Släppa ihop sto med avkomma

Kirre

Trådstartare
Mina har nu varit separerade ett bra tag, 6 mån. De har dock gått på samma gård hela tiden men olika hagar utan fysisk kontaktmöjlighet men kunnat se varandra. Under ett par veckor nu har de också gått i hagar helt utan kontakt. Nu skulle jag behöva släppa ihop dem igen då stoet behöver mer mat och de små är enda sällskapet som också behöver mycket mat.

Vad för reaktion kan jag förvänta mig? Vad är normalt och när bör jag reagera? Stoet är väldigt mammigt och har haft full koll på när lillen tagits in och ut ur stallet osv och visat väldigt mycket större intresse vid förbipassering än när någon annan häst passerat, det har verkligen varit "min bäbis". Den andra hästen i hagen gick hon ihop med under vintern dvs det blir samma tre nu som då, det är en 2-åring.

Sv: Släppa ihop sto med avkomma

Jag tror nog att det går bra. Mitt sto är likadant tills hon får nästa föl då släpper mammigheten. Men ibland så går hela familjen i samma hagar, dvs mamma, 1-åring, 2-åring, 4-åring och 5-åring. Dom rangordnar sig snabbt e. ålder.

Kolla bara att dom små verkligen hinner att äta så att dom inte blir bortknuffade från maten, dom behöver ju ganska mkt längre ättider än dom äldre.

Hon har ju inget nytt föl och kommer inte att få heller.

De kommer inte att extrafodras i hagen så ang bortknuffning är det inga problem.

Jag tänkte mest kanske gällande diande, om stoet kommer att tillåta det, är det vanligt? Den lilla är väldigt dragen till den regionen även på sin kompis när det hettar till. Kompisen tillåter ju det dock inte men kanske stoet gör det och att det kan ge problem? Jag har ingen aning och antar att de löser det hela själva naturligt, fråga mest utifallomatt problem uppstår, när, var och hur jag ska agera. :) Lite förebyggande oro alltså. ;)

Kanske inte riktigt samma, men våran först uppfödning tillsammans med sin mamma tills hon var 2 år gammal, diade fortfarande ibland.
Vi hade sedan stoet utlånat, men hon trivdes inte och kom tillbaka efter bara 2 veckor. Vi släppte in henne till de andra igen, men avkomman visade inga som helst tecken på att ens känna igen sin mamma, hon tuggade undergivet och sökte skydd bakom shettisen istället... Såsmåningom blev mor och dotter bra kompisar, men några tendenser till diande osv blev det aldrig efter att de varit åtskiljda.

Med största sannolikhet kommer de att dras till varandra, men fölet kan mycket väl visa både undergivenhet och vilja dia.
Troligast är att stoet inte kommer att tillåta att fölet diar, men OM det nu skulle inträffa får du ju sära på dem igen.

vi hade våra 2 föl skiljda från sina mammor i 8 månader och sen släppte vi ihop dom. man såg att stona kände igen fölen men inte så märkvärdigt mkt ändå. det ena stoet sa ok du e min bebis men du får INTE dia å de va inget mer med de.. Sen de andra stoet ställde sig med benet rätt ut i vädret för å visa sin avkomma att här e de mat. hon diade ett tag efter de men sen slutade hon av sej själv.

Tack för svar!

Släppte just ihop dem och de små kom fram och hälsade, undergivna båda två men ändå en välbekant trygghet. De nosade runt på stoet, sen tog hon täten och drog iväg i hagen. Då började det pissregna och de var flera hundra meter bort så då åkte jag faktiskt hem. Verkade mest vara "hej, kul att du kommer, det känns tryggt" från de smås håll och "hej, har ni skött er när jag varit borta" från stoets håll sen så var maten roligare. :D

Ska dit imorgon bitti innan jobbet för att ta av täcke så får se då hur det verkar.

Och skulle det vara så att hon diar så är väl det inte hela värden? Mjölken är det ju ingen direkt sprutt i, men stoet kan ju öka på sin produktion och behöva mera mat. Om man aldrig särar på sto och föl, diar dom ibland tills dom är över ett år, om stoet inte är dräktigt igen, då brukar dom säga ifrån.

Nej, förvisso men nu är de avvanda och önskar att det förblir så. Vill kunna hantera dem som individer utan några extrema band som gör att det blir svårt att ta in och ut dem en och en osv. Det går ju nu när de varit särade men vill inte att de ska bli mamma-barn-tighta igen.

Någon mjölk har inte stoet idag, bara vätska. Vet inte hur länge efter sining det där kan triggas igång igen. Någon? :)

Den lilla är alltså 15 mån, bara så det inte blir någon förvirring om ålder. ;)

Tror absolut att det är lugnt! Efter så lång tid så tror jag inte att stoet "släpper" till..

Jag ge en liten upplysning om att ditt sto och hennes mamma inte hade några problem med att gå ihop efter avvänjningen.;)

Knapplån/kapar tråden liiiiite, hoppas att det är ok :angel:

Jag står inför samma "problem", har ett sto, hennes avkomma från 2007 och en british spotted pony (Lilleman). Åringen har gått på bete med en annan åring, först på en annan gård från maj-augusti och nu under augusti hemma på min gård, fast i en hage ganska långt ifrån stoet och Lilleman (de ser inte varandra). Jag tog isär mor och dotter helt och hållet vid nyår efter gradvis avvänjning (har dock stått i hagarna bredvis varandra) och avkomman gick då med Lilleman fram till betessläpp. Åringarna som gått ihop nu under sommaren är väldigt tighta (vi kallar dem B1 och B2), men nu ska den andra åringen åka hem på söndag och jag kommer då att släppa ihop mor och dotter igen. Till saken hör att jag provade att släppa ihop dem under våren och åringen ville genast snutta på mamma. Stoet sa ifrån lite halvhjärtat, men efter tjat från åringen gav hon till slut upp och tillät snuttande, varpå hon började producera mjölk igen. Jag tog då isär dem och sedan dess har de inte gått ihop. Vad tror ni att jag kan förvänta mig? Jag upplever stoet som väldigt snäll mot andra hästar:love:, har aldrig sett henne sparka mot någon annan häst, tex. Vad gäller avkomman har jag sett henne föltugga EN gång...:crazy::o. Känner mig lite orolig för att avkomman skall tjata sig till att snutta igen...

Och det där måste ha gått i arv. ;)

Var där i morse en sväng innan jobbet och stoet sa vänligt men bestämt ifrån när åringen blev lite för "mammig". Då började den lilla genast föltugga och backade av. Hon kom aldrig så långt som till flanken innan stoet sa ifrån. Så det blir nog bra det här. :)

Min -07:a( sto) diade tills hon var en bit över året, jag särade på dem då eftersom jag skulle iväg på kurs med mamman lite senare, redan efter tre veckor fick de gå tillsammans igen och då tillät inte stoet diandet längre, trots att hon på alla andra sätt forsatte att vara mammig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Joro253
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 667
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka