Släppa in ny gerbilhona i buren...

pinky

Trådstartare
Om vi nu skulle behöva avliva vår ena gerbil (se tråden "sjuk gerbil!"), då blir ju den andra ensam.

Hur gör vi då för att introducera en ny kompis till henne på bästa sätt? Går det öht när hon är såpass gammal, för jag antar att vi får köpa en ung. Kan det vara idé att köpa två unga, för att ha två jämngamla när den vi har nu blir gammal och dör.

Ja, helt enkelt: Hur gör man när en gerbil av två dör? (Nu räknar vi ju med att hon överlever såklart, men man vill ju vara beredd på det värsta...)

Har ingen aning om hur man gör eller om det går, men jag hade helt klart köpt två. Dels blir det ju samma sak sen igen när det gamla dör, och dels kan de nya bo ihop OM det inte skulle funka. :)

Jepp, så tänkte jag också, MEN om det inte funkar så är ju gamlingen ensam ändå... Så hur ska man göra för att det ska fungera?

Ge inte upp med den sjuka än, hon kan repa sej....
Om den som ev blir kvar är lika gammal dvs 2 år, vill det väldigt mycket till om hon accepterar nytt sällskap. Oddsen är inte så stora. Annars finns mängder med tips om att sätta ihop gerbiler på www.gerbilclub.com

Tack för tipset! Intressant sida. :)

Ja, vi får väl prova med delad bur, det verkar ju vara ett alternativ. Och även om det inte går att släppa ihop dem så kanske gammelhonan nöjer sig med att det finns sällskap på andra sidan gallret?

Men som sagt, vi har inte gett upp på sjuklingen än!

usch..
tråkig sits...

men en gebil KAN klara sig själv oxå. Min svägerska fick en gerbil av en kompis där gerbilen blivit av mid sin kompis (död) så min svägerska köpte en ny och släppte ihop dom men den äldre bet ihjäl den nya :cry:
I alla fall så fick den istället leva ensam och blev 5-6 år gammal. den var 3 när kompisen dog..

Helt rätt, de flesta av mina gerbiler har ändat opp som ensamma, pga sjukdomar, olyckor osv. Men med massor av omsorger och ute-vistelse så har det ändå blivit ett rätt så OK gerbil-liv.

ja den här honan levde livet ensam och verkade då inte må dåligt, med tanke på hur gammal hon blev ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Kropp & Själ Det var längesen jag skrev här nu, och jag vet egentligen inte varför...men jag behöver någonstans att ventilera och jag glömmer aldrig...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 306
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar