grovfoder och mineraler/vitaminer och är mycket lugnare och mer fokuserad.
Kanske något att fundera på? :idea:
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Precis!
Jag tog bort havret från min , tillsatte Magnesium (Biomag), ökade protein för mera muskler, och det hjälpte mycket bra.
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Hur ser hästens övriga miljö ut?

Foder/fodring, stallmiljö, utevistelse?
Hur ofta arbetas den?

Har en 13-årig kallblodstravare som startat tills han var 12 hos förre ägaren och han är ju "van" att när man jobbar då ska det gå undan.
Har honom på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och arbetar honom korta lugna pass från marken/uppsuttet ca varannan dag.

Skrittar i skogen, över stock och sten så han inte kan rusa. Rider korta pass på banan med fokus på avslappning. Han är mycket intelligent och lättlärd och jag försöker även träna lite trickträning.

Mycket hjärngympa och lugna fina pass har gjort honom coolare.
Vi testade även att köra honom ibland i början, men då blir det mer att man får börja om från början vid hand/uppsuttet.
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Vad tror du om att bara gå ut i naturen, leda pållen och njuta av att se nya saker? Kanske tom varje dag en period, tills den slappnar av. Har sett det funka...

Mja, han är ganska cool på så vis, men kan ändå bli uppskärrad av småsaker som att folk är ute o går, ett nedfallet träd osv..
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Han får inte mer mat än han behöver, utan får mat för en "hobbyhäst"..Går ute 8-10 h/dag kan alltså inte vara det. rids minst varannan dag, men oftast varje dag.. Jag tror eller snarare vet att problemet sitter i att han inte riktigt litar till 100 % på mig, kan också bero på att det är så som qodrofenia skrev, att jag ibland omedvetet "söker" saker han kan bli rädd och tveksam inför..
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Har ett stort problem med min ridtravare, han vill inte alls slappna av varken när jag rider, leder, longerar eller på annat sätt arbetar med honom. Det gör att jag inte kan utveckla honom ngt mer än vad jag lyckats med hitills eftersom han blir grymt okoncentrerad.

Finns det någon som har bra "NH" övningar eller "lekar" som man kan göra med sin häst så att han kan lita på mig mer? Jag tror det är där det sitter nämligen.. Eller bara ett tips, vad som helst! Har tillgång till ridhus & paddock!

Kan inte bli arg och tillrättavisa honom, då blir det bara värre, och ska kanske tillägga att jag misstänker att han ser lite dåligt, men inte att det är någon fara, bara att han inte ser vad vissa föremål är på längre håll..

Lite kort om hästen: Underbar att sköta, lasta och hantera på så vis, har varit tävlad till 12 års ålder(kanske därför?), är nu 16 år (riden i 3 år)
Tack! /L.

Efter så lång träning har han en sak i huvudet : springa fort. Det du måste jobba med är att få hästen att slappna av och ta det lugnt, och det gör du med långa skritter ute i naturen, 3 - 4 timmar och på lång tygel. Du ska inte straffa honom , han är stressad. Ta det bara lugnt, och låt hästen ta det lugnt. Det kan ta ett år innan han funnit ro i livet och ni kan börja jobba men vad gör väl det.
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Utevistelseen är inte speciellt lång för en aktiv häst ...har han fri tillgång till hö dygnet runt? Det brukar hjälpa till att lugna ner hästar.

Hur var han hos tidigare ägaren? reds/kördes han mer? Var han lugnare?
 
Sv: Slappna av snälla häst :/

Han är uppfödd hemma och det enda jag gjorde de 2 första åren var att coola ner honom med lugna utreritter.
Nu förra året började jag arbeta lite smått med att öka smidighet, galopp och det har gått bra, men nu står vi bara och stampar i utvecklingen. Så fort jag ska försöka lära honom nya saker, börja arbeta på snäppet mindre volter så protesterar han genom att hetsa upp sig och springa fortare o fortare, så benen går som ett plockepinn :s Är det för att han forft. är för svag elr kan han vara spänd någonstans? Tänder & hälsa och så är okej vet jag..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp