Släppa ihop vuxna hundar!

A

aenglah

Jag har två tikar, den ena är 5 år och den andra 1,5 år.
Mor och dotter om det är väsentligt.

Nu ska jag passa en kompis hund ett tag på 1,5 år (tik). Hundarna har aldrig träffast förut.

Hur gör jag bäst för att släppa ihop dem? För enkelhetens skull vore det bäst om de kunde vara tillsammans.

Tips mottages tacksamt.

Sv: Släppa ihop vuxna hundar!

Allt beror ju på hur dina hundar är. Jag skulle i dagsläget inte kunna para ihop min gamla tik med en annan tik, då skulle det bli fight.

Det jag kan rekommendera är att den nya hunden får träffa och lära känna en av dina hundar åt gången. Detta eftersom hundar som känner varandra har en tendens att gadda ihop sig mot främlingar. Kanske bäst att börja med gammeltiken och den nya hunden. Och låt dem träffas på ett neutralt ställe där de kan vara lösa. Under introduktionen så ska man nog låta bli att klappa och hålla på med hundarna utan låta dem sköta det så mycket som möjligt själva. Se till att det inte blir några svartsjukedraman när det gäller saker, människor eller godisar.
Ett annat sätt är att du och kompisen går ut och går med varsinn hund utan att det får nosa på varandra. Ni ska helt enkelt gå på promenad, i koppel, utan att hundarna får busa, lukta på varandra eller hälsa. Då hinner de ju pejla av varandra innan de är lösa. Se bara till att det inte går och glor och kastar onda ögon på varandra.

Det är väl några saker att tänka på i alla fall. Hoppas det går bra!

Senast ändrad:
Sv: Släppa ihop vuxna hundar!

jag hade gjort som föregående talare, gått på promenad med kopplade hundar och kopplat loss efter en stund. att ni är i rörelse minskar risken för bråk. en hund i taget, och den som bestämmer först.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 852
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 081
Senast: Liran
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 147
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 597
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka