Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Jag har ingen hingsterfarenhet men jag har haft unghästbete med STON hemma på gården och jag släpper inte ihop ettåringar ihop med två-tre-åringar. Det är väldigt stor skillnad i storlek, ork och tempo!
Första året låg de ofta och sov i hagen tillsammans de små ettåringarna varvat med highlife (!)
Denna sommar har det varit mer race i HÖGT tempo och när de bråkar/leker/slåss... då går det rätt rejält till! en ettåring skulle inte ha mkt att säga till om...
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Vi blandar heller inte in tvååringar med ettåringar av samma orsak.
Men även sett ur parasitsynpunkt.
Tvååringar är dom värsta smittspridarna.

Däremot har vi en äldre rutinerad häst ihop med ettåringar så har dom någon fast punkt ifall dom tycker nåt är läskigt eller om någon kompis har varit dum.

I denna tråd handlade inte ens om en ettåring utan i stället om en fölunge..

AM
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Prova du. Det kommer att gå ett tag. Och sen när det inte går längre så hinnner det hända rätt mycket innan du ens reagerat.
Sist jag testade att blanda hingstar så var det en 2-årshingst som fick gå med 1-årshingstarna på bete. Det tog ett par månader, innan 2-åringen hittat en av 1-åringarna som den skulle hacka på.
Den hann bli rätt mörbultad och skadad innan man hann dela dom.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Nu är det väl så att i tex Spanien går hästarna inte ute alls i de flesta fall?

Sen är det inte så att man anser hingstar farliga, utan att det gäller att veta vad man håller på med. Eftersom vi i Sverige inte ofta kommer i kontakt med hingstar finns inte den kunskapen om hur man hanterar dom som det kanske finns i dom länder där det är mer vanligt med att man håller hingst.

Jag undrar bara om du sett hur en hingst beter sig när det slår slint?

Det går inte att jämföra det med något annat, jag har sett och lärde mig en läxa. Hade din inställning till hingstar innan "hingstar är bara hästar dom med och inga monster". Och visst, så länge det fungerar, men när det inte gör det (och det kan ändras utan förvarning) så blir det oftast fruktansvärda skador på den andra hästen....

Men jag hoppas det går bra för dig, och avsaknaden av ston gör ju givetvis att chansen att det ska gå bra blir högre.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Min tävlingshäst, en tuff valack i toppkondis, (distanshäst), höll på att stryka med när jag hade honom med en nykastrerad valack.
De hade gått ihop tidigare, och delats i samband med kastreringen. Efter ett par veckor tyckte jag att de kunde gå ihop igen.

Efter ett par timmar kastade sig min tävlingshäst genom staketet, blödande från säkert 10-15 rejäla sår. Skinnet på ena bakknäet var helt upphugget.
Uppenbarligen hade han blivit jagad rätt länge och huggen under tiden.

Jag trodde faktiskt han skulle dö. Ögonen hade förlorat sin blick, han var i chock, pulsen tog det säkert ett par timmar att få ner. Fortfarande har han ärr både här och där.

Den andra var knappt svettig.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Nej det är inte olagligt att ha dom i varsin hage, inte så länge dom ser varandra och har kontakt på det sättet. Och att snitta tre åringen är inte ett alternativ. Tror att de flesta här hakar upp sig på att de är okastrerade.. Jag menar, hur många är det inte som släpper ihop 1 åringar och 3 åringar egentligen? Endast i Sverige är det så hysh hysh och "farligt" med hingstar.
Kolla på hur dom gör i exempevis Spanien. Inte fan kastrerar dom hingstarna där för att dom ska gå i samma hage?

Som sagt tidigare, båda killarna är väldigt lugna och snälla. Båda har gått tillsammans med hingstar tidigare. Det finns inga ston i närheten och altså ingenting att bråka om. Sedan är den lilla liten och tyr sig väldigt till andra hästar och människor. Inga bråkstakar med andra ord. Tror det kommer fungera fint. Men som sagt, i värsta fall får vi dela av hagen och dom får gå var för sig om dagarna. Kommer inte kastrera dom och inte heller stalla upp den lilla då jag har köpt honom utav en anledning.

Då är det nog dags för dig att gå in och läsa på i djurskyddslagen, där står klart och tydligt att föl/unghästar alltid skall gå med minst 1 annan häst. Vilket även är sunt förnuft för alla normala människor som har lite insikt i unghästars behov av lek och sällskap. Varför skaffar man unghästar när man uppenbarligen saknar vilja att se till att de får en bra uppväxt ?

Det är ingen som svarat dig som är "rädda" för hingstar tvärtom är alla vi som avrått dig väldigt erfarna av just att hantera hingstar och unghästar.
föl/åringar skall gå med jämnåriga för de har helt andra behov av vila än 2-3åringar, 2-3 åringar leker alldeles för tufft för att gå ihop med så små.
Man blandar aldrig dessa åldrar när det kommer till hingstar.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

jag kanske trådkapar nu men en undran dök upp...

Jag går i tankarna att betäcka båda mina ston om några år.
Har egen gård och bara mina egna hästar.

Men räcker det för fölisarna att ha en jämnårig lekkamrat och sen bara sina mammor?

Det här är som sagt bara funderingar för framtiden.
 
Sv: Släppa ihop en 3 årig hingst med en 9 månader hingst?

Du får hoppas att de blir av samma kön.

visst kan det gå bra ett tag, men som regel leker hingstungar på ett helt annat sätt.

Mammorna brukar ha ett oändligt tålamod, men när det gäller o då andras ungar brukar de säga ifrån.

Har sett ston som inte sagt ifrån o fått odrägliga ungar. Framtida bulleys*stavning*. De kan man släppa med likasinnade eller äldre hästar.

KL
Blir jäkligt glad när jag läser att många sätter in mentorer i unghästflockar. Vem ska annars lära dem= fostra o skydda dem.

alla unga... djur som människor måste ha vuxna som lär dem inför framtiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp